Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 juli 2008, 16:35
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Standaard VAR: Dit is het ?

Gister mijn VAR verklaring binnen gekregen.
Moet zeggen, zeer snel afgehandeld door de belastingdienst. Mijn complimenten. Moest echter wel drie keer lezen voordat ik zeker wist dat dit de verklaring is. Het lijkt meer op een brief naar mijzelf. Moest ik even aan wennen

Ik moet wel na 01-09-2008 meteen een nieuwe aanvragen, want deze is maar geldig tot 31-12-2008.

Tot zo ver, mijn ervaringen met de VAR.
  #2  
Oud 23 juli 2008, 22:45
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR: Dit is het ?

Tsja, het is inderdaad gewoon een (formele) brief die er ieder jaar hetzelfde uitziet, zij het dat de data veranderd worden. Maar gelukkig werken ze in Winterswijk inmiddels ook met een tekstverwerker, vandaar dat het tegenwoordig zo snel gaat
De VAR wordt altijd voor een kalenderjaar afgegeven dus voor 2009 moet je inderdaad weer een nieuwe aanvragen.
Succes met ondernemen!
  #3  
Oud 25 juli 2008, 11:20
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: VAR: Dit is het ?

een tekstverwatte ?

ow nog een ding ... vraag m niet (net) te vroeg aan, de var voor je komende jaar .. had ik eens een keer gedaan en dan trashen ze hem gewoon zonder bericht !
  #4  
Oud 25 juli 2008, 11:34
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: VAR: Dit is het ?

Oké, dan vul ik ook nog maar even aan.

Vanaf september kun je een VAR aanvragen voor het komende kalenderjaar. Wat wellicht interessant is voor potentiële starters: als je je allereerste VAR vanaf die datum aanvraagt, krijg je 'm gelijk ook voor het komende kalenderjaar. Wel zo makkelijk :-)

Groetjes, Renée
  #5  
Oud 25 juli 2008, 19:17
JBS JBS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 juli 2008
Berichten: 19
Standaard Re: VAR: Dit is het ?

Klopt.

Alleen ik heb kans dat ik op 01-12 al start bij een opdrachtgever dus vandaar dat ik ervoor heb gekozen om alvast een VAR aan te vragen. Moet zeggen, het was gelukkig niet al te moeilijk.
  #6  
Oud 11 augustus 2008, 22:29
estrelle estrelle is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 49
Standaard Re: VAR: Dit is het ?

Ik was redelijk "angstig" geworden voor het aanvragen van de VAR na het lezen van de diverse topics. Toch maar naar beste weten en kunnen het formulier zelf ingevuld... opgestuurd en afwachten maar!
Na 2 weken een brief van de belasting op de deurmat... over mijn aanvraag VAR verklaring. Na de brief 3 keer gelezen te hebben begreep ik dat ik een VAR WUO gescoord had... inderdaad, was dit het!?


Nu vooral niet vergeten een nieuwe aan te vragen in september.

Groet,
Bianca
  #7  
Oud 6 oktober 2008, 17:39
Maasstad Maasstad is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 9
Standaard Re: VAR: Dit is het ?

Een aanvullende vraag:

Ik ga beginnen per 1 november a.s. Als ik het bovenstaande goed lees, ontvang ik automatisch de VAR voor het volgende jaar.

Als ik echter het formulier voor nu moet invullen, dan zullen een aantal vragen verschillen ten opzichte van een VAR voor een volledig kalenderjaar.

Vraag 2d: Hoeveel uur verwacht u aan de VAR werkzaamheden te besteden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?
Voor een normaal jaar zou ik antwoorden "700 uur of meer", maar voor het restant van 2008 moet ik antwoorden "200 tot 700uur".

Vraaag 2e: Hoeveel opdrachtgevers verwacht u?
Voor een normaal verwacht ik zeker 4 opdrachtgevers, maar voor het resterende kalenderjaar 2008 verwacht ik er maar 1.

Mijn zorg is dus dat ik op basis van bovenstaande geen VAR krijg, omdat het jaar te kort is en de BD mij niet als ondernemer ziet. Temeer omdat ik in deze resterende maanden nog een aantal werkzaamheden zal verrichten die ik ook bij mijn oude werkgever verrichtte.

Heeft iemand in dezelfde situatie gezeten?
  #8  
Oud 6 oktober 2008, 17:49
emeinema emeinema is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 34
Standaard Re: VAR: Dit is het ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maasstad Bekijk bericht
Een aanvullende vraag:

Vraag 2d: Hoeveel uur verwacht u aan de VAR werkzaamheden te besteden in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?
Voor een normaal jaar zou ik antwoorden "700 uur of meer", maar voor het restant van 2008 moet ik antwoorden "200 tot 700uur".

Vraaag 2e: Hoeveel opdrachtgevers verwacht u?
Voor een normaal verwacht ik zeker 4 opdrachtgevers, maar voor het resterende kalenderjaar 2008 verwacht ik er maar 1.

Heeft iemand in dezelfde situatie gezeten?
Ik heb in dezelfde situatie gezeten: Voor de duidelijkheid heb ik toen achter beide antwoorden gezet: ZIE VRAAG 2H (datum start werkzaamheden)
Dit gaf toen geen problemen. Succes!
  #9  
Oud 7 oktober 2008, 00:53
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR: Dit is het ?

Normaal krijg je de VAR per kalenderjaar en moet je die ook per kalenderjaar aanvragen. Als je nu voor 2008 aanvraagt en je zou meteen die van 2009 ook krijgen, wat ik betwijfel, dan kun je voor 2009 alsnog een aanvraag indienen met de correcte gegevens, deze wordt dan gezien als wijzigingsverzoek en zal leiden tot de afgifte van een nieuwe VAR.
  #10  
Oud 14 oktober 2008, 17:10
Maasstad Maasstad is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 9
Standaard Re: VAR: Dit is het ?

Zojuist de VAR verklaring binnengekregen voor 2008 en dus niet meteen voor 2009. (Wel snel trouwens, aangevraagt op 6 oktober en binnen op 14 oktober)
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
Urencriterium en VAR bij starten in de loop van het jaar mbrouwer Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 24 juli 2007 15:56
Luisteren naar je onderbuikgevoel Janny Omgaan met opdrachtgevers 10 12 december 2006 10:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon