Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 mei 2008, 11:12
janwillem janwillem is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2007
Berichten: 23
Standaard Belastingdienst stelt achteraf vast -> geen VAR-WUO: kent iemand gevallen?

We kennen allemaal de verhalen dat je voor een VAR-WUO oa. meer dan 3 opdrachtgevers per jaar moet hebben.

Waar ik benieuwd naar ben is het volgende:

Heeft iemand binnen dit forum wel eens mee gemaakt dat (of ken je iemand waarbij) de BD daadwerkelijk achteraf vastgesteld heeft dat er geen 3 opdrachtgevers per jaar zijn geweest en dus geen niet aan de eisen zelfstandigheid is voldaan voor de VAR-WUO?

Wat was dan de sanctie in dat geval?
  #2  
Oud 19 mei 2008, 11:42
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Belastingdienst stelt achteraf vast -> geen VAR-WUO: kent iemand gevallen?

Beste janwillem,

Op de website van de Belastingdienst is het volgende te vinden:
Citaat:
Er wordt niet teruggekomen op verklaringen waarin staat dat u winst uit onderneming of inkomsten uit werkzaamheden voor rekening en risico van uw vennootschap geniet, als aan de voorwaarden is voldaan. Dit geldt uiteraard niet in geval van misbruik en oneigenlijk gebruik.
Voor de opdrachtgever heeft het dus geen consequenties als blijkt dat jij alsnog niet gezien wordt als zelfstandig ondernemer.
Voor jezelf natuurlijk wel, bij je aangifte Inkomstenbelasting.

Groetjes, Renée
  #3  
Oud 19 mei 2008, 13:26
janwillem janwillem is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2007
Berichten: 23
Standaard Re: Belastingdienst stelt achteraf vast -> geen VAR-WUO: kent iemand gevallen?

Beste Rene,

Ik bedoel niet 'terug komen op een eerder afgegeven verklaring'.

Stel ik voorzie 3 opdrachtgevers en vul dat ook zodanig in. Het blijken er in dat jaar uit eindelijk maar 1 te worden. Ik vodoe dan dus niet langer aan de voorwaarden.

Heeft er iemand ervaring met evt. sancties daar omtrent?

gr,

JanWillem
  #4  
Oud 19 mei 2008, 14:55
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Belastingdienst stelt achteraf vast -> geen VAR-WUO: kent iemand gevallen?

Beste JanWillem,

Als jij je aanvraag voor een VAR naar beste eer en geweten hebt ingevuld en je tijdens het jaar netjes aan de regeltjes hebt gehouden, volgt er geen sanctie. Niet voor jou en dus niet voor je opdrachtgever (wat de strekking van mijn eerdere reactie was).

Als jij echter al halverwege het jaar weet dat je maar voor één opdrachtgever gaat kunnen/willen werken en je meldt dat niet, dan heb je al gauw te maken met het genoemde misbruik en oneigenlijk gebruik. Geen idee wat daar voor sancties op staan, maar die zullen heus niet leuk zijn.

Overigens is dat aantal opdrachtgevers niet meer dan een richtlijn. Op de site van de Belastingdienst staat letterlijk het volgende:
Citaat:
U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe. Als uw klantenkring echter voornamelijk uit uw familie en vrienden bestaat, wordt u niet als ondernemer erkend.
Het is dus feitelijk het streven dat je aan moet kunnen tonen. Heb jij het in bijvoorbeeld je startjaar niet voor elkaar kunnen krijgen om voor meerdere opdrachtgevers te werken, maar heb je je daar wel voor ingezet (ingeschreven op andere opdrachten of anderszins acquisitie gepleegd) en ziet het ernaar uit dat het binnen afzienbare tijd wèl gaat lukken, dan is er niets aan de hand.

Groetjes, Renée
  #5  
Oud 19 mei 2008, 15:25
janwillem janwillem is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2007
Berichten: 23
Standaard Re: Belastingdienst stelt achteraf vast -> geen VAR-WUO: kent iemand gevallen?

Duidelijk verhaal. Ik ben alleen nog steeds benieuwd naar praktijk gevallen en ervaring? Iemand?
  #6  
Oud 19 mei 2008, 18:22
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Belastingdienst stelt achteraf vast -> geen VAR-WUO: kent iemand gevallen?

Dag Jan Willem,

Waarom wil je dat weten?
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

  #7  
Oud 19 mei 2008, 22:58
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Belastingdienst stelt achteraf vast -> geen VAR-WUO: kent iemand gevallen?

Vat 3 opdrachtgevers niet te letterlijk op. Het is één van de indicaties waarop de Belastingdienst stelt dat er sprake is van een verkapt dienstverband. Daarbij houdt men ook rekening met of je net bent gestart, of dat je al heel lang zelfsandige bent.

Is de Belastingdienst van mening dat je een verkapte werknemer bent, dan zal men belasting en premies SV na gaan heffen. Belastings is niet het grootste probleem, want als ondernemer betaal je dat ook. SV premies zijn een grotere post.

Dat gaat er dan gebeuren.
Ik heb dit soort onderzoeken in het verleden (toen nog UWV) veelvuldig uitgevoerd en dan kwam het nogal eens voor. Twee aantekeningen: Er bestond toen geen VAR en ik heb maar een beperkte blik, omdat ik geen overzicht heb van het totaal aantal kwesties waar gewoon niets aan de hand was.

Wim


Wim
  #8  
Oud 22 mei 2008, 08:45
janwillem janwillem is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2007
Berichten: 23
Standaard Re: Belastingdienst stelt achteraf vast -> geen VAR-WUO: kent iemand gevallen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Dag Jan Willem,

Waarom wil je dat weten?

Nieuwsgierigheid en risico analyse
  #9  
Oud 17 juni 2008, 12:00
janwillem janwillem is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 december 2007
Berichten: 23
Standaard Re: Belastingdienst stelt achteraf vast -> geen VAR-WUO: kent iemand gevallen?

Het blijft aardig stil. Is er dan niemand die iemand kent die hier door in de problemen is gekomen. Ik kan het me haast niet voorstellen......
  #10  
Oud 17 juni 2008, 20:02
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Belastingdienst stelt achteraf vast -> geen VAR-WUO: kent iemand gevallen?

Dan zal het ook wel zo zijn ... misschien.

Niemand geen problemen met de VAR.

Wim
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
aantal opdrachtgevers voor var-wuo

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon