Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 maart 2012, 08:49
oggr oggr is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 maart 2012
Berichten: 1
Standaard Onduidelijkheden mbt afschrijving

Vast vaker besproken hier op het forum, heb gister en vandaag ook aardig zitten zoeken maar geen bevredigend antwoord kunnen vinden.

Ik doe al jaren kleine klusjes voor kennissen en familie om bij te verdienen, recent heb ik vanwege een goedlopende website het geheel moeten omgooien naar een eenmanszaak. Tegelijkertijd met dit heb ik gelijk een klant binnen gehaald die een webshop wilde hebben (magento). Nu zit ik alweer aan een 3de klant dankzij magento en gaan de inkomsten wel heel hard nu, met name vanwege onderhoud/uitbreidingen. Helemaal goed dus.

Nu heb ik zakelijk 3 maanden terug een iMac 27 gekocht (gelijk na eerste inkomsten). Ik wil hiernaast nog 2x een NAS kopen ivm backup, een ipad (werk tonen op locatie bij klant) en een macbook air (werken op locatie bij klant). Dit zie ik dus allemaal als investering.

de iMac heeft me 1899 gekocht, btw ervan is belast (kwartaal aangifte doe ik zelf). Maar nu snap ik de afschrijving niet, hij moet heb ik begrepen 5 jaar mee en elk jaar een x bedrag afschrijven. Het bedrag, stel 380 euro (1899/5), moet ik dat opgeven in mijn boekhoud en btw hiervan betalen aan de belasting? dan zou een imac mij toch vele malen duurder kosten? En wat als die na 3 of 4de jaar kapot gaat?

Dit gaat ook op voor alle overige electronica die ik koop, dus de ipad (499) / macbook air (1250) /nas backup server (~600) ?

Alvast bedankt!
  #2  
Oud 20 maart 2012, 10:32
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Zo te lezen heb je niet alleen problemen met afschrijving maar haal je meer zaken door elkaar.

BTW en afschrijving hebben helemaal niets met elkaar te maken, afschrijving heeft te maken met de verwerking van de kosten bij de inkomstenbelasting. En inkomstenbelasting staat volledig los van elkaar. BTW kost de ondernemer geen geld, dit is slechts een belasting die hij bovenop zijn verkoopprijs moet leggen en van de kosten die hij maakt krijgt hij de betaalde btw weer terug. Kortom de klant betaald aan hem de btw die hij moet afdragen aan de belastingdienst, maar daar mag hij de btw over zijn kosten over aftrekken.
Het hele btw verhaal word allemaal in 1x afgewikkeld op moment van de transactie en komt dan 1 malig op de btw aangifte.

Voor kosten en investeringen geld:
1. Uitgaven onder de 450 euro of duurdere zaken die niet meer dan een jaar meegaan worden als kosten verantwoord in de winst en verliesrekening tbv de inkomstenbelasting aangifte.

2. Uitgaven boven de 450 euro en die meerdere jaren meegaan moeten worden afgeschreven in 5 jaar (soms kan er een gunstiger regeling van toepassing). Daarbij is het zo dat in dit geval de Imac 27 (en straks de i-pad en macbook air) niet in een keer in de winst en verliesrekening mogen worden gezet. Daarom worden ze op de balans gezet en daarna word jaarlijks 1/5 deel als kosten opgenomen (de afschrijving) in de W&V rekening

Over de winst in een bepaald jaar word inkomstenbelasting berekend, doordat je afschrijft in 5 jaar in plaats van in 1x naar de kosten word je winst dus hoger in het startjaar en in de komende 4 jaar lager omdat je dan alsnog kosten kan verantwoorden waarvoor je de uitgave al eerder hebt gedaan.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afschrijving nieuwe auto Markie Belasting 4 6 maart 2012 10:31
TWA Tijdelijke Willekeurige Afschrijving niet verlengd: Hoe restant vanaf 2012 af te schrijven? harryvbw Belasting 0 25 januari 2012 11:13
Nieuwe auto op de zaak: waarom vallen bijtelling en afschrijving tegen elkaar weg? DJA Belasting 7 25 januari 2011 20:57
Beginbalans en afschrijving Marcel- Administratie 1 4 februari 2008 11:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon