Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 april 2010, 14:14
bassmastersteve bassmastersteve is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2010
Berichten: 10
Standaard Geen bonnetje, wel kosten

Nog zo'n leuke om over na te denken: ik werk als freelancer voornamelijk in de muziek- en evenementenwereld. Het netwerken in die wereld speelt zich voornamelijk af tijdens en rondom concerten/festivals/enz. Hierbij drink je meestal een colatje of een biertje en trakteer je degenen met wie je netwerkt ook wel natuurlijk. Echter, op een festival of in een popzaal wordt meestal gewerkt met bonnen of munten, die je 9 van de 10 keer uit een automaat haalt. Hiervan krijg je nooit een bonnetje (laat staan een volledige BTW bon). In principe lijkt mij dat dit wel valt onder bedrijfskosten (net als een zakenlunch)...enig idee hoe ik dit tastbaar kan maken voor de belastingdienst? Ik netwerk namelijk zeer actief en dat kost me nogal eens wat aan drankjes...

Thanx in advance,
Stevo!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 april 2010, 15:08
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Geen bonnetje, wel kosten

Wat zijn de gemiddelde kosten per maand hiervan? Als het de moeite is zou je kunnen proberen een afspraak te maken met de fiscus om maandelijks een vast (van tevoren afgesproken bedrag) hiervoor te kunnen opvoeren. Vergelijk maar een beetje met een vaste onkostenvergoeding die werkgevers kunnen geven.
Je dient dan gedurende een periode (bijvoorbeeld drie maanden) exact bij te houden wat je uitgeeft (consumptie, prijs, welk evenement, met wie). Met de fiscus spreek je dan af dat het gemiddelde maandbedrag van die periode als bedrijfskosten genomen kan worden. Nogal omslachtig, vooral omdat ook later eventueel nog een keer getoetst kan worden (moet je ook gedurende een periode weer de boel bijhouden). Dus alleen aangewezen als het echt om een behoorlijk bedrag per jaar gaat. Houd er ook rekening mee dat deze kosten maar beperkt aftrekbaar zijn. Als je bijvoorbeeld 1000 euro per jaar uitgeeft is 735 hiervan aftrekbaar. Tegen een belastingvoordeel van 42% levert dit je iets meer dan 300 euro op.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 april 2010, 16:39
bassmastersteve bassmastersteve is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2010
Berichten: 10
Standaard Re: Geen bonnetje, wel kosten

De gemiddelde kosten? pff...geen idee...zou ik inderdaad eens bij moeten gaan houden. Nu is het zo dat ik wel regelmatig een concert bezoek hier in de stad, waar ik dan mensen tegenkom om mee te netwerken...een biertje kost 2,25 en ik denk dat het dan om een 10-tal biertjes max per avond gaat. Van de zomer zal ik misschien een of twee festivals bezoeken, dan zit ik al snel aan de dertig/veertig euro per dag...en qua bijhouden, vooral het met wie...dat wordt lastiger aangezien ik van hot naar her loop op zo'n avond en na een aantal biertjes echt niet meer onthoud wie ik bier geef :P maar in elk geval bedankt voor je reactie, heb ik weer stof tot nadenken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen omzet, wel kosten. BTW terug te vorderen? Coen Belasting 14 18 oktober 2009 19:14
Inkomstenbelasting Geen opdrachten, wel kosten: hoe inkomstenbelasting opgeven? JeroenID Belasting 5 20 maart 2009 08:40
90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer? Gerard Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 22 september 2008 19:53
Wel of geen btw-nummer? Denise Belasting 1 30 maart 2007 11:28
Wel aanloopkosten maar geen omzet bij eerste btw-aangifte fiekemeijer Belasting 4 11 januari 2007 07:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon