Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 augustus 2006, 15:40
ysolde ysolde is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 2
Standaard Voorkomen is beter dan genezen

Ik ben benieuwd naar nuttige, niet-gangbare manieren om RSI-klachten (tegenwoordig CANS geheten) te voorkomen. De bekende zijn natuurlijk: tussendoor vaak koffie halen, goede stoel, spraakherkenning- en pauzesoftware gebruiken.

Wat doe jij om RSI te voorkomen? Ik zelf zet mijn (veel geraadpleegde) woordenboek bijvoorbeeld niet binnen handbereik, zodat ik verplicht ben even van mijn plaats te komen als ik iets wil opzoeken.

Binnenkort verschijnt er op Lancelots een artikel over dit onderwerp en ik zou graag mensen attenderen op zo veel mogelijk verschillende manieren om RSI te voorkomen. Jouw methoden zijn dus mogelijk interessant. Laat ze hier dus even weten.

Ysolde
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 augustus 2006, 17:35
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voorkomen is beter dan genezen

Ik gebruik een penmuis (van Wacom). Die heb je als een pen in de hand en daarmee beweeg en klik je op een bijbehorend tekenplaatje. Het is eigenlijk bedoeld voor grafisch werk, maar ook prima te gebruiken als alternatief voor de gewone muis.

De schrijfhouding geeft bij mij minder klachten dan de muishouding. Met name bij het websurfen ontdekte ik dat in de 'rusthouding' van de hand op de muis, bepaalde spiertjes voortdurend gespannen zijn tijdens het lezen. En met één van die spieren zat ik steeds te klikken. Daardoor kreeg ik rsi-klachten in mijn wijsvinger bij het klikken. Ik schrok ervan toen ik na een dag hard werken letterlijk niet meer kón klikken.

Met de pen heb ik dat veel minder (je klikt door de pen met de hele hand naar beneden te bewegen). Bovendien kun je met de pen allerlei acrobatische oefeningen doen om wat gevarieerder te bewegen met je hand. Dat kost wel een nieuwe pen van tijd tot tijd
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 augustus 2006, 19:39
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Voorkomen is beter dan genezen

Sinds ik niet meer achter een gewone computer zit (hoe zeg ik dit?) maar werk op mijn lab-top zonder muis, heb ik minder last van mijn armen en vingers. Ik krijg alleen last als ik heel veel en lang achter de computer zit.

Als ik druk bezig ben dan vergeet ik regelmatig de tijd. Misschien is het een idee om een kookwekker te zetten of iets anders dat afgaat, zodat ik door heb hoeveel tijd er verstreken is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 augustus 2006, 23:28
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Voorkomen is beter dan genezen

Er zijn natuurlijk allerlei bekende trucs & tools zoals RSI timers (de doorgewinterde computerworkaholic besteedt het eerste uur van de werkzame tijd van die software dan ook aan het leren uitschakelen ervan), maar beter is gewoon te luisteren naar hetgeen waarmee je je brood verdient: lijf dus & hersens. Dus veel werken is OK, maar op tijd ontspannen ook. Freelancers hoeven echt niet altijd de hele dag nonstop te werken (dan kan je beter in loondienst gaan ) maar kunnen hun werktijden goed spreiden.
Andere suggesties:
  • neem een hond (blaffen => uitlaten)
  • ga bij een bos of aan het strand wonen (ook leuk)
  • neem kinderen (komen thuis => hebben aandacht nodig)
Andere tips zijn ook welkom.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 augustus 2006, 23:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voorkomen is beter dan genezen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix
ga bij een bos of aan het strand wonen
Of gewoon zes hoog in de stad, en dan vier keer per dag met de trap op en neer (krant halen, vers brood halen, vuilniszak wegbrengen, post halen). En elk weekend op de fiets naar bos of strand
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 september 2007, 17:40
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Voorkomen is beter dan genezen

Naar aanleiding van de suggestie van Rene heb ik gisteren ook een Wacom pen aangeschaft. Ik kreeg ook wat last van de duim bij het surfen.

Ik moet zeggen dat het wel even wennen is, maar nu (de tweede dag) gaat het al aardig. Zodra ik merk dat ik het helpt, zal ik het melden.

Daanaast hebben we al een hond, kinderen en wonen we niet te ver van de bossen, en breng ik de vuilnis weg.

Wim
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 oktober 2007, 01:01
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Voorkomen is beter dan genezen

Natuurlijk in eerste instantie zorgen voor een goede 'uitrusting'.
Een goede stoel, een voetenbankje indien nodig. Bureau op de goede hoogte, en voldoende ruimte om te werken.
(kijkt eens om zich heen, en realiseert zich dat hier in huis niets van dit goed geregeld is.... )
Verder zit ik momenteel een aantal dagen per week bij een opdrachtgever waar ik toch zeker 30 meter moet lopen om iets van de printer te pakken. Dat werkt ook goed. En als ik even niet mijn muis vast heb (omdat ik nadenk of iets lees bijvoorbeeld), dan probeer ik ook altijd even te bewegen met mijn muishand.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 oktober 2007, 01:03
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Voorkomen is beter dan genezen

Overigens heb ik sinds vorige week een wat meer ergonomisch gevormde muis (met een soort deukje waar je duim zit, en hij loopt schuin af naar de pink). Dat voelt al prettiger en natuurlijker voor je muishand.
En een muismat met zo'n gelkussentje voor je pols, zodat ook je pols steun heeft.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 oktober 2007, 12:54
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Voorkomen is beter dan genezen

Ouderwets de functietoetsen gebruiken in plaats van de muis!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 1 oktober 2007, 17:17
Koen's schermafbeelding
Koen Koen is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2007
Berichten: 71
Standaard Re: Voorkomen is beter dan genezen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mimamaartje Bekijk bericht
Ouderwets de functietoetsen gebruiken in plaats van de muis!

dat is sowieso een goed idee trouwens, werkt een stuk sneller
__________________
Dynamische, interactieve website nodig?

Rush Internetdiensten
Professioneel, persoonlijk en betaalbaar.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon