Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 maart 2019, 15:08
ragit ragit is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2019
Berichten: 5
Standaard verrekenen zelfstandigenaftrek

Hallo,

Na het lezen van het artikel:
http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...tandigenaftrek

Graag wat hulp bij voor mijn situatie:

2012 begonnen, 100% ondernemer
2013 100% ondernemer
2014 gestart als ondernemer en vanaf april in loondienst (40uur)
2015 tot augustust in loondienst (40uur) daarna ondernemer
2016 100% ondernemer

Nou heb ik controle gekregen voor de IB door de belastingdienst op jaar 2016. Er was een foutje ingeslopen ... kan gebeuren ben ook maar een mens en gelukkig geen boete. Nu volgt een naheffing..

Omdat er toch aanpassingen gedaan moeten worden in 2016 heb ik extra gekeken of er nog andere aftrekposten zijn.
Nou dacht ik in 2016 recht te hebben op verrekende zelfstandigenaftrek uit 2014 en 2015. In 2014 en 2015 heb ik niet voldaan aan urencriterium.

Maar de belastingambtenaar gaf per mail aan dit niet aan te willen passen omdat ik naar haar zicht geen recht heb op zelfstandigenaftrek...

Heb ik nou wel of geen recht om de aftrek van 2014 en 2015 te verrekenen in 2016?? En moet ik haar overtuigen van mijn gelijk (zoja naar welke bronnen verwijzen?) of kan ik de aangifte gewoon online aanpassen?

Groet
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 april 2019, 11:41
ragit ragit is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2019
Berichten: 5
Standaard contact met de belasting

Na contact met de belastingdienst:

Zelfstandigenaftrek kan enkel worden toegepast wanneer er voldaan is aan het urencriteria. Dit geldt ook voor het verrekenen van deze aftrek. Dit wil zeggen in een jaar moet er aftrek zijn geweest om die in het jaar daarna te verrekenen.

De uitleg op de website is dus incorrect: Als je niet aan het urencriterium voldoet mag je niet verrekenen. Kan iemand dit aanpassen of mij wijzen naar wet en regelgeving waaruit blijkt dat dit wel mag.

=================

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...tandigenaftrek

=================

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je je zelfstandigenaftrek niet of niet volledig kunt benutten:

Je hebt een slecht jaar waarin je niet aan het urencriterium voldoet en daardoor geen recht hebt op zelfstandigenaftrek.
Je winst is te laag om de zelfstandigenaftrek geheel toe te passen.
Je mag in die situaties de zelfstandigenaftrek tot 9 jaar "voortwentelen". Dat wil zeggen dat je de niet-gebruikte zelfstandigenaftrek in de volgende 9 jaren kunt verrekenen met je winstinkomen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 april 2019, 12:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dat stond er inderdaad niet goed, ik heb het gecorrigeerd. Dank voor je opmerkzaamheid.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 april 2019, 12:38
ragit ragit is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2019
Berichten: 5
Standaard

Dan is alles weer duidelijk en mag deze op slot
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
inkomstenbelasting, verrekenen, zelfstandigenaftrek

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wel of niet urencriterium, zelfstandigenaftrek en startersaftrek. PetraVB Belasting 6 26 maart 2014 15:25
Voorstel Dijkhuizen: zelfstandigenaftrek afschaffen, ondernemers erop achteruit René Nieuws - Voor en door freelancers 3 29 oktober 2012 18:46
Miljoenennota 2012: zelfstandigenaftrek wordt vast bedrag René Nieuws - Voor en door freelancers 1 16 september 2011 18:12
Inkomstenbelasting Zelfstandigenaftrek hoger dan winst ErikN Belasting 3 26 februari 2011 15:59
NRC: beperk zelfstandigenaftrek Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 7 19 augustus 2007 11:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon