Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 september 2016, 18:03
stefan1 stefan1 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2013
Berichten: 6
Standaard Nederlandse KvK, Belgisch woonadres

Goedenmiddag,

Ik had een vraag betreft een eigen onderneming.
Ben van beroep interieurbouwer en wil partime voor mezelf beginnen.
Ik werk momenteel 40 uur voor een baas, maar ik wil 1 dag en zaterdag voor mezelf beginnen als zzp.

Nu is het zo dat ik sinds kort net over de grens woon in België.
Maar ik heb mijn vakopleiding mbo niveau 4 in Nederland behaald.

Nu is het zo dat ik een nederlands kvk wil openen omdat ik weet hoe dat werkt hier, echter weet ik alleen niet hetvolgende.
Ik heb dus een belgisch woonadres. Een werkplaats heb ik nog niet maar die zal wel in Nederland komen.
Werk wat ik wil aannemen zal hoofdzakelijk wel in Belgie zijn en af en toe in Nederland.

Verzekering is in Nederland voordeliger en Belasting in Belgie is beter. Maar in welk land word ik belasting technisch ?
En moet ik nu een Nederlandse of Belgische boekhouder nemen ?

Groet Stefan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 september 2016, 15:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Belastingtechnisch is bepalend waar je woont, waar je bedrijf gevestigd is, of zijn vaste inrichting heeft (werkplaats, kantoor). Verder zal het wel uitmaken of je bedrijf rechtspersoonlijkheid heeft (bv) of niet (eenmanszaak). Dat je in Nederland bent opgeleid en klanten hebt, lijkt me niet van belang.

Als je in België woont en als ondernemer actief bent, dan lijkt me dat je je bedrijf in België moet vestigen, belasting betalen enz.

Je kunt ook even langsgaan bij een startersadviseur van de KvK om te vragen hoe je je startend bedrijf in Nederland kunt vestigen, terwijl je in België woont.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 september 2016, 18:33
stefan1 stefan1 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2013
Berichten: 6
Standaard

Voorlopig zal dat wat opdrachten zijn uit Nederland, en een werkplaats zal er in Nederland komen.

Ik heb gehoord dat als ik een Nederlands kvk heb, voornamelijke nederlandse klanten en nederlandse verzekeringen heb dat ik in Nederland belasting plichtig ben.
Dus kan ik waarschijnlijk een nederlandse boekhouder nemen, en klussen die ik in Belgie doe zelf belastingaangifte van doen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Belg in België, Nederlandse zaak, Belgisch huis, ... netrealize Al die andere praktische dingen 1 12 april 2012 18:54
Alleen inkomsten uit reclame op websites, helemaal niks met KVK te maken? Willie Al die andere praktische dingen 4 18 maart 2009 01:40
Starten, wanneer naar KvK? kozw Al die andere praktische dingen 12 3 februari 2009 23:45
Aanvraag VAR via KvK zoekgeraakt Heleen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 28 mei 2008 17:49
Als student-freelancer wel of niet inschrijven KvK? Topclass-studente Freelancepraktijk starten 7 6 februari 2008 13:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon