Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 februari 2008, 22:02
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard wanbetaler aanpakken

Tot een poosje geleden heb ik niet echt last gehad van wanbetalers. Sommige klanten doen er wat langer over om een factuur te betalen dan anderen maar tot echte incassoprocedures heeft dit nog niet hoeven leiden.
Nu heb (had) ik echter een klant waar ik 9 maanden lang voor heb gewerkt. De laatste betalingen kwamen al moeizamer binnen (bellen, spreken, herinneren, aanmanen, rente in rekening brengen, die ze niet betaald hebben). Per 31 januari is de opdracht beeindigd maar ik zit nu met onbetaalde facturen vanaf november voor een totaal bedrag van 18.000 euro (niet niks dus). Ik weet dat ze in liquiditeitsproblemen zitten en meerdere leveranciers hebben die zich beginnen te roeren. Tot nu toe heb ik via de informele (bellen, mailen) weg met daarnaast formele aanmaningen geprobeerd mijn facturen betaald te krijgen. Sinds de opdracht is beeindigd wordt echter nergens meer op gereageerd of met de toezegging dat er betaald zal worden wat vervolgens niet gebeurt. Ik krijg het gevoel dat men denkt: we hebben haar (voorlopig) niet meer nodig dus die facturen kunnen wel onderaan de stapel. De relatie was tijdens de opdracht altijd heel goed en men was uitermate tevreden over het geleverde werk.

Inmiddels begin ik het aardig zat te worden om aan het lijntje gehouden te worden (ik moet wel leven van mijn uurtje-factuurtje) en wil dus stappen gaan ondernemen. Nu zijn er verschillende keuzes:
deurwaarder inschakelen en de hele vordering uit handen geven
met de andere 2 leveranciers (gezamenlijk hebben we ongeveer 100.000 euro van ze tegoed) actie ondernemen (welke?)
het opgeleverde werk terugnemen. Dit laatst staat in mijn AV nadrukkelijk genoemd: bij in gebreke blijven van de opdrachtgever behoud ik het recht om reeds opgeleverd werk (onbetaald gebleven) terug te halen (en / of, indien de opdracht nog loopt, de werkzaamheden op te schorten). Het gaat hier echter niet om geleverde goederen of andere tastbare waar maar om de inrichting van een systeem en de processen die hierop draaien. Ik heb de mogelijkheid om het systeem van hieruit alsnog te blokkeren voor toegang. Als pressiemiddel lijkt dit aantrekkelijk want zonder systeemtoegang kunnen ze niet draaien maar echt charmant vind ik dit niet omdat dit hun hele bedrijfsproces in gevaar brengt en ik niet gewend ben om zo met mijn opdrachtgevers om te gaan. Anderzijds ben ik ook niet gewend (en er ook niet van gediend) dat zij zo met mij omgaan. Ik kan alleen op dit moment niet goed overzien wat de consequenties zijn als ze niet alsnog tot betaling overgaan maar daarentegen gaan vorderen dat ik het systeem weer toegankelijk maak.
Wat mij betreft is in dit stadium een betalingsregeling niet meer bespreekbaar.
Wat raden jullie aan? Alle inzichten en ideeen om dit goed aan te pakken (en snel geld te zien) zijn welkom!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 februari 2008, 09:18
MarcoB's schermafbeelding
MarcoB MarcoB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 september 2007
Berichten: 36
Stuur een bericht via ICQ naar MarcoB
Standaard Re: wanbetaler aanpakken

Lijkt me dat je naar een gerechtsdeurwaarder moet via je advocaat. Als je aanmaningen stuurt, moet je bij geen gehoor ook de volgende stap zetten vind ik, anders blijven ze je aan het lijntje houden. De kosten komen dan voor rekening van de wanbetaler.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 februari 2008, 17:53
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: wanbetaler aanpakken

Hoi Marjan,

Ik sluit me aan bij Marco, omdat het bedrijf liquiditeitsproblemen heeft én je al de nodige aanmaningen (formeel&informeel) hebt uitgestuurd lijkt mij een deurwaarder een juiste stap.

Ik zou het blokkeren van het systeem nog even achterwege laten, ik kan me voorstellen als je dit doet (of ermee dreigt) dat je dan kunt fluiten naar je geld (zeker als het bedrijf zich al in zwaar weer bevindt)

Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 februari 2008, 18:27
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard Re: wanbetaler aanpakken

incasso procedure opstarten en dan de handel uit handen geven. Ik zou niet gaan meeliften met de twee andere, anders kan je straks geld gaan verdelen etc. wie weet in wat voor situatie je dan terecht komt!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 februari 2008, 18:42
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: wanbetaler aanpakken

Inderdaad, op individuele basis incasseren; als het tot een faillissement komt, komen de kleinste schuldeisers het laatste aan bod dus ik zou geen seconde wachten.

Het is en blijft ellende: partijen waar je jaren lang op tijd aan levert (plus kwaliteit) en waar je telkens moet wachten op geld (vaak veel langer dan zakelijk gezien nog normaal is).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 februari 2008, 21:14
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: wanbetaler aanpakken

Dank voor jullie input. Heeft iemand ervaring met het ten uitvoer leggen van hetgeen je in de AV opneemt (zoals hier het eigendomsvoorbehoud van opgeleverd werk) ?
Voordeel is dat ze, willen ze in business blijven, zeker gedwongen zullen zijn heel snel tot betaling over te gaan maar ik beschouw dit zelf ook niet direct als charmant middel.
Wat betreft me voegen met de anderen: t.o.v. hen ben ik wel een preferente schuldeiser als aannemer van persoonlijk verrichte arbeid. Ik ben dus niet zo bang achteraan te staan tenzij ze aan de fiscus ook schulden hebben.
Duidelijk is dat ik in ieder geval stappen zal ondernemen als ik vrijdag a.s. niets heb gehoord op mijn laatste, dringende, informele verzoek, ik houd er niet van als men met mij gaat "spelen", dan komt de straatvechtersmentaliteit in mij boven
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 februari 2008, 21:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: wanbetaler aanpakken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Dank voor jullie input. Heeft iemand ervaring met het ten uitvoer leggen van hetgeen je in de AV opneemt (zoals hier het eigendomsvoorbehoud van opgeleverd werk) ?
Ik heb daar geen ervaring mee. Maar ik vind dat je te snel naar ingewikkelde scenario's gaat, daar maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee.

Ik zou zeggen, begin met de simpele en logische vervolgstap: het dossier (facturen, aanmaningen) met een opdrachtbriefje naar de gerechtsdeurwaarder. Dat kost je niet meer dan 10 minuten en in de praktijk wordt er dan vaak snel betaald. Je enige risico is dat je bij niet-incasseren met de kosten van de gerechtsdeurwaarder blijft zitten, maar die vallen vaak reuze mee.

Als blijkt dat ze ook na de aanmaning van de gerechtsdeurwaarder niet betalen, dan wordt het ingewikkelder en wordt het tijd om de gerechtsdeurwaarder om advies te vragen en je juridische opties met een advocaat te bespreken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 februari 2008, 19:27
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: wanbetaler aanpakken

Ben er niet meteen op uit om ingewikkeld te doen maar denk graag een paar stappen vooruit....
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 februari 2008, 00:00
aNHa's schermafbeelding
aNHa aNHa is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 86
Standaard Re: wanbetaler aanpakken

Veel succes!
Dit is voor mij ook iets om mee om te leren gaan volgens mij, het me in ieder geval niet meer peroonlijk aantrekken
Ik snap het namenlijk niet als ik diensten geleverd heb, het is helemaal naar wens en er zijn geen klachten waarom er dan niet betaald wordt....heeeeel vervelend als je dan achter je geld aan moet
__________________
Web-effect
Joomla! websites en trainingen
www.web-effect.nl
Twitter LinkedIn
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 februari 2008, 00:06
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: wanbetaler aanpakken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aNHa Bekijk bericht
Veel succes!
Dit is voor mij ook iets om mee om te leren gaan volgens mij, het me in ieder geval niet meer peroonlijk aantrekken
Ik snap het namenlijk niet als ik diensten geleverd heb, het is helemaal naar wens en er zijn geen klachten waarom er dan niet betaald wordt....heeeeel vervelend als je dan achter je geld aan moet
Ik hoop dan ook dat 't bij mij nog even duurt voor ik er mee te maken krijg
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
betalingsgedrag, incasso


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon