Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 februari 2011, 10:11
bartolo bartolo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2011
Berichten: 3
Standaard Hoeveel verdienen om van bijstandsnivo rond te komen

Ik ben op zoek naar een antwoord op een voor mij simpele vraag:

Ik ben schrijver en wil iedere maand van 850 euro netto rondkomen.
Dit is genoeg voor mij, meer verdienen wil ik ook niet.
Ik wil niet van de bijstand leven en ik wil niet verrast worden op het einde van het jaar door hoge (na-)heffingen van de belastingdienst.

Ik verdien mijn geld door het geven van lezingen, verkoop van boeken, persoonlijke trainingen, iedere maand naar gelang ik geld nodig heb kan dat wat anders zijn waar ik mijn geld uit put, zelf verdiend op een eerlijke manier.

Ik heb niet veel verstand van belastingen en wil daar simpelweg niet induiken omdat dat mijn vak niet is, ik ben kunstenaar.
Wat moet ik maandelijks zorgen dat ik verdien zodat ik gewoon 850 euro per maand heb om te leven, niet afhankelijk ben van enige bijstand of sociale tegemoetkoming en geen verrassingen heb op het einde van het jaar? Hoe regel ik dit?

Ik zou enorm geholpen zijn met een eenvoudig maar duidelijk antwoord.

Merci
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 februari 2011, 17:06
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard

Om deze vraag te beantwoorden heb ik meer gegevens nodig bijvoorbeeld hoeveel uur besteed je aan je onderneming.

Als je namelijk genoeg uren maak kun je onder de zelfstandigenaftrek vallen in dat geval zou een verdienste van 850 euro per maand voldoende zijn en betaal je geen belasting.

is dat niet het geval dan zul je toch ongeveer 1000 euro permaand moeten verdienen en zul je jaarlijks een klein beetje belasting moeten betalen
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 februari 2011, 17:38
bartolo bartolo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2011
Berichten: 3
Standaard

Dank voor uw reactie. Ik besteed de ene week wat meer uren dan de ander, gemiddeld 25 uur per week, maar eigenlijk ik wil niet dat hetaantal uren van invloed is op mijn vraag, daar wil ik niet afhankelijk van zijn, ik wil dus ook geen ondernemer zijn ook al heeft dat allerlei voordelen wellicht.
Ik wil enkel weten hoe ik opgeef dat ik 1000 euro verdien zodat ik weet dat ik iedere maand mn 850 euro eerlijk verdiend heb.
Soms kan ik dit in 1 week bij elkaar hebben en dan stop ik ermee voor de rest van de maand, soms moet ik wat meer moeite doen, dat is het leven van een artiest of kunstenaar zou u het wellicht wil noemen.
Ik weet wat ik moet doen om mn geld te verdienen, ik wil weten hoeveel ik moet hebben om aan het eind van de maand 850 euro in mn sigarenkistje te hebben en hoeveel ik in een kistje moet leggen zodat ik netjes mijn belasting afleg, bergijpt u wel?
Ik wil simpel leven, met 850 euro lukt me dat, zonder afhankelijk te zijn van overheidsbijdragen, gewoon mijn belasting betalen en dan kan ik gelukkig verder.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 februari 2011, 16:50
bartolo bartolo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2011
Berichten: 3
Standaard

U heeft toch 1 vraag geopperd die mij bezighoudt, die is kort;
wat moet ik doen om ondernemer te zijn?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 maart 2011, 23:33
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartolo Bekijk bericht
U heeft toch 1 vraag geopperd die mij bezighoudt, die is kort;
wat moet ik doen om ondernemer te zijn?
Ingeschreven zijn bij de kvk, een btw nummer hebben en 700 uur per jaar maken. Die 700 uur per jaar heb je nodig om een var wuo (winst uit onderneming) te kunnen krijgen. Je komt dat niet in aanmerking voor zelfstandigenaftrek etc. Daarvoor moet je weer aan het urencriterium van 1225 uur voldoen, en dat wilde jij niet begreep ik.

Het enigste wat je nodig hebt zijn dus de bovenste 3 zaken die ik noemde.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 maart 2011, 16:32
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Helaas werkt dat niet zo makkelijk. Al zou ik me inschrijven bij de KvK, BTW nummer aanvragen en 1500 uur werken per jaar. Als ik maar 1 of 2 klantjes heb die ook nog eens familie en vrienden zijn en verder geen reclame maak ben ik geen ondernemer (voor de IB).

Als ik 1200 uur per jaar werk maar jaar in jaar uit geen winst maak ben ik ook geen ondernemer. Etcetera De Belastingdienst kijkt naar de volgende punten:

  • Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
    Als u alleen marginale winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
  • Hoe zelfstandig is uw onderneming?
    Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw werkzaamheden uitvoert, dan is er meestal geen sprake van een onderneming.
  • Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
    Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijzen erop dat u mogelijk een onderneming hebt.
  • Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
    Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. U moet daarentegen wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.
  • Wie zijn uw opdrachtgevers?
    U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe. Als uw klantenkring echter voornamelijk uit uw familie en vrienden bestaat, wordt u niet als ondernemer erkend.
  • Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
    U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zich voldoende kenbaar maken, bijvoorbeeld door reclame, een internetsite, een uithangbord of eigen briefpapier.
  • Loopt u 'ondernemersrisico'?
    Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.
  • Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?
    Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming, dan bent u ondernemer.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 09:56
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon