Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 juni 2011, 16:36
ddofborg ddofborg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2011
Berichten: 5
Post Hoe student inhuren, niet in loondienst en geen ZZP'er?

Hallo,

Ik (eenmanszaak) wil graag een student inhuren voor een opdracht waarbij hij zelfstandig 2-6 uur per week aan gaat besteden gedurende 3-6 maanden. Hij kan zelf bepalen wanneer hij het werk doet en waar hij het doet. Er is wel een definitie van de resultaat dat het (hopelijk) op gaat leveren.

Nu is deze student geen freelancer en dat wil hij ook niet worden (krijgt geen var-wuo, te weinig uren, administratie, boekhouding, geen belastingvoordeel, etc). Ik zou hem ook niet in de loondienst willen hebben, omdat dat voor deze 'korte' en 'kleine' opdracht toch veel lasten met zich mee brengt. Verder heb ik ook geen werknemers.


Mijn vraag is wat zou voor ons beiden de beste optie zijn om hem wit te betalen?


Op Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde lijkt iets te staan wat zou kunnen werken. Hiermee lijk ik hem wel te kunnen betalen. Heeft iemand hier ervaring mee?
  1. Hoe gaat dit boekhoudtechnisch voor mij? Zijn dit kosten met 0% BTW?
  2. Hoe gaat dit belastingtechnisch? Moet ik nog iets speciaals afdragen? Of is een brief naar de belastingdienst voldoende?
  3. Hoe moet hij het aangeven in zijn aangiften?
  4. Kan dit uberhaubt voor een opdracht van 100+ uur?

Zijn er andere opties om iemand te vergoeden zonder die persoon in loondienst te nemen of hem een eigen bedrijf te laten starten?


Alvast veel dank!


PS. Ondertussen heb ik veel topics gelezen over VAR, loondienst, betalingen aan derden, e.d. maar ik kom er niet uit.
  #2  
Oud 17 juni 2011, 12:38
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Tussenbureau? Ik huur een paar studenten in middels een studenten uitzendbureau. Ik krijg een keurige BTW factuur van ze en de rest handelen ze voor me af.
  #3  
Oud 17 juni 2011, 13:00
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Dat lijkt mij ook de beste optie, alleen dan niet met een uitzendburo maar met een payroll buro is het waarschijnlijk iets goedkoper te regelen.

Even Googlen op payrolling. uitzendburo's bieden ook payrolling aan maar zijn vaak wat duurder.

De student is dan gewoon in loondienst bij de payroller en jij krijgt inderdaad zoals Ramon zegt een nette factuur met btw en dat is alles.

Snel, safe, en simpel
  #4  
Oud 17 juni 2011, 13:10
ddofborg ddofborg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2011
Berichten: 5
Standaard

Ok. Goed idee. Ga ik proberen. Dank!
  #5  
Oud 20 juni 2011, 09:29
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard

Je moet altijd aan jezelf vragen wat de doelstelling is . Payrolling is nmm erg duur, behalve dat het wat zorgen uit handen neemt. Zorg naast de belastingen ook ervoor dat je jouw verzekeringstechnische risico's hebt ingedekt.
  #6  
Oud 6 juli 2011, 23:24
Mart Mart is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 februari 2011
Berichten: 9
Standaard

Ik heb zelf net een 'opdracht tot dienstverlening' gekregen van iemand. Hierop staat een bedrag zonder btw. Dit zou ik moeten tekenen waarop ik een factuur krijg, neem ik aan?

Moet ik dan evengoed BTW betalen, of iets anders? Hoeveel zal dat worden? Kun je nog in de maling genomen worden door zo'n payroll bedrijf?






VERGOEDING
Afgesproken bedrag € xxx per project (brutoloon excl. werkgeverlasten, commissie en BTW)
.....
...
...

TOTAALOVERZICHT
aantal kosten totaal
Loon brutoloon excl. werkgeverlasten, commissie en BTW xxxx
  #7  
Oud 11 juli 2011, 22:12
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard

tsja wat zouden ze jou in de maling nemen? oplichters heb je overal en altijd. Maar als jij een factuur ontvangt van een bedrijf dat onder een kvk nummer geregistreerd staat kun je er in principe vanuit gaan dat je een factuur met btw ontvangt en is het zonder btw dan klopt het niet en zou ik er geen zaken mee doen of bedoel je dat niet?
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
ib47

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Bijverdienende vormgever in België - facturen sturen of niet? En hoe te boeken? Tekst in Beeld Maastricht Belasting 5 9 december 2010 16:44
Geen ondernemer of zzp-er en niet in loondienst... Hoe zit het dan met verlonen? Rij Belasting 1 18 augustus 2009 16:02
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 10:50
Facturen verstuurd, maar geen kvk/btw nr. hoe nu? Sharkoon Al die andere praktische dingen 3 2 oktober 2007 12:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon