Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 augustus 2008, 03:10
Theaumoeskiiii Theaumoeskiiii is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2008
Berichten: 5
Standaard VAR icm Eenmanszaak?

Hoi,

Een tijd lang verricht ik al DJ-werkzaamheden onder loondienst, dit smaakt uiteraard naar meer dus wil ik vaker en meer draaien. Ik heb mezelf her en der aangeboden, en ben zo terecht gekomen bij een boekingbureau die graag met mij in zee wilt.
Ze wouden wat gegevens van me ontvangen, waaronder een kopie van mijn VAR-verklaring. Ik heb eens bij mensen nagevraagd wat het verstandigste was; er is uitgekomen dat ik me het best kan laten registreren bij de KvK als eenmanszaak, ook omdat ik zelf ook website's ontwikkel en deze nu ook op papier kan vastleggen.

Zo gezegt, zo gedaan. Ik sta nu netjes geregistreerd als eenmanszaak bij de KvK. Heb een kopie van mijn handelsregister gefaxt naar het boekingsbureau. Hier kreeg ik dezelfde middag nog respons op terug; leuk dat je een eenmanszaak bent, maar we hebben liever een VAR! Niemand heeft me tot nu toe hier toelichting op kunnen geven, noch mensen die ook als eenmanszaak werken als DJ, noch de mensen van het boekingsbureau. Ik heb me toch echt laten adviseren door de (mede)eigenaar van het boekingsbureau die me vertelde dat het niet uitmaakte of ik of ik als VAR of als eenmanszaak werk.

Mijn vraag; Moet ik nu alsnog een VAR-verklaring aanvragen? Hoe zit dat met de facturen die ik verstuur, moet ik mijn tarief dan bv. per uur berekenen of kan ik gewoon een vast bedrag met de klant overeenkomen? Ik kom er even niet meer uit!

Thomas.
  #2  
Oud 4 augustus 2008, 10:48
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: VAR icm Eenmanszaak?

Dag Thomas,

De VAR is voor opdrachtgevers om te zien of ze je moeten beschouwen als ondernemer of als werknemer. In het eerste geval hoeven zij geen premies voor je af te dragen, dat doe je zelf, in het tweede geval zullen zij van alles moeten afdragen omdat je in principe bij ze in dienst bent.

Een VAR is iets dat je doet nadat je je inschrijft bij de KvK en iets dat hoort bij het ondernemerschap. Het is dus niet of/of. VAR betekent Verklaring Arbeids Relatie. Vrijwel iedereen die een (kleine) onderneming runt ontkomt er niet aan een VAR aan te vragen, ook ik moet er eentje hebben voor sommige klanten.

Gelukkig staat er hier op de website een heleboel over, dus mijn voorstel is dat je dat eerst leest:

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...nbelasting/var
En kijk dan vooral naar het verschil tussen een VAR-WUO (dat meeste opdrachtgevers graag willen zien) en de VAR-ROW.

Je VAR heeft dus ook niks te maken met de manier waarop jij je werk in rekening brengt, je zult zelf de afweging moeten maken of je rekent in uur- of projectprijs.

Mieke

P.S. Dit zijn wel belangrijke zaken die je door moet hebben voordat je goed in je eentje een onderneming kunt runnen. Op Lancelots staat heel veel, lees dat goed door, maar probeer ook iemand te vinden die je kunt adviseren (en dan dus niet de mede-eigenaar van het boekingsbureau..)
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

  #3  
Oud 4 augustus 2008, 17:01
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: VAR icm Eenmanszaak?

Hallo Thomas,

Klopt helemaal wat Mieke zegt. Maar ik ben zo vrij om het nog wat aan te vullen: Een VAR-verklaring kan bestaan uit een WUO: Winst Uit Onderneming, of een ROW: Resultaat Overige Werkzaamheden. Ik doe dit niet om het ingewikkelder te maken, maar wel om je te wijzen op de wezenlijke verschillen tussen volledig zelfstandig ondernemen en werkzaamheden als freelancer naast een baan in loondienst. Op deze site vind je ook daarover alle informatie.

Lees dat eerst eens door. Als je nog meer vragen hebt horen we het wel. Succes!

Sjaak
  #4  
Oud 6 september 2008, 17:05
Theaumoeskiiii Theaumoeskiiii is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2008
Berichten: 5
Standaard Re: VAR icm Eenmanszaak?

Bedankt voor de reacties, hier heb ik wel wat aan! Excuses voor het late reageren, vakantieperiode en begin aan een studie hielden mij tegen eerder te reageren.
  #5  
Oud 6 september 2008, 18:55
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: VAR icm Eenmanszaak?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theaumoeskiiii Bekijk bericht
Bedankt voor de reacties, hier heb ik wel wat aan! Excuses voor het late reageren, vakantieperiode en begin aan een studie hielden mij tegen eerder te reageren.
Nee hoor, geen excuses. Dat is nu de mooie kant van ondernemen: alle vrijheid om je tijd zelf in te delen
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
eenmanszaak taxi Yon Al die andere praktische dingen 2 17 december 2007 16:39
What to do.... VAR, payrolling of vrijwilligersvergoeding? Angeliek Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 29 oktober 2007 21:50
Var Row Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 24 juni 2007 11:22
werkzaamheden VAR wijzigen Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 14 9 juni 2007 14:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon