Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 augustus 2008, 21:17
Inge88 Inge88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 13
Standaard Freelancen als student

Ik wil naast mijn studie freelance webdesign klussen gaan uitvoeren voor verschillende opdrachtgevers. Het is dus puur een bijbaan. Nu heb ik al heel veel gelezen over freelancen (eenmanszaak), maar belastingtechnisch blijft het toch nog vaag voor mij.

Ik verwacht dat ik word gezien als een "genieter uit overige werkzaamheden"

Hoe zit het namelijk met de inkomstenbelasting? Betaal ik sowieso die 33,65% of hoef ik helemaal geen inkomstenbelasting te betalen?
Heb ik nu te maken met een bepaald bedrag dat je per jaar minimaal moet hebben verdient om in aanmerking te komen voor belastingen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 augustus 2008, 19:09
Inge88 Inge88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 13
Standaard Re: Freelancen als student

Ik heb inmiddels zelf antwoord gevonden op mijn vragen, voor de geïnteresseerden;
Na diep graven vond ik het begrip "heffingskortingen" welke toepasbaar zijn op mijn situatie. Het betreft de algemene heffingskorting en de arbeidskorting.
De algemene heffingskorting bedraagt 2074 euro en de arbeidskorting 1,758%

Deze algemene heffingskorting wordt afgetrokken van het bedrag dat zou moeten worden afgestaan aan inkomstenbelasting in box 1 (en dan heb je nog de arbeidskorting), dit komt er op neer dat ik zo'n 6200 euro belastingvrij kan bijverdienen op jaarbasis.

Vandaag nog even gevraagd bij de belastingdienst en dit klopt dus.

Wat betreft BTW zal ik in aanmerking komen voor de kleineondernemingsregeling, omdat ik niet meer dan 1340 euro per jaar aan BTW zal moeten afstaan aan de belastingdienst, hoef ik helemaal niks af te staan. Wel zal ik aangifte moeten doen en gewoon BTW moeten verrekenen op facturen.

En wat betreft studiefinanciering hoef ik me ook niet druk te maken, je moet dan per jaar bijna 13.000 euro bijverdienen om in gevaar te komen met de financiering.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 november 2008, 21:59
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Freelancen als student

He Inge88,

Bedankt voor deze info... Het is echt te triest voor woorden dat ons belastingstelsel zo ingewikkeld is en dat de informatie daaromtrent zo versnipperd, onduidelijk en incompleet is. Ik had al bijna spijt dat ik met dat hele freelancen was begonnen. Ik zit hetzelfde schuitje als jou, qua werk (webdesign) en situatie (student). Ik vrees echter wel dat ik net de grens ga bereiken die de IB groep stelt. Ben nu op zoek naar wat er allemaal aftrekbaar is zoals computers (20% per jaar), fotocamera(geen idee) etc. en wat de afschrijving is van die dingen, indien ze niet (volledig) aftrekbaar zijn. Ook hier ben ik inmiddels al de nodige uurtjes zoet mee geweest. En dan hebben we nog de KOR... ppppffff..... Laat me weten als je tot nieuwe ontdekkingen komt in het land der studerende zzp-ers!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 november 2008, 07:51
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Freelancen als student

Hej,
Ik zou zeggen: neem een accountant in de arm. Die kan alles voor je regelen en uitzoeken. Kosten kun je aftrekken. En je komt door die kosten wat minder snel in de buurt van de grens van de IB-groep .

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 november 2008, 13:56
Cournot Financieel Cournot Financieel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2008
Berichten: 25
Standaard Re: Freelancen als student

Je kan zelfs in verband met de BTW, als de afdracht lager dan 1.345 is, de Belastingdienst verzoeken ontheffing van de administratieve
verplichtingen voor de btw te verlenen. Je kan dit bijvoorbeeld aantonen aan de hand van je administratie van vorig jaar.
__________________
Mts. Cournot Financieel
www.cournot.nl/financieel
administratiekantoor / stamrecht bv / oprichten bv / gouden handdruk / online advies / financieel advies / geopend in de avonden en weekeinden
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 november 2008, 18:36
fgd007 fgd007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 november 2008
Berichten: 17
Standaard Re: Freelancen als student

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cournot Financieel Bekijk bericht
Je kan zelfs in verband met de BTW, als de afdracht lager dan 1.345 is, de Belastingdienst verzoeken ontheffing van de administratieve
verplichtingen voor de btw te verlenen. Je kan dit bijvoorbeeld aantonen aan de hand van je administratie van vorig jaar.
Bedankt voor de tip. Dit jaar kom ik er misschien over heen en omdat het voor mij dit jaar de eerste keer is heb ik geen eerdere administratie om de ontheffing te onderbouwen. Wel zit ik er over na te denken om dat voor komend jaar te doen mocht ik onder de KOR ondergrens komen, te meer omdat ik ivm studie minder denk te gaan werken.

Als er nog meer mensen interessante tips voor studerende freelancers hebben hoor ik het graag! Ik hoorde trouwens zelf onlangs iets over het aangaan van een fiscaal partnerschap met een studerende huisgenoot, zodat je voordeel kunt behalen omdat je 2 maal algemene heffingskorting mag toepassen. Iemand die hier iets meer over weet, of iets kan vertellen over de implicaties en/of voorwaarden hiervan?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 december 2008, 21:27
Inge88 Inge88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 13
Standaard Re: Freelancen als student

Ik heb inmiddels ondervonden dat het zeer belangrijk is je algemene voorwaarden goed op orde te hebben. Deze ben ik dan ook nu flink aan het aanscherpen.

Overigens vind ik het echt niet nodig om een boekhouder o.i.d. in te huren om je zaakjes te regelen als je nog studeert. Bij de meeste studenten zal dit freelance als "erbij" worden beschouwd, immers je studeert. En zal de administratie dus ook niet zodanig groot zijn.

Het maken van een jaarrekening lijkt mij dan ook niet groot punt; maargoed dat zal ik zelf ook nog moeten ondervinden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelance werken als student


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 10:33
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 09:50
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 12:23
Freelancen als 'bijbaantje' Jeetje Freelancepraktijk starten 3 28 augustus 2007 00:05
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon