Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 juni 2006, 10:56
anna anna is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juni 2006
Berichten: 3
Standaard lunchkosten

Ik heb de volgende vragen over lunchkosten.
Momenteel werk ik als freelancer bij een bedrijf voor 6 maanden.
Volgens de belastingdienst zijn lunchkosten voor 75% aftrekbaar.
Betekent dit dat ik elke dag de lunchkosten kan boeken als zakelijke kosten?
En moet ik deze kosten dan voor 75% boeken in de administratie of komt dit pas in de aangifte naar voren?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 juni 2006, 22:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: lunchkosten

Hé verhip, ik dacht dat dat 90% was (iets met 'Oort' staat mij bij)... maar:
"Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.000-drempel ook 75% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen."
Bron: Voedsel, drank, genotmiddelen en representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke
De gebruikelijke manier om dit te doen is hiervoor een speciale grootboekrekening te maken en deze kosten daarop (inclusief BTW, als de BTW niet terugvraagbaar is zoals bij voedsel en drank) te boeken. Bij de aangifte corrigeer je dan de commerciële winst naar belastbare winst uit onderneming door 25% van deze kosten bij de winst op te tellen. In de aangifte opgesteld door mijn accountant heet het "in aftrek beperkte kosten en lasten".

Maar de vraag is of dit in dit geval van toepassing is. Het gaat hier om kosten voor de ondernemer zelf, en die zijn niet aftrekbaar, of aftrekbaar volgens de regels voor werknemers (Elsevier IB Almanak 2006).

En dan wordt het grappig, want voor werknemers geldt: "De kosten van voedsel, drank en genotmiddelen die u op uw vaste werkplek maakt, kunnen niet belastingvrij worden vergoed. De kosten van zakelijke maaltijden, dwz. maaltijden tijdens ambulante werkzaamheden of ... kunnen wel onbelast worden vergoed."

Als je een half jaar bij één klant werkt, is dat dan ambulant werk of een vaste werkplek? Wie zal het zeggen? Als ik belastinginspecteur was dan zou ik zeggen "sorry, vaste werkplek". Maar als ik jou was zou ik zeggen "ambulant werk", want het is bij de klant

En dat betekent dan (denk ik): jouw onderneming mag jou de kosten vergoeden zonder op die vergoeding loonheffing te hoeven inhouden, terwijl de onderneming de kosten voor 75% van de winst mag aftrekken zoals ik hierboven aangaf.

Maar... "Als u op jaarbasis meer dan 80 zakelijke maaltijden door uw werkgever krijgt verstrekt of vergoed, wordt vanaf de 81e maaltijd een vast bedrag belast. Voor 2006 is dat ... €1,55 voor een ontbijt of lunch."

Gedoe. Ik heb zelf de gewone lunches van een paar euro in bedrijfskantines nooit als zakelijke kosten opgevoerd. Wel representatieve uitstapjes in de horeca.
__________________
René

Laatst gewijzigd door René; 15 juni 2006 om 02:12
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 juni 2006, 16:05
anna anna is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juni 2006
Berichten: 3
Standaard Re: lunchkosten/zakelijke autokosten

Bedankt Rene voor je snelle antwoord, ik denk toch niet dat ik al die kleine lunchbonnetjes ga verantwoorden.
Maar nu heb ik een 2e vraag. Hoe zit het met zakelijke autokosten met prive auto. Deze zijn voor 0.19 cent per km aftrekbaar, dient dit dan ook op deze manier in de boekhouding te worden geboekt?
Ik begrijp nog niet helemaal of de totale kosten moeten worden geboekt of datgene wat van de belasting aftrekbaar is (in het algemeen).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 juni 2006, 16:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: lunchkosten/zakelijke autokosten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anna
Hoe zit het met zakelijke autokosten met prive auto. Deze zijn voor 0.19 cent per km aftrekbaar, dient dit dan ook op deze manier in de boekhouding te worden geboekt?
Dit kun je op verschillende manieren boeken. Wat i.i.g. verantwoord is en wat ik het makkelijkst vind: dien als privépersoon een declaratie in bij je bedrijf, met daarop een verantwoording van het aantal gereden kilometers, en dat maal 19 cent. Dat boek je in als inkoopfactuur van leverancier/crediteur 'Anna' op de grootboekrekening autokosten en je bedrijf betaalt die declaratie aan jou privé.

Als ik mijn accountant goed begrepen heb zijn de eisen voor zo'n declaratie niet overdreven streng. Je hoeft geen rittenadministratie bij te houden, zoals bij verantwoording privégebruik auto van de zaak. Een globale berekening van zoveel dagen x die afstand gereden is voldoende.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 juni 2007, 12:03
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: lunchkosten

Rene,

Dus je boekt dus eigenlijk qua autokosten (die € 0,19)
4.. Autokosten (aantal km * 0,19)
aan 1..Bank prive

Klopt dit? Geen BTW toch?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 juni 2007, 12:17
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: lunchkosten

Klopt het dat ik ooit begrepen heb dat je naast die 19 cent per km, ook de reparaties ed voor het gedeelte dat je de privéauto zakelijk gebruikt mag aftrekken?
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 juni 2007, 12:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: lunchkosten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenSonneveld Bekijk bericht
Geen BTW toch?
Geen BTW inderdaad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mariëlle Schrijft Bekijk bericht
Klopt het dat ik ooit begrepen heb dat je naast die 19 cent per km, ook de reparaties ed voor het gedeelte dat je de privéauto zakelijk gebruikt mag aftrekken?
Bij een privéauto mag je alleen een kilometervergoeding als zakelijke kosten rekenen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 juni 2007, 13:34
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Question Re: lunchkosten

klop de jnp wel van de autokosten? Hoe zit het met een laptop die je 1 jr geleden prive gekocht hebt en nu ook zakelijk gebruikt? Moet je die activeren en op je balans zetten en activeren?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 juni 2007, 11:57
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: lunchkosten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenSonneveld Bekijk bericht
klop de jnp wel van de autokosten? Hoe zit het met een laptop die je 1 jr geleden prive gekocht hebt en nu ook zakelijk gebruikt? Moet je die activeren en op je balans zetten en activeren?
Voor zover ik het hier op de site begrepen heb kun je hem zakelijk inkopen voor de waarde die hij op DIT MOMENT nog vertegenwoordigt. Dat is vaak niet zoveel meer én je moet volgens mij gaan afschrijven. Officieel is het dan volgens mij ook de bedoeling dat je die laptop (of wat dan ook) niet meer privé gebruikt.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 juni 2007, 12:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: lunchkosten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
kun je hem zakelijk inkopen voor de waarde die hij op DIT MOMENT nog vertegenwoordigt.
Dat wil zeggen: op het moment van inbreng. En dat moment kun je volgens mij enige tijd voor de start kiezen, omdat de belastingdienst kosten accepteert vanaf het moment dat de concrete voorbereidingen voor je bedrijf begonnen. Vroeger was daarvoor een vuistregel van een half jaar, maar tegenwoordig zie ik die niet meer op de site van de belastingdienst.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon