Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 november 2012, 14:55
mkolthof mkolthof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 september 2008
Berichten: 11
Standaard Contante betalingen

Beste freelancers,
ik ben sinds 4 jaar ZZP-er met een overzichtelijke adminstratie. Ik verhuur mezelf als media-professional voor een dagprijs, factureer deze incl km's en BTW. Af en toe wat kleine uitgaves waarvan ik de bonnetjes bewaar.. Erg simpel, doe het meeste zelf en een boekhouder maakt een jaaropgaaf.

Nu wil ik naast dit werk een (web)winkel starten met mijn partner. We zijn nu al vast aan het rondkijken, het is (en blijft waarschijnlijk) kleinschalig maar we willen het wel netjes aanpakken. 1 januari gaan we naar de KvK om een VOF te registreren, we openen een zakelijke rekening etc.. Nu hebben we voor de spullen die we gaan maken al wel wat kleine dingen aangeschaft (maar ook bonnen van 1 januari kan ik gewoon in de administratie opnemen toch?), maar soms schaffen we ook bij particulieren spullen aan, bijvoorbeeld via Marktplaats. Ik heb daar wel mailwisselingen van, maar geen officiele bonnen/facturen. Kan/Mag dit? Ik kan het allemaal bijhouden in excel, geldt dat dan als 'kasboek'? En als ik voor 100 euro iets aanschaf via MP, zit daar dan BTW op ? (lijkt me niet, als die ander tenminste een particulier is)

Omdat we nu langzaam aan opstarten wil ik het vast netjes bijhouden.. maar van contante betalingen heb ik echt geen verstand. Wie kan me helpen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 november 2012, 08:15
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 30
Standaard

Je mag particulier inkopen. BTW aftrek heb je niet meer. Deze artikelen zijn zogenaamde Marge artikelen. Gaat het om incidenteel, dan reken je bij verkoop wel BTW erover.

Gaat het om structureel, dan betaal je BTW over de 'Winst'. Dus Inkoop - Verkoop = 'Winst' (als het goed is) Let op, bij verkoop dien je wel op de bon te vermelden dat het product een marge product is.

Voor de belastingdienst is normaal gesproken goed als je de email wisseling met het bedrag en iets van betaling erbij hebt. Dat kan een bankafschrift zijn, maar ook een doordruk bonnetje uit een kasboek.

Dit geld overigens voor incidentele gevallen en kleine bedrag, meende dat de grens op 450 euro ligt.

Ga je structureel inkopen of grote bedragen, dan doe je er verstandig aan om een inkoop verklaring op te stellen. Waar je de naam en adres van de verkoper op zet, omschrijving en bedrag.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Contante verkopen consument, hoe boeken? silvia Administratie 4 23 oktober 2011 00:36
Contante betaling, is dat raar? Flierp Omgaan met opdrachtgevers 2 13 september 2011 17:02
Hoe contante verkopen administreren? kylian Administratie 2 19 november 2009 12:53
Affiliate betalingen: aangeven? Sofie Belasting 2 18 mei 2009 16:41
Wat is er administratief nodig bij contante betalingen? Karin73 Administratie 3 18 januari 2009 00:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon