Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 maart 2012, 13:47
Rik Verbruggen Rik Verbruggen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 maart 2012
Berichten: 2
Standaard Auto van de zaak naar privé?

Hallo iedereen,
Ik heb een eenmanszaak en heb al 8 jaar dezelfde auto op de balans. Destijds nieuw gekocht, geen bpm betaald en de btw terugontvangen.
Hij is inmiddels grotendeels afgeschreven maar nog prima en ik wil hem nog niet kwijt. De restwaarde op de balans is € 3.000,00.
Op het moment gebruik ik de auto nog maar voor 20% zakelijk en het is voor mij voordeliger (bijtelling 25% en hoge btw-correctie) om de auto privé te gaan rijden. De vraag is nu: kan dat zomaar? Kan ik bijvoorbeeld de auto verkopen aan mijn vrouw en dit vervolgens zo in de boekhouding verwerken, en zo ja, welke journaalpost moet ik dan maken? Of zijn er misschien nog andere mogelijkheden om de auto van de balans af te voeren?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden cq suggesties.
Rik Verbruggen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 maart 2012, 22:37
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee, wat jij wilt kan niet zomaar.. als er eenmaal een keuze is gemaakt voor een auto kan die niet meer worden gewijzigd, behalve bij verkoop. staking van de onderneming, en nog een aantal uitzonderlijke gevallen (die ik niet allemaal ken)

De auto verkopen aan iemand binnen jou huishouden is niet toegestaan.

Deze regelgeving is in lijn met de eisen voor andere investeringen en om te voorkomen dat ondernemers jaarlijks gaan kijken wat het goedkoopste is.. Een auto moet net als elke andere zakelijke investering, zoals een bedrijfspand of een machine zakelijk gezien nuttig en rendabel zijn, prive voor of nadelen zijn in principe irrelevant zijn en elke investering moet op zijn hele looptijd beoordeeld worden en niet van jaar op jaar.

Als je puur zakelijk kijkt is jou auto nu juist niet duur meer en zakelijk gezien dus gunstig om aan te houden want de afschrijving is bijna 0 en de onderhoudskosten worden wel hoger maar zijn nog niet heel hoog..
dat de privebijtelling als veel word ervaren voor een 8 jaar oude auto dat is een prive (en vooral "emotioneel) argument want als je een andere auto voor dezelfde cataloguswarde koopt betaal je nog steeds die bijtelling maar dan voor een nieuwere auto.. Als je dat een belangrijk argument vind dan moet je gewoon de auto verkopen en een nieuwe kopen.. Een andere mogelijkheid is er niet.


Wat overgens wel zou kunnen is dat jou vrouw de auto als 2e auto en uitsluitend prive gaat gebruiken en jij een nieuwe/andere auto koopt.. in dat geval is het wel mogelijk om de auto van de zakelijk balans te halen, maar als er maar 1 auto in het gezin is en jij gaat dan de kilometers decalareren ipv de bijtelling dat mag dus niet.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 maart 2012, 23:22
Rik Verbruggen Rik Verbruggen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 maart 2012
Berichten: 2
Standaard

Roel,
Dank je wel voor je snelle reactie.
Erg verhelderend en begrijpelijk.
M.vr.gr.
Rik Verbruggen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling MarketMind Belasting 29 1 juli 2015 11:29
Inkomstenbelasting Zonnepanelen aftrekken als zakelijke investering? hbakker Belasting 18 13 januari 2012 12:33
Tweedehands auto voor zakelijk en privégebruik Evi Belasting 3 16 februari 2011 10:56
Auto kan niet op de zaak geregistreerd worden bij eenmanszaak JespDJ Al die andere praktische dingen 5 25 juni 2009 12:39
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon