Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 september 2016, 18:03
stefan1 stefan1 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2013
Berichten: 6
Standaard Nederlandse KvK, Belgisch woonadres

Goedenmiddag,

Ik had een vraag betreft een eigen onderneming.
Ben van beroep interieurbouwer en wil partime voor mezelf beginnen.
Ik werk momenteel 40 uur voor een baas, maar ik wil 1 dag en zaterdag voor mezelf beginnen als zzp.

Nu is het zo dat ik sinds kort net over de grens woon in België.
Maar ik heb mijn vakopleiding mbo niveau 4 in Nederland behaald.

Nu is het zo dat ik een nederlands kvk wil openen omdat ik weet hoe dat werkt hier, echter weet ik alleen niet hetvolgende.
Ik heb dus een belgisch woonadres. Een werkplaats heb ik nog niet maar die zal wel in Nederland komen.
Werk wat ik wil aannemen zal hoofdzakelijk wel in Belgie zijn en af en toe in Nederland.

Verzekering is in Nederland voordeliger en Belasting in Belgie is beter. Maar in welk land word ik belasting technisch ?
En moet ik nu een Nederlandse of Belgische boekhouder nemen ?

Groet Stefan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 september 2016, 15:20
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Belastingtechnisch is bepalend waar je woont, waar je bedrijf gevestigd is, of zijn vaste inrichting heeft (werkplaats, kantoor). Verder zal het wel uitmaken of je bedrijf rechtspersoonlijkheid heeft (bv) of niet (eenmanszaak). Dat je in Nederland bent opgeleid en klanten hebt, lijkt me niet van belang.