Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 maart 2014, 11:14
PetraVB PetraVB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 8
Stuur een bericht via Skype™ naar PetraVB
Question Wel of niet urencriterium, zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Beste Lancelotters,

Ik kom er even niet uit na bijna de hele website van de belastingdienst te hebben gelezen en de zoekfunctie hier op de website te hebben gebruikt.
Mijn vraag gaat over het urencriterium en zelfstandigenaftrek.

Ik sta vanaf april 2011 al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als ZZP'er maar ik kwam volgens de belastingsdienst niet in aanmerking als ondernemer omdat ik te weinig verdiende
(dus werd het inkomen overige werkzaamheden maar best veel belasting betalen alsnog).
Nu is dit criterium later wat versoepelt (vanwege die rechtszaken e.d., staat op de pagina van Lancelots).

Helaas verdien ik nog steeds weinig, maar sinds dit jaar heb ik er geen bijbaan bij en werk ik bijna fulltime aan mijn ondernemerschap
(meer bezig, netwerken, investeren qua tijd e.d.) dus ik kom nu zeker wel aan het urencriterium en
ik heb nu al wel 3 opdrachtgevers gehad dus dat komt de rest van het jaar wel goed denk ik.

Mijn vraag is: Zou ik dit jaar wel als ondernemer gezien kunnen worden, als ik alsnog niet veel winst heb (bijv. 3000 euro)?
En is het dan wel handig dat ik de startersaftrek & zelfstandigenaftrek gebruik als ik eigenlijk niet zoveel verdien?

Daarnaast:
- De startersaftrek is vanaf dat je als ondernemer wordt gezien,
dus die kan ik dan vanaf het jaar dat ik als ondernemer werk tellen en dan niet meer dan 3 x in die vijf jaar, toch?

- Hoe moet je ergens aangeven dat je het urencriterium haalt en als ondernemer gezien wilt worden,
is dat pas als je het jaar daarop de belasting invult? (Dan dus wel goed administratiebijhouden dit jaar)

- Stel dat ik nog wel weer een bijbaan er bij krijg (want we kunnen nu echt net rondkomen, maar helaas: ik word echt overal afgewezen),
in hoeverre wordt er dan dan soepel naar gekeken? Ik las ergens iets van "De eerste 5 jaar is 1225 uur per jaar voldoende, daarna moet het aantal uur besteed aan de onderneming ook meer zijn dan het aantal uren in loondienst. ", klopt dit?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 maart 2014, 14:27
RichardOverweg RichardOverweg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 april 2011
Berichten: 25
Stuur een bericht via Skype™ naar RichardOverweg
Standaard

Hoi Petra,


Heb je het onderstaande artikel van de belastingdienst al gelezen?


http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...mstenbelasting


Ik hoop dat dat het iets verduidelijkt.


Groet,
Richard Overweg
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 maart 2014, 14:30
PetraVB PetraVB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 8
Stuur een bericht via Skype™ naar PetraVB
Standaard

Ja die had ik al gelezen uiteraard. Maar er staat 'als u een kleine winst maakt'. Wat is een kleine winst? Wat is te klein voor ze voor een startende ondernemer? Dat is dus niet duidelijk beschreven door de belastingdienst.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 maart 2014, 14:42
RichardOverweg RichardOverweg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 april 2011
Berichten: 25
Stuur een bericht via Skype™ naar RichardOverweg
Standaard

Beste Petra,


Ik heb hier nog een lijstje:


http://ambitions.nu/2011/11/checklis...belasting-zzp/


Is je omzet ook redelijk substantieel? Bijvoorbeeld € 20.000 of meer?


Groet,
Richard
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 maart 2014, 14:50
PetraVB PetraVB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 8
Stuur een bericht via Skype™ naar PetraVB
Standaard

Oke, dus starters moeten ongeveer 20.000 omzet verdienen? Ik vind dat echt veel voor een startende onderneming hoor.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 maart 2014, 15:08
RichardOverweg RichardOverweg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 april 2011
Berichten: 25
Stuur een bericht via Skype™ naar RichardOverweg
Standaard

Beste Petra,


Ik heb de ervaring (maar dit is geen garantie), dat de belastingdienst de eerste drie jaar nog redelijk soepel is. Daarna gaan ze de regels strakker hanteren.


Om in te schatten of je ondernemer bent wordt er naar diverse factoren gekeken zoals je in de lijst hebt gezien. Het is dus lastig om aan de hand van de exacte wetenschap ja of nee te zeggen bij ondernemer zijn.


Ik hoop dat ik je hiermee wat verder geholpen heb


Groet,
Richard Overweg
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 maart 2014, 15:25
PetraVB PetraVB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 8
Stuur een bericht via Skype™ naar PetraVB
Standaard

Yep, dankjewel!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eigen verbouwing in huurhuis opvoeren als bedrijfkosten vanwege uitprobeer- en oefentijd? gokaren Administratie 7 1 april 2012 16:38
Pitch voor vaste opdrachtgever: wel of niet betaald worden? maloe Omgaan met opdrachtgevers 5 26 november 2010 11:03
Wel of niet een AOV? forumbeheerder Al die andere praktische dingen 71 29 oktober 2010 10:29
Wel ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting: iets aan doen? Daniella Belasting 10 30 juni 2010 00:25
Inkomstenbelasting Hoe voldoen aan urencriterium voor startersaftrek? DeBleijs Techniek Belasting 3 6 december 2009 21:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon