Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 september 2018, 10:20
Broek Broek is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2018
Berichten: 1
Standaard Oppositie merkrecht antwoorden gezocht

Er is helaas één dag voor het sluiten van de termijn een oppositie ingesteld tegen mijn merk.
De procedure is me helder.
Ik heb echter toch nog een paar vragen, die ik nergens beantwoord zie.

1.
Indien ik de procedure verlies en het merk niet kan registreren, kost het me geld en ben ik alsnog niet geregistreerd. Maar dan mag ik alsnog gedurende en ná deze periode mijn handelsnaam blijven gebruiken? Mits ditzelfde bedrijf (of een ander) er een rechtszaak van maakt? Dat staat hier totaal los van? Deze oppositie gaat puur en alleen om mijn merkrecht-R. Toch? Als ze winnen, kunnen ze het dan direct doorpakken om mijn gehele handelsnaam te laten verbieden?

2.
Indien ik mijn registratie terug zou trekken, kan ik dan eventueel eisen, dat ze me dan niet gaan aanschrijven om de handelsnaam niet meer te mogen gebruiken. De merkregistratie kan me gestolen worden, maar de gehele naam kwijt zijn zou ik wel een ramp vinden.

3.
Nou lees ik dat zo'n gehele oppositie met gemak een jaar kan duren. Mijn bedrijf is vanaf 1 november operationeel. Mag en kan ik dan wel producten met mijn merk/handelsnaam verkopen? Wat als ze later alsnog gaan procederen? Moet ik dan geleverde producten terughalen? Kan ik vanaf 1 november zonder enig probleem mijn handelsnaam uit de kvk genaamd gebruiken? Uiteraard dan zonder de R...

4.
Mijn merk is qua formele eisen in orde en de beoordeling op absolute gronden is ook in orde. Er is nu alleen een oppositie ingediend of gestart. Nou heb ik al wel kleerhangers met een R bij de naam laten maken. Mag ik die vanaf 1 november wel meeleveren? Of kan/mag dat nog niet? Ik neem aan van niet, maar ik hoor het graag voor de zekerheid.

5.
De opposant is ontvankelijk verklaard, dus ze denken dat ze in hun recht staan. Wat zouden ze kunnen eisen in de 'cool-off' periode? Of wat zou ik ze kunnen bieden?? Wat valt er te onderhandelen?? Zijn er voorbeelden wat ik zelf zou kunnen voorstellen of aanbieden?

Ik hoor graag uw reactie.
Bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 september 2018, 15:22
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Jou vragen zijn deels niet in algemene zin te beantwoorden

op 1 en 2
Het klopt dat merkrecht en handelsnaam recht los staan van elkaar.

De oppositie tegen het merk geldt dus alleen voor het merkrecht.
Maar jij kunt dus ook niet via de merkrecht procedure afdwingen dat je wel je handelsnaam mag blijven gebruiken.



Sterker nog naast de oppositie tegen het merk kunnen ze als ze dat willen morgen ook een zaak aanspannen tegen jou gebruik van de naam als handelsnaam. Handelsnaam bescherming ontstaat namelijk al door het gebruik van de naam, al dan niet met registratie bij de KvK van de handelsnaam.



Als jij nu nog niet onderneemt (je schrijft bij punt 3 dat je vanaf 1 november operationeel bent) kunnen ze op dat vlak nog niet veel doen. Zolang jij nog niet actief verkoopt maak je in principe geen inbreuk op hun handelsnaam is het lastig jou daarop aan te pakken.
Op basis van de informatie hier gegeven is het onmogelijk in te schatten of je dat risico loopt dat ze je daar ook op gaan aanspreken.



over 3.
het is aan jou om in te schatten of je met je handelsnaam inbreuk maakt op hun handelsnaam. Door te starten met een handelsnaam terwijl een oppositie loopt tegen de merkregistratie neem je een risico.
Men zal niet snel (kunnen) eisen dat je verkochte producten terughaalt. Maar wel dat je onmiddelijk met verkoop stopt, eventuele voorraad bij winkels terughaalt en de voorraad vernietigd (of indien mogelijk ontdoet van het merk)


5. Jullie mogen onderling afspreken wat je wilt. Dus misschien nemen ze wel genoegen mee als jij geen merkbescherming krijgt in hun categorie maar hebben ze er geen probleem mee dat jij onder de handelsnaam werkt omdat jij bijv in een regio (of land) werkt waar zijn niet aanwezig zijn.



Handelsnaamrecht is wat losser dan merkrecht. via merkrecht kun je alleenrecht afdwingen in bepaalde productcatorgorieën.
Handelsnaamrecht drijft meer op je mag een naam gebruiken zolang er geen verwarring ontstaat of schade doet aan de andere gebruiker.
webshophouders of online ondernemers hebben dus veel vaker handelsnaam conflicten omdat je mekaar al snel in het vaarwater zit. Terwijl tientallen Garage Jansen staan ingeschreven die allemaal in 1 gemeente zitten en geen last hebben van die andere Garage Jansen 50km verderop dat is hun werkgebied niet meer..



Kortom of jij ook problemen met je handelsnaam krijg valt niet te voorspellen. Oppositie tegen de merkregistratie en de motivering daarvan kunnen wel sterke aanwijzing geven voor jou hoe groot de kans is dat ze daar ook over gaan vallen.



En wat betreft het ontvankelijk verklaren dat betekent alleen dat het merkbureau naar de oppositie gaat kijken omdat deze aan alle vormvereisten voldoet en zegt niets over of ze grote kans hebben om te winnen of niet. Ontvankelijkheid is op geen enkele wijze een inhoudelijke beoordeling van de oppositie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
handelsnaam, kvk, merkrecht, oppositie, procedure

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon