Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 1 maart 2011, 16:35
Miss E Miss E is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2011
Berichten: 6
Standaard Nog wat belasting-vraagjes voordat ik durf te starten met freelance werk

Goedemiddag,

Ik ben (net als velen hier) van plan om binnenkort te beginnen om als freelance fotograaf te beginnen. Voor dat ik dat doe, wil ik wel alles voor mezelf helemaal helder hebben, zodat ik bewust de keuze kan maken hiervoor. Nu zijn er een aantal dingen me niet helemaal helder en ik hoop dat iemand van jullie me hier informatie over kan geven.

Het is niet mijn doel om van de freelance inkomsten te leven. Sterker nog, ik vind winst niet ontzettend belangrijk, ik wil vooral dat mijn hobby zichzelf bekostigd en werk gewoon in loondienst. Ik zal niet aan de uren eis komen (zal hooguit zo’n 25-50 uur per maand bezig zijn). Ik kom dus niet in aanmerking voor de meeste aftrekmogelijkheden en dat is ook niet mijn doel.
Simpel gezegd is het voor mij volgens mij: Elk kwartaal BTW verrekenen (heffen en terugvragen) en aan het eind van het jaar mn winst uit onderneming berekenen en opgeven in Box 1.
(correct me if i’m wrong!!)

Ik heb al een hoop apperatuur uiteraard van mezelf maar schaf binnenkort en nieuwe camera aan. Dit vooral om de proffesionele kwaliteit die ik voor ogen heb te kunnen behalen. Deze camera zal ik voor, zeg 80%, gebruiken voor opdrachten, maar als het ‘nodig’ is dus ook zeker voor prive doeleinden.
Het geld voor deze camera komt uit ‘prive kapitaal’ omdat ik dan uiteraard nog geen (voldoende) geld hebt verdiend met opdrachten.
Nu vraag ik me af;
*Mag ik de BTW van deze aanschaf terug vragen? (ik heb dan nog nagenoeg geen BTW bij opdrachten geheven dus er valt weinig tot niets te verrekenen)
*Mag ik de kosten van deze camera van het inkomen uit opdrachten trekken?
*Wat mag ik aan afschrijving onder de kosten rekenenen die ik van de inkomsten mag aftrekken?
*Mag ik elk gewenst bedrag aan ‘prive kapitaal’ op mijn zakelijke rekening storten zonder dat dat wordt gezien als ‘winst’ uit onderneming?
*Ik wil graag, als ik voldoende heb verdiend, een betere computer aanschaffen. Mag ik daar ook al voor sparen/afschrijven zonder inkomstenbelasting daarover te moeten betalen?

Als laatste dan; stél ik begin, schaf de camera aan, maak bedrijfs kosten etc. Ik vraag dus ‘een hoop’ BTW terug maar heb nog niets om mee te verrekenen. Ik doe drie opdrachten, het bevalt me voor geen meter en ik stop weer. Dan heb ik ‘veel’ geld aan BTW ontvangen van de belastingdienst en maar weinig in totaal geheven. Ik heb ook geen letterlijke inkomsten uit overig arbeid want mn kosten waren veel hoger.
Mag dat zomaar? Moet ik de ontvangen BTW teruggave dan terug betalen?

Ik hoop dat iemand van jullie me hier antwoord op kan geven.
Bedankt alvast!!
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
o.a. over voorschotten factureren / kleine ondernemersregeling / vast werk & freelance werk iroQuai Belasting 4 8 januari 2010 10:01
Freelance starten. Verwijderd account Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 12 augustus 2009 19:47
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Websites en inkomsten uit reclame (kort gezegd). Vraagjes. Willie Al die andere praktische dingen 4 10 november 2008 19:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon