Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 juli 2008, 08:25
k.beerda k.beerda is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2008
Berichten: 4
Standaard VAR-WUO controle op uren

Per 1/1/2009 wil ik naast mijn vaste baan (3*9 uur pw) parttime (2*9 uur pw+weekenden) een adviesbureau opstarten. Mijn belangrijkste opdrachtgevers zullen gemeenten zijn. Ik verwacht gemiddeld eens per 2 a 3 maand een nieuwe opdracht te starten.

Ik wil graag in aanmerking komen voor een VAR-WUO omdat ik vrees dat sommige gemeentelijke opdrachtgevers mogelijk afhaken bij een VAR-ROW.

Indien ik op de VAR-aanvraag opgeef dat ik 1250 uur per jaar aan mijn bureau werk (in theorie zou dat haalbaar kunnen zijn als je in de weekenden doorwerkt) Kan ik dan zo een VAR-WUO verkrijgen? Hoe controleert de belastingdienst het aantal uren dat ik aan het bedrijf besteed? Doet men dat vooraf of achteraf adhv gefactureerde uren (dat zullen er ca 5 a 600 zijn schat ik)? of mag je onbeperkt uren opvoeren voor vakliteratuur, acquisitie, administratie, etc.
  #2  
Oud 28 juli 2008, 15:22
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: VAR-WUO controle op uren

Of je al dan niet 1225 uur besteedt, is niet zo zeer van belang voor de VAR-WUO, maar wel voor de zelfstandigen-, starters-, en investeringsaftrek.
Voor de VAR-WUO is meer van belang hoeveel klanten je op jaarbasis denkt te krijgen. Voor zo'n 5-6 lijkt me dat geen probleem.

Als je aanspraak wil maken op die aftrekken, dan moet jij aantonen dat je ten minste 1225 uur in dat jaar hebt gewerkt in je onderneming. Je zal dan een urenlijst moeten bijhouden.
Op http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer.../urencriterium staat het e.e.a. uitstekend beschreven.

Succes!

Frans
__________________
Atlas Administratieservice
Den Haag - Ypenburg
www.atlas-administratieservice.nl
  #3  
Oud 28 juli 2008, 16:16
k.beerda k.beerda is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2008
Berichten: 4
Standaard Re: VAR-WUO controle op uren

Dank voor de heldere reactie. Geruststellend dat ik ook met veel minder uren en ca 5 klanten per jaar wel voor een VAR-WUO in aanmerking zou kunnen komen.

Een andere vraag die ik nog had: als ik per 1 jan start met inschrijving Kvk en BTW nr. en aanvraag VAR hoe lang duurt het voordat je dan een beschikking op de mat hebt?

Mag je kosten die je vooraf maakt (computer kopen, website bouwen, km kosten voor acquisities etc) na de start van je bedrijf het volgende jaar aftrekken van de winst?

Alvast bedankt, Klaas
  #4  
Oud 28 juli 2008, 23:03
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: VAR-WUO controle op uren

Hoi Klaas,

Normaliter hoeft het allemaal niet lang te duren, maar zo vlak na de feestdagen? Ik durf er niets van te zeggen ...
Nou weet ik wel dat je je bedrijf met terugwerkende kracht mag (mocht?) inschrijven, maar ik weet niet hoe het zit als je de papierwinkel al in december zou gaan opstarten.

Aanloopkosten mag je aftrekken: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...tml#P230_39556

Groetjes, Renée
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 18:13
Btw / Var Wuo Vertillie Freelancepraktijk starten 4 6 januari 2008 19:53
VAR WUO - creatieve opdrachtgever Dennis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 24 augustus 2007 14:27
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 17:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon