Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 november 2006, 11:13
wam jansen
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard g rekening

hallo,ik ben nieuw hier en heb een vraag over een g rekening.
ik wil in januari starten als freelance machinist sloopwerken.
nu heb ik een opdrachtgever gevonden waar ik 1600 uur kan gaan maken in 2007.
wel wil deze opdrachtgever dat ik werk met een g-rekening,nu is mijn vraag,
is dit een normale gang van zaken,of is dit alleen in de bouwwereld van toepassing?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 november 2006, 13:50
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: g rekening

Dit is vooral iets van de bouwwereld ja, met inhuurketens van hoofdaannemers en onderaannemers. Het heeft te maken met de Wet Ketenaansprakelijkheid. De gemeente Terneuzen, of all places, legt het redelijk helder uit.

Maar zo'n g-rekening is toch geen probleem? Het is misschien wat gedoe om te regelen, maar verder is het enige dat gebeurt (als ik het goed begrijp) dat geld dat je toch aan de belastingdienst moet afdragen door de opdrachtgever op een geblokkeerde rekening gestort wordt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 november 2006, 20:01
RNadministraties RNadministraties is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 25
Standaard Re: g rekening

Freelancen en 1600 uur werken bij één opdrachtgever

Waarom niet gewoon in loondienst?


Groet

Rob
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 december 2006, 10:06
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: g rekening

Een G-rekening kan niet, voor een zelfstandige. Een G-rekening is bedoeld, om loonbelasting en premies Sociale Verzekeringen voor de opdrachtgever veilig te stellen. Dat speelt alleen voor onderaannemers die personeel in dienst hebben.

Als je 1600 uur voor één opdrachtgever werkt, bestaat het gevaar dat de Belastingdienst je als een 'verkapte werknemer' ziet en dan zal men loonbelasting gaan innen (niet het ergste) en Sociale Verzekekeringspremies gaan innen (= groot bedrag). Heb je een VAR verklaring, dan legt men deze premienota bij jou neer. Heb je geen VAR, dan zal men de nota bij de opdrachtgever neerleggen.

Als je start begrijpt men dat je niet meteen meerdere opdrachtgevers hebt, maar men verwacht wel dat je in de loop van een jaar een 'klantenbestand' hebt opgebouwd. En als je 1600 uur per jaar voor één opdrachtgever gaat werken, lukt dat niet.

Succes met je onderneming.

Wim

www.aspon.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 februari 2007, 23:34
groentje groentje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2006
Berichten: 42
Standaard Re: g rekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht

Maar zo'n g-rekening is toch geen probleem? Het is misschien wat gedoe om te regelen, maar verder is het enige dat gebeurt (als ik het goed begrijp) dat geld dat je toch aan de belastingdienst moet afdragen door de opdrachtgever op een geblokkeerde rekening gestort wordt.


Tja Rene, klopt helemaal van die Ketenaansprakelijkheid en dat het iets van de bouw is,
maar het probleem is dat ze een FLINK percentage inhouden, en dat op die G-rekening storten, GEEN rekening houden met alle aftrekposten, dus kosten en ondernemingskortingen enzv Vaak heb je, juist in het begin, veel kosten en lagere omzet, dus = weinig belasting verschuldigd, en zie dan dat bedrag maar eens van die G-rekening af te krijgen!!! Dus trap daar niet te snel in!! De BTW verleggings regeling is wel weer handig!

Maar ik denk dat je met die 1600 uur toch niet snel als ondernemer wordt gezien...

maar wellicht dat jij of een ander toch nog iets aan deze info (opgedaan na jarenlange bouwervaring) hebt
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zakelijke rekening Marieke Administratie 45 3 oktober 2012 19:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon