Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 3 juli 2007, 14:17
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Heb nog een eenvoudig rekenmodel gevonden: http://www.esset.nl/bvofeenmanszaak.htm
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #12  
Oud 5 juli 2007, 15:48
smart4u's schermafbeelding
smart4u smart4u is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Het genoemde model van ESSET bevat helaas een aantal onjuistheden en laat daarnaast een aantal zeer belangrijke zaken voor een goede vergelijking buiten beschouwing. Neemt niet weg dat de basis aardig is en velen zullen tot de conclusie dat het fiscaal niet interessant is om een BV te starten.
__________________
http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 5 juli 2007, 16:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smart4u Bekijk bericht
Het genoemde model van ESSET bevat helaas een aantal onjuistheden en laat daarnaast een aantal zeer belangrijke zaken voor een goede vergelijking buiten beschouwing.
Inderdaad. Ik zie wel de for in de eenmanszaak, maar niet de stamrechtverplichting in de bv. En niet de afschrijving van goodwill die ontstaat na inbreng van een eenmanszaak in een bv.

De berekening gaat ervan uit dat alle winst na vennootschapsbelasting direct als dividend wordt uitgekeerd, terwijl het ook eerst kan renderen in de BV, worden opgespaard voor magere jaren en/of voor een stamrechtverplichting.

Dit zijn zomaar wat dingen die ik als relatieve leek zie. Er zijn vast nog meer fiscale complicaties.
__________________
René
Met citaat reageren
  #14  
Oud 5 juli 2007, 21:30
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

...was ff m'n password kwijt want m'n vingers brandden om te reageren

Het is natuurlijk belangrijk om complexe zaken zo eenvoudig te maken dat zelfs een leek het begint te snappen.

Maar dit soort goed bedoelde modelletjes kunnen mensen op het verkeerde been zetten. Het voorbeeld is bijzonder helder en het is net als met de belastingtelefoon je gaat er vanuit dat het in orde is.
Dit valt onder de adviezen van 'bv oprichten kost bij ons €750'

Gelukkig hoeft 90% van de ondernemers niet aan een BV te denken maar als het zover is neem dan de moeite om er in te investeren. Een BV is een relatie die je voor langere tijd aangaat en een paar duizend euro advieskosten verdien je over de tijd tig-keer terug
Met citaat reageren
  #15  
Oud 15 september 2008, 12:52
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Een eenvoudige vuistregel is: een bv wordt fiscaal interessant als je substantieel meer winst maakt dan je als bruto inkomen wilt consumeren (en meer dan het minimum DGA-inkomen in de BV: 39.000).

De preciese berekening is vrij ingewikkeld en kun je het beste door een accountant laten maken. Daarbij spelen allerlei individuele dingen mee als je pensioensituatie, hypotheekrenteaftrek e.d.
Weet je toevallig of je bij je accountant ook 'nu' al een berekening kunt laten maken van wanneer het handig is om je eenmanszaak om te zetten naar een BV? Of verandert je situatie over het algemeen zo erg dat je daar geen ongeveer/vast omslagpunt in aan kunt geven en kun je dan beter terugkomen als je wat meer in de buurt zit? ( Wel even de vraag hoe je dat dan weet)
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #16  
Oud 15 september 2008, 14:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Weet je toevallig of je bij je accountant ook 'nu' al een berekening kunt laten maken van wanneer het handig is om je eenmanszaak om te zetten naar een BV?
Ja hoor. Accountants hebben daar speciale software voor, waarmee ze vrij makkelijk een paar scenario's kunnen vergelijken.

Citaat:
Of verandert je situatie over het algemeen zo erg dat je daar geen ongeveer/vast omslagpunt in aan kunt geven en kun je dan beter terugkomen als je wat meer in de buurt zit?
Als je vlakbij het omslagpunt blijft fluctueren dan is een bv waarschijnlijk niet interessant. Het is gedoe en brengt wat extra kosten met zich mee, jaar in jaar uit.

Maar als je boven het omslagpunt komt en ook toekomstplannen hebt (groei, samenwerken, pensioen in eigen beheer, personeel, de zaak verkopen), dan zou ik me niet laten weerhouden door een paar euri belastingvoordeel of -nadeel.
__________________
René
Met citaat reageren
  #17  
Oud 16 september 2008, 09:47
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Maak het niet ingewikkelder dan het is, zoals renee zegt zijn er eenvoudige rekenmodellen. Er zijn echter heel veel verschillende eenvoudige rekenmodellen maar bij je eigen adviseur moet er een goed model aanwezig zijn. Ik zou daarbij echter vragen of hij naast het pure eenvoudige rekenwerk ook op een creatieve manier aanvullend kan adviseren binnen de wetgeving.

Basis blijft zoals eerder aangegeven dat je winst overhoud nadat je salaris van de brutowinst is afgetrokken.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 21 april 2010, 10:17
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht

Maar als je boven het omslagpunt komt en ook toekomstplannen hebt (groei, samenwerken, pensioen in eigen beheer, personeel, de zaak verkopen), dan zou ik me niet laten weerhouden door een paar euri belastingvoordeel of -nadeel.
Dat is inderdaad wel zo. Voor een artikel ben ik me wat verder aan het verdiepen in het kiezen voor een BV/eenmanszaak, of het omzetten van een eenmanszaak in een BV en ik het lijkt erop dat je vooral voor het één of het ander gaat vanwege praktische aspecten. Zijn er hier ook mensen die gevoelsmatig bijvoorbeeld liever met een BV of juist met een eenmanszaak zaken doen?

Bij mezelf merk ik dat ik dat heel dubbel vind; aan de ene kant komt een BV professioneler over, aan de andere kant lijkt een eenmanszaak toegankelijker en voordeliger. Tenminste, als je klant bent. Hoe denken jullie daarover?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #19  
Oud 29 april 2010, 10:40
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Groeiende onderneming: bv oprichten?

Het is kort door de bocht om te zeggen dat €100.000 winst het omslagpunt is. De belasting druk van een bv is ook rond de 50%

want naast de vennootschapbelasting die zo rond de 23% ligt wordt je winst in je bv met 25% aanmerkelijkbelang belast als je de BV opheft.

Hou je rekening met de MKB winstvrijstelling van 10% is je belastingdruk bij een eenmanszaak altijd minder dan de belasting druk in de BV.

Omzetten naar een bv doe je dus niet om de totale belasting te drukken
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Winst uit onderneming, en dan? ma2712 Belasting 21 8 augustus 2007 18:48
Hoe schat ik winst en omzet op opgaaf startende onderneming? floor Belasting 2 17 april 2007 21:35
Winst uit onderneming pim Al die andere praktische dingen 6 7 december 2006 22:07
onderneming start.. wilco Freelancepraktijk starten 2 20 oktober 2006 13:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon