Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 oktober 2017, 10:43
Shelly Shelly is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2017
Berichten: 1
Standaard Juridisch abonnement voor privégebruik, maar wel zakelijk af te sluiten

Goedemorgen,

Ik zit ergens mee te stoeien en ik kom er niet uit. Voor mijn bedrijf heb ik een abonnement bij een Juridisch Bedrijf. Voor alle zaken die ik bedrijfsmatig juridisch moet regelen (contracten, voorwaarden, te ondernemen stappen, incasso's), kan ik bij hun aankloppen voor hulp. Dit verloopt allemaal prima.

Nu hebben ze een nieuw product, namelijk juridische hulp voor mij en mijn gezin. Ze geven aan dat dit product zakelijk is, want je kan het alleen afsluiten als ondernemer zijnde. Het is niet voor particulieren. ze geven daarnaast aan dat het pakket in het leven is geroepen, omdat ondernemers ook weleens tegen zaken aanlopen die eigenlijk meer privé zijn dan zakelijk, en op deze manier bieden ze daarvoor een oplossing.

Nu mijn vraag, hoe zit het met de btw en kan ik dit daadwerkelijk als een zakelijk product zien wanneer het mijn juridische situatie privé + gezin beslaat?

Is het feit dat het product alleen aan bedrijven/ondernemers wordt aangeboden, genoeg bewijs om het voor zakelijk door te laten gaan?

Daarnaast werd aan mij gevraagd of ik het via mijn zakelijke of privé rekening wil betalen?

Onderwerpen die er bijvoorbeeld onder vallen is familierecht, bijvoorbeeld echtscheidingen en omgangsregelingen, maar ook woonrechten als verborgen gebreken.


Ik kom er echt niet uit en vraag me af wat ik hier nu mee moet doen m.b.t. mijn administratie/belastingen.


Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 oktober 2017, 10:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shelly Bekijk bericht
Nu mijn vraag, hoe zit het met de btw en kan ik dit daadwerkelijk als een zakelijk product zien wanneer het mijn juridische situatie privé + gezin beslaat?
Bepalend voor het onderscheid zakelijk/privé is met welk doel je het product/de dienst gebruikt. Als ik een balpen koop en ik schrijf er sinterklaasgedichten mee is hij privé, als ik er zakelijke contracten mee teken is hij zakelijk.

Citaat:
Is het feit dat het product alleen aan bedrijven/ondernemers wordt aangeboden, genoeg bewijs om het voor zakelijk door te laten gaan?Is het feit dat het product alleen aan bedrijven/ondernemers wordt aangeboden, genoeg bewijs om het voor zakelijk door te laten gaan?
Hoe of onder welke naam het product wordt aangeboden is niet bepalend.

Citaat:
Onderwerpen die er bijvoorbeeld onder vallen is familierecht, bijvoorbeeld echtscheidingen en omgangsregelingen, maar ook woonrechten als verborgen gebreken.
Verborgen gebreken kun je ook in zakelijk onroerend goed hebben. Maar hoe familierecht ooit zakelijk kan zijn, kan ik niet bedenken.

Het komt op mij over als een product voor ondernemers die het niet zo nauw nemen met het onderscheid zakelijk/privé. Het lijkt zakelijk, dus sommigen boeken het in als zakelijk. Dat maakt het goedkoper.

Het is als de zakken snoep en film-dvd's bij de groothandel voor kantoorbenodigdheden. Die worden makkelijk mee gepakt bij het zakelijk inkopen en staan verscholen in de details van de zakelijke factuur. De kans op een fiscale correctie of boete bij dat soort gesjoemel is erg klein.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Internet zakelijk aanschaffen , maar ook prive gebruiken ramon fincken Belasting 10 15 april 2008 15:53
Greenwheels zakelijk of privé abonnement nemen? Claudia C Al die andere praktische dingen 4 15 maart 2008 22:37
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22
Wel aanloopkosten maar geen omzet bij eerste btw-aangifte fiekemeijer Belasting 4 11 januari 2007 08:58
Als starter wel opdracht maar nog geen VAR schneiboon Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 5 14 november 2006 21:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon