Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 maart 2012, 13:21
Perrywinkle Perrywinkle is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2012
Berichten: 8
Standaard Project geannuleerd: geld terugboeken naar klant

Hallo Allen,

In 2011 heb ik een klant gehad waarmee ik had afgesproken dat 25% van het totaalbedrag van tevoren betaald moest worden, en 75% na afronding van het project.

Helaas is het project spaak gelopen en hebben we gezamelijk besloten beide een andere kant op te gaan. Ik heb daarbij een deel van het geld in januari 2012 teruggestort; er waren een paar punten waar de klant goed gebruik van kon maken, dus die zijn normaal berekend.

Ik vraag me echter al een tijdje af hoe ik dit het beste in m'n boeken kan zetten. Voornamelijk omdat het bedrag dat de klant in 2011 heeft overgemaakt (de oorspronkelijke 25%) al is meegenomen in m'n omzetaangifte van het 4e kwartaal 2011. Zou iemand mij hier mee kunnen helpen? Ik zou dit namelijk graag willen oplossen voordat ik m'n Inkomstenbelasting moet opsturen .

Bij voorbaat dank!

Groeten,
P.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 maart 2012, 14:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Wanneer heb je voor hoeveel facturen en creditfacturen gestuurd?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 maart 2012, 15:53
Perrywinkle Perrywinkle is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2012
Berichten: 8
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Wanneer heb je voor hoeveel facturen en creditfacturen gestuurd?
Q3 2011 - Deze éne factuur á xxx incl BTW. (Eerste kwartaal van onderneming)
Q4 2011 - 2 facturen met totaal xxx incl BTW.
Q1 2012 - Tot nu toe (komen nog 2 facturen bij) 5 facturen met totaal xxx incl. BTW.

De factuur is dan dus ook meegenomen in de omzetaangifte van het derde kwartaal, ipv het vierde zoals ik hierboven zei.

Laatst gewijzigd door Perrywinkle; 26 maart 2012 om 16:10 Reden: Onnodige financiële data die online staat weer weghalen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 maart 2012, 15:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Eh sorry, ik bedoelde: naar deze klant. Normaliter correspondeert elke betaling met een factuur en elke terugbetaling met een creditfactuur. De factuurdata van die documenten zijn bepalend voor de btw.

Ik vermoed dat je in 2012 nog een creditfactuur moet sturen voor het teruggestorte bedrag.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 maart 2012, 16:09
Perrywinkle Perrywinkle is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2012
Berichten: 8
Standaard

Aha foutje vergeven hoor. Maar ik heb, naast de eerste factuur, nooit een andere factuur gestuurd naar deze klant. Maar om alles weer te laten kloppen in de boeken, dien ik dus "alleen maar" een creditfactuur te sturen, en dit heeft dan dus alleen invloed op de btw-aangifte Q1-'12 en niet op de Inkomstenbelasting 2011?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 maart 2012, 16:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perrywinkle Bekijk bericht
Maar om alles weer te laten kloppen in de boeken, dien ik dus "alleen maar" een creditfactuur te sturen
Inderdaad.

Citaat:
en dit heeft dan dus alleen invloed op de btw-aangifte Q1-'12
Wat de btw betreft wel.

Citaat:
en niet op de Inkomstenbelasting 2011?
Wat de inkomstenbelasting betreft moet je omzet en kosten toeschrijven aan het jaar waarop ze betrekking hebben. Aangezien je in januari 2012 hebt teruggestort, denk ik dat het project zich in 2011 heeft afgespeeld en dat je zowel de omzet van 2011 als de negatieve omzet van je creditfactuur aan 2011 mag toeschrijven. Zodoende valt dit voor je ib 2011 per saldo terug op 0 omzet uit dit project. Misschien is het goed om in de omschrijving op de creditfactuur te vermelden dat het een project in 2011 betreft.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 maart 2012, 17:04
Perrywinkle Perrywinkle is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2012
Berichten: 8
Standaard

Ok, duidelijk. Het lijkt mij ook aan de belastingdienst te verdedigen dat ik zowel de factuur als creditfactuur heb toegeschreven aan 2011 en het bedrag in 2012 heb teruggestort.

Echter, nog één vraag betreffende de creditfactuur zelf; ik heb het mezelf namelijk destijds érg moeilijk gemaakt door op de factuur alle bedragen van het totale project door 4 te delen en te factureren (de overige 75% zou na het project gefactureerd worden was de bedoeling). Er staan dus ongeveer 10 verschillende werkzaamheden voor 25% gefactureerd.

Uiteindelijk heeft de klant ongeveer 100 euro betaald voor 2 van deze werkzaamheden die al voor 100% waren uitgevoerd en gebruikt konden worden. Zijn er regels dat ik op de creditfactuur precies dezelfde werkzaamheden dien te factureren als op de oorspronkelijke factuur, of hoef ik er alleen maar naar te verwijzen en verder zorgen dat alle bedragen weer kloppen?

Dank voor alle hulp tot nu toe!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 maart 2012, 17:12
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perrywinkle Bekijk bericht
Uiteindelijk heeft de klant ongeveer 100 euro betaald voor 2 van deze werkzaamheden die al voor 100% waren uitgevoerd en gebruikt konden worden. Zijn er regels dat ik op de creditfactuur precies dezelfde werkzaamheden dien te factureren als op de oorspronkelijke factuur, of hoef ik er alleen maar naar te verwijzen en verder zorgen dat alle bedragen weer kloppen?
Als de gehele overeenkomst zou zijn ontbonden, zou ik het laatste doen. Nu je een deel van het werk wel hebt opgeleverd en dit is betaald, moet de creditfactuur denk ik duidelijk maken welk deel wordt gecrediteerd.

Het simpelste is copy-paste te doen van de regels van de oorspronkelijke factuur, en de gecrediteerde bedragen in een negatief bedrag te veranderen. Als globale omschrijving dan iets als "Creditering deel van factuur <nr> d.d. <datum> i.v.m. tussentijds beëindigen van de opdracht per <datum>."
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 maart 2012, 17:15
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je mag zeker de omzet voor 2011 op die 100 euro stellen dus niet eerst meer omzet en in 2012 negatieve omzet, er is sprake van onderhanden werk en/of vooruitbetaling.

Als je de producten die de klant heeft geleverd pas in 2012 hebt geleverd mag je zelfs die 100 euro pas in 2012 als omzet nemen en het hele factuurbedrag per eind 2011 als vooruitbetaalde omzet op de balans zetten.

Voor wat betreft de creditnota, je vermeld gewoon het factuurnummer waartegen je crediteert, dan 1 regel met terugbetaling 25% aanbetaling en je zet hier het hele factuurbedrag van je voorschot factuur.

daarna zet je 2 regels neer voor de geleverde producten. Dit is zowel voor jou als de ontvangende partij (en ook de belastingdienst) je ziet dan in 1 oogopslag dat de hele factuur is gecrediteerd en daaronder de producten die feitelijk geleverd zijn.
Dit scheelt een hoop puzzelwerk.

en voor de volgende keer, een voorschotnota niet verder specificeren als nodig..

en zelfs bij 1 regelige voorschotnota's maak ik wel gebruik van de bovengenoemde wijze van factureren. Dus altijd volledige voorschotnota('s) crediteren en dan volledige productleveringen vermelden.
Dit voorkomt namelijk dat als een bedrijf de kosten van een bepaald producvt moeten aantonen dat ze dan 4 facturen moeten tonen van 25% maar dat ze gewoon 1 eind nota hebben waar het totaal bedrag per product op staat..
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 maart 2012, 10:52
Perrywinkle Perrywinkle is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2012
Berichten: 8
Standaard

Dank beide heren! Dit maakt een langlopend probleem toch opeens erg gemakkelijk op te lossen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tijdelijk wat geld van prive naar zakelijk, Tom Administratie 5 23 december 2009 20:47
Laat de klant naar jou komen (nieuw boek, recensie) René Nieuws - Voor en door freelancers 3 17 december 2009 15:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon