Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 april 2011, 11:42
DennisBouma DennisBouma is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 april 2011
Berichten: 1
Standaard Payroll en BTW

Hey!

Ik ben sinds kort begonnen om zo af en toe als freelancer wat workshops te geven in de cultuursector. Daarnaast ben ik nu ook aan het afstuderen. O en ik heb een VAR ROW.

Maar ik moet nu beslissen of ik zelf ga factureren of dat ik me laat verlonen via een payroll service. Er staan hier al heel wat topics over op dit forum, toch mis ik nog een ander argument bij deze keuze.

Als ik zelf factureer en ik hoef geen BTW af te dragen (vanwege de kleine ondernemersregeling), waarom zou ik dan toch voor payroll kiezen?!
Want met payroll ontvangt de service de BTW en moet deze BTW ook afdragen. Als ik zelf factureer ontvang ik zelf de BTW, maar die kan ik dan vervolgens ook houden (vanwege de KOR). Of heb ik dit helemaal verkeerd begrepen?

Of wegen de voordelen van payroll op tegen het houden van de BTW? Want ik heb wel begrepen dat het moeilijk is om als freelancer aan de bak te komen als je geen VAR WUO hebt.

Graag jullie reacties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 april 2011, 12:33
Tom Tom is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Berichten: 63
Standaard

(Zeer) grofweg is het volgens mij voornamelijk de afweging tussen minder administratie of minder belastingvoordeel (KOR, zelfstandigenaftrek) + lagere inkomsten door de payroller die ook geld wil zien natuurlijk.

Ik freelance nu een goed jaar, en ik heb geen VAR. Heeft nog nooit iemand naar gevraagd. Hangt dus ook wat af van je werkzaamheden denk ik, wellicht dat het in jouw sector wel erg gebruikelijk is.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 april 2011, 14:46
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

De VAR ROW wil zeggen dat je het resultaat uit de verrichte werkzaamheden moet opgeven bij "resultaat overige werkzaamheden". Je krijgt dus niet het voordeel voor zelfstandigen wat je met een VAR WUO wel hebt. Hierdoor moet je dus over het resultaat (zonder fiscale voordelen) belasting betalen. Vergeet ook niet dat je over het resultaat Premie Zorgverzekeringswet verschuldigd bent.

Het lijkt dus heel leuk om freelance te gaan om zo meer geld te krijgen maar als het bij een paar opdrachten blijft moet je een redelijk uurloon vragen om uit de kosten te komen. Een van de voordelen van payroll is dat de werkgever de loonheffing en alle sociale verzekeringen afdraagt en je bij de aangifte inkomstenbelasting er niet nog een keer over belast wordt. Dit geef je dan aan bij loon uit arbeid.

Kortom soms kan het handiger zijn om via payroll te gaan en soms niet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW kleine ondernemersregeling en teruggaaf BTW marlies84 Belasting 5 17 november 2010 12:52
Incl. BTW of Excl. BTW? jotrys Marketing en acquisitie 5 25 mei 2010 18:15
BTW Vergeten Btw op factuur te zetten mvanwitsen Belasting 1 16 februari 2010 10:51
BTW heffen als freelance tekstschrijfster? Hermina Belasting 4 27 juni 2008 13:22
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon