Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 november 2012, 14:55
mkolthof mkolthof is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 september 2008
Berichten: 11
Standaard Contante betalingen

Beste freelancers,
ik ben sinds 4 jaar ZZP-er met een overzichtelijke adminstratie. Ik verhuur mezelf als media-professional voor een dagprijs, factureer deze incl km's en BTW. Af en toe wat kleine uitgaves waarvan ik de bonnetjes bewaar.. Erg simpel, doe het meeste zelf en een boekhouder maakt een jaaropgaaf.

Nu wil ik naast dit werk een (web)winkel starten met mijn partner. We zijn nu al vast aan het rondkijken, het is (en blijft waarschijnlijk) kleinschalig maar we willen het wel netjes aanpakken. 1 januari gaan we naar de KvK om een VOF te registreren, we openen een zakelijke rekening etc.. Nu hebben we voor de spullen die we gaan maken al wel wat kleine dingen aangeschaft (maar ook bonnen van 1 januari kan ik gewoon in de administratie opnemen toch?), maar soms schaffen we ook bij particulieren spullen aan, bijvoorbeeld via Marktplaats. Ik heb daar wel mailwisselingen van, maar geen officiele bonnen/facturen. Kan/Mag dit? Ik kan het allemaal bijhouden in excel, geldt dat dan als 'kasboek'? En als ik voor 100 euro iets aanschaf via MP, zit daar dan BTW op ? (lijkt me niet, als die ander tenminste een particulier is)

Omdat we nu langzaam aan opstarten wil ik het vast netjes bijhouden.. maar van contante betalingen heb ik echt geen verstand. Wie kan me helpen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 november 2012, 08:15
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 30
Standaard