Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 oktober 2008, 10:25
saskia.janssen saskia.janssen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 6
Standaard Investeringen betalen

Hallo,

Ik zat met een vraag over mijn investeringen. Ik heb een priverekening en een zakelijke rekening. OP mijn zakelijke rekening komen de betalingen van mijn facturen binnen, elke maand maak ik een bedrag (mijn 'loon', 50% van mijn dagtarief) over naar mijn priverekening. De BTW en de rest van het bedrag laat ik staan voor dus o.a. btw-aangifte en winstaangifte)

Stel, ik koop (relatief 'kleine') dingen, zoals mappen, pennen, etc., maar ook bijvoorbeeld een Wacom-tablet. Moet ik deze dingen dan direct betalen vanaf mijn zakelijke rekening? Of kan ik deze van mijn persoonlijke rekening betalen en het bedrag dan terugboeken? Hoe werkt dit?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 oktober 2008, 11:28
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: Investeringen betalen

dat zou geen enkel punt moeten zijn; voor de BD maakt dit in principe niets uit. Het zou echter voor jezelf denk ik wel zo handig / overzichtelijk zijn om dit van je zakelijke rekening te betalen met bijv. pinpas?

Kleine dingen (volgens mij is de grens 450 euro; correct me if I'm wrong) worden overigens gewoon als direct in het resultaat op te nemen kosten gezien en niet afschijfbare investeringen. Dit jaar doe ik alles nog via mijn normale privé rekening maar volgend jaar komt daar zeker een zakelijke rekening bij; wel zo praktisch...
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 oktober 2008, 11:33
saskia.janssen saskia.janssen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 juni 2008
Berichten: 6
Standaard Re: Investeringen betalen

Is het niet zo dat (ik heb me er nog niet goed genoeg in verdiept, dus kan zijn dat ik dat nog niet helemaal goed begrepen heb) je tot 450€ willekeurig kan afschrijven als starter? En dat dus ook de kleine uitgaven dan in elk geval meetellen voor 'vermindering' van je winst voor de BD? Of zie ik dat verkeerd?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 oktober 2008, 11:59
emeinema emeinema is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 34
Standaard Re: Investeringen betalen

Dit is correct. Echter, als startende ondernemer kun je in sommige gevallen nu ook gebruiken maken van zogeheten 'willekeurig afschrijven' bij bedragen boven de 450 Euro.

Zie ook onderstaande link:

http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P54_6879

Let ook op de hieraan verbonden 'desinvesteringsaftrek'. Het is interessante stof.

Edo
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 oktober 2008, 23:07
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Investeringen betalen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door saskia.janssen Bekijk bericht
Is het niet zo dat (ik heb me er nog niet goed genoeg in verdiept, dus kan zijn dat ik dat nog niet helemaal goed begrepen heb) je tot 450€ willekeurig kan afschrijven als starter? En dat dus ook de kleine uitgaven dan in elk geval meetellen voor 'vermindering' van je winst voor de BD? Of zie ik dat verkeerd?
Bij uitgaven onder 450 euro is geen sprake van afschrijving omdat deze niet worden geactiveerd, m.a.w. niet worden gezien als investering. Je brengt deze als kosten direct ten laste van de winst. Willekeurige afschrijving kan toegepast worden op investeringen (boven 450 euro) die je in de eerste drie jaren van je onderneming hebt gedaan. Het maakt niet uit in welk jaar je gebruik maakt van de mogelijkheid tot willekeurige afschrijving als de investering maar is gedaan in je "starters"jaren.
Houd er wel rekening mee dat willekeurige afschrijving je mogelijkheden voor afschrijving in toekomstige jaren beperkt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 oktober 2008, 17:56
emeinema emeinema is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 34
Standaard Re: Investeringen betalen

Marjan heeft volkomen gelijk en legt het duidelijker uit dan ik eerder. Bedankt voor de correctie Marjan!

Edo
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Var-row en zelf premies en heffing betalen? Vall Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 22 juni 2008 16:51
[BTW] Net gestart, investeringen kwartaal 4 2007 begonnen m.slootweg Belasting 6 23 mei 2008 11:05
Hoeveel belasting en BTW betalen als freelance journalist? nino1983 Belasting 7 17 april 2008 21:46
Van achteraf naar gespreid betalen Isabelle Administratie 11 23 november 2006 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon