Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 maart 2012, 08:29
gokaren gokaren is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 5
Standaard Eigen verbouwing in huurhuis opvoeren als bedrijfkosten vanwege uitprobeer- en oefentijd?

1. Ik heb een half jaar een eigen bedrijfje als klusvrouw en ben nog een beetje wegens gebrek aan ervaring in mijn eigen huurwoning aan het klussen.
muur uitbreken, raam plaatsen, schuifdeur plaatsen, multiplexwand maken, van alles om te oefenen maar natuurlijk mijn woning gaat er ook op vooruit. Kan ik deze uren meetellen voor het urencriterium?
alvast bedankt, groet Karen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 maart 2012, 08:38
gokaren gokaren is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 5
Standaard Eigen verbouwing in huurhuis opvoeren als bedrijfkosten vanwege uitprobeer- en oefentijd?

Ik maak kosten vanwege een verbouwing in mijn eigen huurhuis die ik voornamelijk uitvoer om dingen te leren, uit te proberen en te oefenen voor mijn klussenbedrijf. Dit heb ik nodig om mijn kennis en vaardigheden uit te breiden. Maar natuurlijk verbetert mijn huurhuis, dat is niet alleen een simpele bijkomstigheid.
Hoe gaat de belastingdienst dit zien?
Ik wil de kosten van materialen graag opvoeren als bedrijfskosten.
groet karen
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 maart 2012, 11:37
startadvies startadvies is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 10
Lightbulb Klussen eigen huurwoning

Zoals je aangeeft ben je zelf de eindconsument, hierdoor ben je zelf de directe belanghebbende en kan er geen sprake van kostenaftrek zijn. Wanneer de verhuurder opdrachtgever is, dan kan er sprake zijn geweest van achterstallig onderhoud , maar dan dient je verhuurder wel je rekening te betalen. Wordt er niet betaald , houd er dan rekening mee dat , zodra je de huurwoning leeg wordt opgeleverd dat de huurwoning meestal in de originele staat dient te worden teruggebracht.
Van oorsprong uit zal de belastingdienst deze uren niet voor de zelfstandigenaftrek meerekenen, omdat het om een Privé aangelegenheid gaat, wanneer de verhuurder betaald, dan tellen de uren weer wel mee. Omdat het letterlijk om dezelfde activiteiten gaat komt dit vreemd over, maar het betreft een directe Privé- eigenbelang.



Groetjes,


D.J. van Reede
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 maart 2012, 19:28
gokaren gokaren is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 5
Standaard vervolg

Dank u wel voor de reactie, u heeft verstand op dit gebied te zien aan uw bedrijfsnaam.
Zit de volgende gedachtegang er heel erg naast?....want ik vind het nog niet eens zo onlogisch;
Aan de ene kant ben ik eindconsument, maar nog meer ben ik gebruiker. De woningbouw is eindconsument. Ik ben de huurder en breng op eigen kosten verbeteringen aan in andermans eigendom. Als ik dit vrijwillig zou uitvoeren bij iemand anders, waarvan ik de kosten dan natuurlijk doorbereken, mag ik dit wel meetellen voor het urencriterium.
Hoezo niet in mijn huurhuis?

In dit geval betreft het een verbouwing aan mijn huurhuis. Het huis is van de eigenaar. Ik geef het aan hun weg, dus zou ik de uren mogen meetellen mijns inziens. Ik loop zelfs een eigen risico in het geval het niet goed uitpakt, nog meer tijd en nog meer kosten. Ik heb geen jarenlange staat van dienst. Baseert u uw antwoord naar eigen inzicht of kan ik dit ergens terugvinden? Zijn er mensen met ervaring hierin?
Als ik het huis verlaat, heeft de eigenaar een beter huis om te verhuren en kan daar meer geld voor vragen. Is de eigenaar het er niet mee eens, moet ik alles weer veranderen voor zover mogelijk in de originele staat. Ik heb er geen enkel baat bij alleen dat ik heb kunnen oefenen, maar het wordt zeker ook mooier. Ik heb de toestemming voor de veranderingen trouwens gekregen.

Weet u verder wat de eisen zijn voor het meetellen van uren voor het urencriterium bij dingen die je uitprobeert en oefent, oftewel van alles om je vak beter te kunnen uitoefen en het uitbreiden van je vaardigheden, zoals de belastingdienst dat noemt.
dank u wel
groet karen
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 maart 2012, 11:19
startadvies startadvies is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gokaren Bekijk bericht
Dank u wel voor de reactie, u heeft verstand op dit gebied te zien aan uw bedrijfsnaam.
Zit de volgende gedachtegang er heel erg naast?....want ik vind het nog niet eens zo onlogisch;
Aan de ene kant ben ik eindconsument, maar nog meer ben ik gebruiker. De woningbouw is eindconsument. Ik ben de huurder en breng op eigen kosten verbeteringen aan in andermans eigendom. Als ik dit vrijwillig zou uitvoeren bij iemand anders, waarvan ik de kosten dan natuurlijk doorbereken, mag ik dit wel meetellen voor het urencriterium.
Hoezo niet in mijn huurhuis?

In dit geval betreft het een verbouwing aan mijn huurhuis. Het huis is van de eigenaar. Ik geef het aan hun weg, dus zou ik de uren mogen meetellen mijns inziens. Ik loop zelfs een eigen risico in het geval het niet goed uitpakt, nog meer tijd en nog meer kosten. Ik heb geen jarenlange staat van dienst. Baseert u uw antwoord naar eigen inzicht of kan ik dit ergens terugvinden? Zijn er mensen met ervaring hierin?
Als ik het huis verlaat, heeft de eigenaar een beter huis om te verhuren en kan daar meer geld voor vragen. Is de eigenaar het er niet mee eens, moet ik alles weer veranderen voor zover mogelijk in de originele staat. Ik heb er geen enkel baat bij alleen dat ik heb kunnen oefenen, maar het wordt zeker ook mooier. Ik heb de toestemming voor de veranderingen trouwens gekregen.

Weet u verder wat de eisen zijn voor het meetellen van uren voor het urencriterium bij dingen die je uitprobeert en oefent, oftewel van alles om je vak beter te kunnen uitoefen en het uitbreiden van je vaardigheden, zoals de belastingdienst dat noemt.
dank u wel
groet karen
Hallo karen,


Jammer genoeg vallen er veel starters af, omdat ze van deze valkuilen niet voldoende op de hoogte zijn en bij dreigend ontslag in loondienst alsnog als starter om een eigen bedrijf te beginnen, het haasje zijn. Op dit gebied is, zoals je aangaf, mijn bedrijfsnaam letterlijk van toepassing


Misschien ben ik te direct, maar we zetten even alles op volgorde:
De woningbouw krijgt het eindproduct geleverd en is een coöperatie die het verhuurd aan de verhuurders, c.q. gebruikers (consumenten.)
Wanneer je in de kleine lettertjes van je huurcontract leest, dan zal je waarschijnlijk zien dat, wanneer je het pand verlaat, dit weer in haar oorspronkelijke staat voor de woningbouwvereniging dient terug te brengen. Dat je het aan ze weggeeft, dat gaat tegen hun principes in. Als ze dat zouden accepteren, dan zouden ze dat van alle huurders dienen te accepteren en een ieder maakt er wat anders van, waardoor de woningbouwvereniging het niet meer voor het zeggen heeft en daar zijn ze niet van gediend, het aan hun weggeven is dus niet van toepassing.
In de praktijk betekend dit dan ook voor de belastingdienst dat je hiermee, gedurende je huurtijd, een woongenot hebt opgebouwd, hetgeen Privé is., de vruchten hiervan pluk op dat moment jij, niet de woningbouwvereniging. ( die in ruil geen huurverhoging toepast).


Stel dat in jouw situatie dit voor de belastingdienst bij het urencriterium zou meetellen, dan lokt dit een massale misbruiksituatie uit, immers een ieder laat zich bij de kamer van koophandel als klusbedrijf inschrijven en begint zijn huis/huurhuis te verbouwen. Nadat dit voltooid is blijkt dat de ingeschrevene wel van het verbouwen- in eigen belang- heeft geleerd en hiermee voldoet aan het urencriterium, helaas kan hij/zij geen verdere klanten vinden en laat zich bij de KvK uitschrijven. De belastingdienst gaat deze uren niet honoreren, terwijl men wel aan de formaliteit voldoet. De grens van de aannemelijkheid is op dat moment bij deze dient overschreden, dus de goeden lijden onder de kwaden, dit weer ter voorkoming van fiscale fraude.


Wijkt de woningbouwvereniging, in jouw situatie hiervan af, dan nog zal het in zijn/haar oorspronkelijke staat worden gebracht. Een voorbeeld: Door ziekte kan je moeilijk naar boven toe (slaapkamer) en vraagt voor je omstandigheden/genot een elektrische stoel die je naar boven kunt brengen aan. De woningbouwvereniging kan dit, gelet op de wettelijke regeling in Nederland dit niet weigeren, maar ook dan zal het weer in haar oorspronkelijke staat worden teruggebracht.


Wanneer je een kennis/ familie hebt, zou er je gratis werkzaamheden kunnen doen en zijn voor je urencriterium weer wel van toepassing ( dan ligt het genot) bij een ander en telt dit urencriterium weer wel.
Van je kennis/familielid dien je familielid een ondergetekende verklaring te krijgen, waarin staat hoeveel tijd je eraan hebt besteed. Als bewijsvoering kan je dit voor de belastingdienst nodig hebben.


Het onderzoeken en uitproberen op welke wijze je het meest in je klusbedrijf kunt gaan verdienen telt ook mee. Dus hoe krijg ik zo snel mogelijk opdrachten, via internet, via lokaal adverteren. Reistijden in het belang voor je bedrijf tellen natuurlijk ook mee. Is er geen Privé eigenbelang mogelijkheid dan tellen de uren die met je klusbedrijf te maken hebben, zowel direct als indirect mee. Een heel epistel, maar het gaat hier om praktijkervaring, rekening houdend met de huidige wettelijke grenzen voor het urencriterium.


Een vliegende start toegewenst,



Startadvies.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 maart 2012, 12:32
gokaren gokaren is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 5
Standaard

Dank u voor de reactie.
U denkt vooruit op de situatie wat nodig is om goede adviezen te kunnen geven, maar de situatie is op een paar gebieden anders.

In mijn geval gaat het wel om het serieus starten van een bedrijf. En ik zoek dus overal ervaring en ik ga ook niet over een paar jaar stoppen. Ik werk ook nog voor 44% nog in loondienst erbij. Als ik uw uitleg lees mag ik wel uren schrijven, interpreteer ik dat goed? Of ligt het genot dan bij mij en kan het niet? Ik heb nu al heel veel geleerd van de verbouwing. Door deze ervaring kan ik eerder bij collega's freelancen.

Deze woningbouwvereniging in Utrecht hanteert andere regels dan u stelt. Als de nieuwe huurder de aanpassing wil overnemen, hoef je als oude huurder niks in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Dat is mij per brief bevestigd.

met vriendelijke groet,
Karen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 maart 2012, 14:27
startadvies startadvies is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gokaren Bekijk bericht
Dank u voor de reactie.
U denkt vooruit op de situatie wat nodig is om goede adviezen te kunnen geven, maar de situatie is op een paar gebieden anders.

In mijn geval gaat het wel om het serieus starten van een bedrijf. En ik zoek dus overal ervaring en ik ga ook niet over een paar jaar stoppen. Ik werk ook nog voor 44% nog in loondienst erbij. Als ik uw uitleg lees mag ik wel uren schrijven, interpreteer ik dat goed? Of ligt het genot dan bij mij en kan het niet? Ik heb nu al heel veel geleerd van de verbouwing. Door deze ervaring kan ik eerder bij collega's freelancen.

Deze woningbouwvereniging in Utrecht hanteert andere regels dan u stelt. Als de nieuwe huurder de aanpassing wil overnemen, hoef je als oude huurder niks in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Dat is mij per brief bevestigd.

met vriendelijke groet,
Karen
Even dit: Ik kan nu mijn standpunt bij de belastingambtenaar keren. Je bent niet de enige die, gelet op de werkgelegenheid, ongeveer 50% in loondienst is. In tegenstelling tot de meeste woningbouwcorporaties hoef je niets in de oorspronkelijk staat te brengen en WORDT DE HUURPRIJS ook niet beïnvloed. In tegenstelling tot anderen heb je dan nog 1 ontsnappingsmogelijkheid, namelijk: Op datum voordat (als de intentie er al was kan dat met terugwerkende kracht) de werkzaamheden plaatsvinden dient de woningbouwvereniging je de gedateerde verklaring te verstrekken dat je de werkzaamheden geheel in het belang van de woningbouwvereniging doet. (Je hoeft het niet in de originele staat terug te brengen) Natuurlijk ligt het genot bij jou of de woningbouwvereniging, maar dit had in beginsel net zo goed een last kunnen zijn.) wanneer je dan zelfstandig geacht te zijn, dan kan je voor je uren dit als bewijsvoering meenemen. Want waar vind je zo'n object om het uit te mogen proberen?
(Beschouw dan ook het materiaalverbruik niet als kostenpost).
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 april 2012, 15:38
gokaren gokaren is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 5
Standaard

Oke, er komt steeds meer duidelijkheid en mijn gevoel zat toch goed. Fijn dat dit forum er is.

Een paar geschreven zinnen vind ik een beetje onduidelijk dus dat wil ik toch nog even bevestigd krijgen van u.

Zegt u dat de woningbouw de zin: " de werkzaamheden worden uitgevoerd in het belang van de woningbouwvereniging" letterlijk in de brief moet zetten?

en met gedateerd; de datum voordat de werkzaamheden begonnen?

Ze moeten dus liegen over de datum van briefverzending en de datum in het verleden nemen?

Dan snap ik het verder helemaal en dank ik u vriendelijk.
Karen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon