Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 september 2012, 19:12
Sam3284 Sam3284 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 22
Standaard Einde vof - creditfactuur

Hallo,

Enige tijd geleden hebben een andere vennoot en ik besloten onze vof te beëindigen. De beëindiging verliep goed, geen vragen. Een paar maanden later kregen we nog een bedrag terug van een leverancier. Hoe moet ik dit in de administratie verwerken. Gewoon toevoegen zoals normaal?

Daarnaast nog de vraag hoe ik dit geld moet verwerken. Het geld is namelijk op mijn privérekening binnengekomen, omdat de zakelijke rekening is opgezegd. Het is de bedoeling dat ik de helft van het bedrag naar de andere vennoot overmaak. Kan ik dit geld overmaken en opgeven als kosten of inbreng? Ik heb overigens ook nog een eenmanszaak. Kan ik ook daar vanuit betalen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 september 2012, 13:40
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard einde vof

vraagje aan jou

a) is er al een jaarrekening per einddatum opgesteld
b) de teruggave van de leverancier waarvoor is dat?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 september 2012, 13:43
Sam3284 Sam3284 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2008
Berichten: 22
Standaard

Er is al een eindbalans/jaarrekening opgemaakt. Wat mij betreft kan die overigens worden aangepast als dat mogelijk is.

De teruggave betreft een bedrijfsvermelding; we kregen een halfjaar vooruitbetaalde vergoeding terug.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 september 2012, 08:50
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard einde vof

Ok de balans is opgemaakt maar die kan nog aangepast worden. Als je de vooruitbetaling al helemaal als kosten hebt opgenomen in de Vof kun je de retour ontvangst in mindering op de kosten brengen.
De tegenboeking gaat dan voor ieder van de vennoten naar rato van zijn aandeel naar het kapitaal (vermogen) van de vennoot. Dus bijvoorbeeld 50/50....

Als het geld op je prive is binnengekomen dien je dus het deel van je partner (precies zoals je zelf aangeeft) aan hem terug te betalen.

Advies is om het terugbetalen te doen via de rekening waar je het geld op gestort hebt gekregen. Hiermee hou je alles op z'n plek.

Extra aandacht zou ik nog wel aan de BTW geven want als je op de vooruitbetaling BTW hebt verrekend moet dat nu dus ook. Alleen dat gaat wat ver om hierop in te gaan.

succes met de afwikkeling
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aansprakelijk voor privéschulden van medevennoot in vof? Meller Al die andere praktische dingen 3 19 februari 2012 02:35
Inkomstenbelasting Hoe moet ik de IB aanpakken bij deelname in een VOF? ErikN Belasting 1 31 juli 2011 15:53
Nieuwe VOF: wel of geen licentieovereenkomst? Susanna Al die andere praktische dingen 5 16 juni 2011 13:23
Creditfactuur van Mollie, hoe boeken? primeltje Administratie 4 6 oktober 2008 13:31
BV's vormen VOF: VAR voor VOF of BV nodig? Richardw Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 29 februari 2008 18:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon