Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 januari 2011, 14:34
JennyL JennyL is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 januari 2011
Berichten: 3
Standaard BTW buitenlandse opdrachtgever?

Hallo allemaal!

Ik ben een newbie op Lancelots, en zal hier denk ik de komende tijd nog wel vaker posten! Ik ben net mijn eigen schrijf/vertaal bedrijfje gestart en ik heb al superveel gehad aan de info op de hoofdsite en op dit forum

Om maar even met de deur in huis te vallen - ik heb op dit moment één opdrachtgever, een Engels bedrijf. Het werk dat ik voor hen verricht heeft veel van doen met SEO (webtekst optimalisatie, linkbuilden, artikeltjes vertalen, ad-text schrijven, ad-words vertalen, etc., dit allemaal voor Nederlandse websites).

Morgen mag ik mijn eerste factuur de deur uit doen! Ik snap alleen niet helemaal of dit werk voor de BTW onder de 0% regeling valt, of dat de BTW verlegd wordt.

Zelf redeneer ik zo:
- Ik lever diensten aan het buitenland, aan een land binnen de EU
- De diensten an sich zijn geloof ik btw-plichtig
- Echter lever ik diensten voor daar - er wordt in Nederland verder niks mee gedaan. Dat zou betekenen dat de BTW verlegd wordt en ik dus op mijn factuur het BTW nummer van de afnemer moet zetten, inclusief 'BTW verlegd'.
- Ik val dus niet onder het 0-tarief want ik lever geen goederen en dit valt niet onder de schrijvers-regeling.

Klopt dit? Ik heb hetzelfde al aan wat mensen gevraagd maar ik krijg wisselende reacties, en ik wil zeker weten dat ik het goed doe.

Vast bedankt!

Edit: oh, had ik hem nog in het verkeerde subforum geplempt ook... Oeps. Bedankt voor het verplaatsen!

Edit 2: deze pagina had ik nog niet gezien eerder: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/btw/buitenland en ik denk dat dit strookt met mijn redenering, en dat ik dus moet gaan voor "VAT diverted".

Laatst gewijzigd door JennyL; 31 januari 2011 om 20:16 Reden: antwoord gevonden?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 januari 2011, 21:56
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Als er nog een boekhouder o.i.d. reageert zou ik daar naar luisteren, maar je redenatie lijkt me helemaal te kloppen!
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 februari 2011, 13:12
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Nou het klopt bijna.
Je kan btw naar net buitenland verleggen, maar dan moet het bedrijf waar je voor werkt wel een geldig btw nummer hebben van (in dit geval) Engeland. Dit btw nummer moet op je factuur staan anders is het voor de belastingdienst niet geldig en moet je alsnog 19% af staan.

Als het bedrijf waar je voor werkt geen geldig btw nummer heeft dan moet je de dienst gewoon met 19% belasten.
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 februari 2011, 13:25
JennyL JennyL is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 januari 2011
Berichten: 3
Standaard

Bedankt Nancy en Martin!

Ja, ik heb het VAT-nr van het bedrijf al doorgekregen, dus dat moet dan goed komen.

Ik voel me weer wat zekerder van mijn zaak, zo maar die factuur verder in elkaar draaien!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 februari 2011, 22:49
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Ik was nog even vergeten te zeggen dat het wel belangrijk is dat je op je factuur "BTW verlegd" vermeld, en geen percentage over het bedrag. Anders komt het alsnog niet goed over bij meneer belastingdienst..
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Terugvragen buitenlandse BTW, hoe te boeken? Bel_Eng Administratie 1 30 januari 2011 23:01
Nederlandse firma, buitenlandse activiteiten: factuur geen BTW? Stuiver Belasting 1 23 december 2010 00:48
Vrijgestelde opdrachtgever en BTW Jenny77 Belasting 3 12 januari 2009 12:25
PayPal en buitenlandse opdrachtgever Interfico Administratie 2 28 september 2007 01:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon