Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 april 2011, 13:43
Tamara Tamara is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 september 2009
Berichten: 8
Standaard Geen ondernemer voor inkomstenbelasting / aangifte

Goedemiddag allen,

Wij (mijn vriend en ik) zouden gisteren naar onze contactpersoon gaan die altijd onze (particuliere) belastingaangifte voor ons verzorgd. Na uitstel te hebben gevraagd, omdat hij niet voor 1 april kon, zou het dan gisteren zover zijn.

Nu is het zo dat ik sinds 2009 naast mijn baan een bedrijf ben begonnen. In de branche waar ik zit heeft dit een hele lange aanlooptijd nodig en dus heb ik in 2010 alleen nog maar kosten gemaakt en geen omzet gedraaid en dus ook geen winst. (Qua uren zit ik op iets meer dan 800 uur en het gaat om een paar duizend euro investering en een paar honderd euro inkomsten...) Ik doe netjes elk kwartaal BTW aangifte, maar heb verder geen aparte brief van de belastingdienst gehad over aangifte inkomstenbelasting oid. Alleen de particuliere brief, die hetzelfde is als die van mijn vriend. (Na navraag bij de belastingtelefoon bleek dit het geval omdat ik dus niet als ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting.)

Onze contactpersoon belde gisteren voor onze afspraak om te vragen hoe het nou eigenlijk met mijn bedrijf zat, want hij vertelde ineens dat hij alleen een particuliere aangifte kon verzorgen, geen zakelijke... Ik dacht eerlijkgezegd dat dit gescheiden zou kunnen, omdat ik volgens de belastingdienst voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer word gezien. Echter, hij wees me er op dat ik dan ook geen recht heb op bepaalde voordelen voor ondernemers, zoals aftrekposten en dergelijke. Dus met andere woorden, ik kon beter een goede boekhouder / accountant zoeken en hem onze prive- en mijn zakelijke aangifte in een keer laten doen.

Nu vraag ik mij af of dit inderdaad zo is en zo ja, waar moet ik volgend jullie dan rekening mee houden / op letten? Dit zou voor het eerst zijn dat ik op deze manier aangifte ga doen, dus ik wil dit nu wel graag goed doen!

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Fijne dag!

Groetjes,
Tamara
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 april 2011, 12:53
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Beste Tamara,

Op basis van wat je vermeld zou het kunnen zijn dat je geen ondernemer bent voor de belastingdienst. Dat heeft met een aantal facturen te maken en een daarvan is het urencriterium. Ik heb echtere meerdere malen daar met de belastingdienst een meningsverschil over gehad die uit eindelijk in het voordeel van de ondernemer uitpakte. De aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers staat inderdaad los van de aangifte voor particulieren. Dit programma voor ondernemers kun je downloaden via de belastingdienst site voor ondernemers (waar je ook de aangifte omzetbelasting invult).

Het is echter raadszaam om dit (zeker nu het niet duidelijk is wel/geen ondernemer) om dit samen met een administratiekantoor/accountant te doen. Jouw contactpersoon gaf het al aan dat er voordelen voor ondernemers zijn waar je misschien wel/geen recht op hebt.

Je kunt de aangifte inkomstenbelasting van ondernemers en particulieren niet scheiden. Je moet dus in 1x aangifte doen van jouw inkomsten uit loondienst als inkomsten uit onderneming/overige werkzaamheden.

Ik hoop dat je er uit komt en vragen stellen mag altijd, daarvoor is dit forum.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 april 2011, 15:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Vening Bekijk bericht
Beste Tamara,

Dat heeft met een aantal facturen te maken en een daarvan is het urencriterium.
Hans ik neem aan dat je hier "aantal factoren" had willen zeggen.
In deze context wel een belangrijk onderscheid. (voor niet experts, aantal facturen is dus geen criterium of je ondernemer bent)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 april 2011, 16:00
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Roel,

Je hebt gelijk. Er zijn inderdaad verschillen "factoren" van toepassing voor ondernemerschap "winst uit onderneming". Bedankt voor de opmerking.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belastingdienst, inkomstenbelasting, particuliere aangifte, zakelijke aangifte

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Welke aangifte 2010 (zelfstandig ondernemer sinds 1 december 2010) Daniel Belasting 1 31 maart 2011 15:11
Inkomstenbelasting Resultaat overige werkzaamheden, maar website belastingdienst zegt aangifte ondernemer voor 1 april Jochem B Belasting 2 24 april 2009 09:06
VAR-ROW en geen BTW, maar wanneer en hoe aangifte? Liz Freelancepraktijk starten 4 19 mei 2008 14:54
Belasting aangifte hulp. Eerst VAR-row nu opeens toch ondernemer..? XavierSanGiorgi Belasting 3 22 maart 2008 01:07
Geen winst, aangifte? Botter Belasting 1 17 januari 2008 11:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon