Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 oktober 2011, 12:49
wabjuh wabjuh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 maart 2011
Berichten: 10
Standaard Inkomsten in administratie opnemen die je nog niet binnen hebt

Hallo,

Ik heb een vraag.
Mijn vriendin is ZZP'er en is sinds kort een webshop naast haar andere werkzaamheden gestart.
Daarin wordt ook de mogelijkheid aangeboden om met iDeal te betalen.
Dat loopt via een bedrijfje. Maar die maken het geld pas naar mij over als er minimaal 100 Euro op de rekening bij hen staat.
Als ik dus nu iets verkoop voor 50 Euro, dan heb ik een soort van virtueel inkomen. Het geld heb ik namelijk niet, want dat krijg ik pas als ik op 100 Euro zit.
Hoe neem ik dit in mijn administratie op?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2011, 10:13
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Boeken op het moment dat je het binnen krijgt. Ik neem aan dat je ook nog geen belasting betaald op het moment dat je het geld niet hebt (anders dan met het versturen van een factuur)
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 oktober 2011, 09:00
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard

hey wabjuh,

de omzet is inkomsten op het moment dat het werk is gedaan, dus laten we zeggen dat er direct gefactureerd wordt dan is het op dat moment inkomen. Maakt niet uit of het geld wel of niet op je bankrekening staat.

Lijkt me wel erg belangrijk om dat bedrijf te screenen wat het geld tot 100 euro achterhoud want straks zijn zij failliet en ben jij je geld kwijt.

succes
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 oktober 2011, 15:27
Adrome - Ron Meijer Adrome - Ron Meijer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2011
Berichten: 7
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar Adrome - Ron Meijer
Standaard kasstelsel hanteren

Ik neem aan dat zij btw-plichtig is? Als je omzet & btw boekt terwijl je nog geen euro hebt ontvangen lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Op het moment dat zij euro's ontvangt de omzet en de btw boeken.

Volgens mij kun je betalingsoverzichten opvragen maar dat terzijde.

Groeten, Ron
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 oktober 2011, 15:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrome - Ron Meijer Bekijk bericht
Ik neem aan dat zij btw-plichtig is? Als je omzet & btw boekt terwijl je nog geen euro hebt ontvangen lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Op het moment dat zij euro's ontvangt de omzet en de btw boeken.

Volgens mij kun je betalingsoverzichten opvragen maar dat terzijde.

Groeten, Ron
Ron,

In dit geval zal dat toch echt het moment zijn dat er met Ideal word betaald door de klant. Dus gewoon direct op de dag van betaling ook als omzet boeken. Het feit dat zij heeft gekozen voor een payment service provider die de afstortingen uitgesteld doet. heeft geen impact op de datum waarop de overeenkomst tot standkomt en de formele betaling heeft plaatsgevonden.

Kortom ook al hanteert zij het kasstelsel (wat waarschijnlijk zo is bij een webshop) dan nog moet de btw aangegeven worden in de maand dat de klant betaald en niet in de maand dat de payment service provider doorstort.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 oktober 2011, 15:48
Adrome - Ron Meijer Adrome - Ron Meijer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2011
Berichten: 7
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar Adrome - Ron Meijer
Standaard Niet al te zwart wit..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Ron,

In dit geval zal dat toch echt het moment zijn dat er met Ideal word betaald door de klant. Dus gewoon direct op de dag van betaling ook als omzet boeken. Het feit dat zij heeft gekozen voor een payment service provider die de afstortingen uitgesteld doet. heeft geen impact op de datum waarop de overeenkomst tot standkomt en de formele betaling heeft plaatsgevonden.

Kortom ook al hanteert zij het kasstelsel (wat waarschijnlijk zo is bij een webshop) dan nog moet de btw aangegeven worden in de maand dat de klant betaald en niet in de maand dat de payment service provider doorstort.
Roel,

Hieronder de info vanaf de site van de belastingdienst:

Kasstelsel

Levert u voornamelijk aan particulieren? Dan berekent u de btw in uw aangifte op basis van uw kas- en bankadministratie.
Btw berekenen
Als u het kasstelsel toepast, berekent u de btw op basis van uw kas- en bankadministratie. U berekent de btw over de inkomsten die in het tijdvak waarover u aangifte doet, daadwerkelijk zijn bijgeboekt op uw bankrekening of ontvangen zijn in uw kas.

Betalingen zijn nog niet bijgeboekt op de bankrekening....

Jij mag natuurlijk een andere opvatting hebben, maar in de praktijk werkt het m.i. meestal zo.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 oktober 2011, 18:01
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Yups, het kasstelsel is mij genoegzaam bekend.

Punt is dat het geld na de Ideal betaling op naam van de webshophouder staat en daarmee is er dus betaald. Dat je er niet direct over kunt beschikken omdat de payment service provider er eigen regels op nahoud over het doorstorten van de saldi is niet relevant voor het criterium of er is betaald of niet. De payment service provider is geen partij in de overeenkomst.

Voor de btw zal de transactiedatum dus de datum zijn dat de idealbetaling heeft plaatsgevonden en niet het moment van doorstorten van het "tegoed" bij de provider.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 oktober 2011, 22:07
Adrome - Ron Meijer Adrome - Ron Meijer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 oktober 2011
Berichten: 7
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar Adrome - Ron Meijer
Standaard over welk bedrijfje hebben we het eigenlijk

Als ik het goed begrijp is het niet IDEAL.... dus misschien niet een bank.

Kasstelsel voor de BTW betekent concreet btw boeken op moment van betaling/ontvangst. De definitie van betaling zie ik, omdat jij naar mijn mening niet te maken hebt met een bank iets ruimer. Zodra het geld wordt ontvangen op een bank zou ik je willen aanraden de af te dragen BTW te boeken.

Succes!

Groeten, Ron
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon