Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 april 2007, 01:20
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Tweede VAR voor andere werkzaamheden?

Hoi, wellicht kunnen jullie mij antwoord geven op het volgende:
Ik ben in het bezit van een VAR-wuo voor advieswerkzaamheden. Nu ga ik naast deze werkzaamheden als zelfstandige nog geheel andere werkzaamheden verrichten onder een andere handelsnaam (wel onderdeel van mijn eenmanszaak). Ik heb hiervoor dus een nieuwe VAR nodig. Nu zijn de werkzaamheden die ik in de nieuwe aanvraag VAR opgeef nog niet eerder beoordeeld door de belastingdienst. Wat vul ik hier nu in? Het aanvraagformulier spreekt van "de" VAR-werkzaamheden. Wordt hier nu bedoeld de werkzaamheden die ik in die tweede aanvraag opgeef of wordt hier de VAR algemeen bedoeld?
  #2  
Oud 20 april 2007, 02:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR voor nieuwe werkzaamheden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Het aanvraagformulier spreekt van "de" VAR-werkzaamheden. Wordt hier nu bedoeld de werkzaamheden die ik in die tweede aanvraag opgeef of wordt hier de VAR algemeen bedoeld?
De werkzaamheden die je in de tweede aanvraag opgeeft. Dat blijkt uit vraag 2a, waarin het begrip "VAR-werkzaamheden" wordt geïntroduceerd:
"Omschrijf de soort werkzaamheden waarvoor u de Verklaring arbeidsrelatie aanvraagt (VAR-werkzaamheden)."
__________________
René
  #3  
Oud 20 april 2007, 02:09
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR voor nieuwe werkzaamheden

Deze (secundaire) werkzaamheden zullen aanzienlijk minder opleveren en er gaan ook beduidend minder uren in zitten. Moet ik deze aanvraag dan evengoed wel indienen als een VAR-wuo? Of werkt dit anders? Als je eenmaal als ondernemer wordt beschouwd kan het dan zijn dat bepaalde werkzaamheden hier weer niet onder vallen?
Nooit gedacht dat die VAR nog eens zo verwarrend zou werken!
  #4  
Oud 20 april 2007, 12:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR voor nieuwe werkzaamheden

Een VAR geldt voor een bepaald soort werkzaamheden. Doe je verschillende dingen die niet onder één soort werkzaamheden te scharen zijn, dan moet je meerdere VAR's aanvragen. Bij elke aanvraag moet je de vragen beantwoorden met betrekking tot de betreffende werkzaamheden.

Ik denk dat de wetgever ongeveer zo gedacht heeft: als een loodgieter per jaar bij 400 mensen de afvoer ontstopt dan is hij duidelijk zelfstandige en niet bij die mensen in loondienst. Maar als hij daarnaast bij één opdrachtgever een half jaar lang fulltime op het secretariaat werkt, dan is hij daar kennelijk in loondienst. Het feit dat hij de andere helft van het jaar afvoeren ontstopt geeft zijn secretariaatswerkgever niet het recht om geen loonheffing en premies in te houden.

Dat is mooi gedacht van de wetgever, maar in de praktijk van veel hedendaagse kenniswerkers is het soms lastig te hanteren. Die schrijven de ene keer software, dan leiden ze een project, de volgende keer geven ze een training en soms geven ze alleen advies. Het is maar net wat de klant nodig heeft. De enige constante is de persoon van de freelancer.

In deze discussie zijn wat tips te lezen hoe mensen daarmee omgaan. Als het enigszins kan: al je werkzaamheden onder één noemer brengen.
__________________
René
  #5  
Oud 20 april 2007, 14:35
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR voor nieuwe werkzaamheden

Rene, Dank voor je uitleg en draadje. Heb e.e.a. gelezen en zit nu te puzzelen hoe ik: advies en ondersteuning van MKB-organisaties, het verrichten van onderwaterreparaties en inspecties, het bergen van kleine vaartuigen en het begeleiden van sportduikers onder 1 noemer kan brengen.....
Neem aan dat de BD geen genoegen neemt met "onder- en bovenwaterwerkzaamheden van technische, administratieve dan wel begeleidende aard". Tijd om de paarse krokodil hier eens op los te laten.
  #6  
Oud 20 april 2007, 15:14
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR voor nieuwe werkzaamheden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
zit nu te puzzelen hoe ik: advies en ondersteuning van MKB-organisaties, het verrichten van onderwaterreparaties en inspecties, het bergen van kleine vaartuigen en het begeleiden van sportduikers onder 1 noemer kan brengen.....
Neem aan dat de BD geen genoegen neemt met "onder- en bovenwaterwerkzaamheden van technische, administratieve dan wel begeleidende aard".
Ge-wel-dig

Nee, ik denk dat je er niet aan ontkomt om twee VAR's aan te vragen, voor respectievelijk advies/begeleiding van MKB en onderwaterdienstverlening.

Dat wil zeggen, als beide categorieën opdrachtgevers om een VAR vragen. Bij die begeleidings/adviesklussen kan ik me dat goed voorstellen. Maar wordt er ook om een VAR gevraagd als je een bootje gaat bergen?

En als ik nog een tip mag geven: ik zou voor de 2e activiteit een extra handelsnaam registreren. Dat kost niks en doet het gelijk een stuk professioneler ogen, ook bij beoordeling door de belastingdienst.
__________________
René
  #7  
Oud 20 april 2007, 15:25
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Tweede VAR voor andere werkzaamheden?

Dank voor de tips Rene. Tweede naam is (moet nog registreren bij KvK) te vinden op www.saltodiving.nl. Activiteiten zijn inderdaad te verschillend om onder 1 noemer te brengen hoewel ik alleen voor de lol al eens zou willen zien hoe er op gereageerd wordt.
Een bootje bergen en duikers begeleiden zal inderdaad bijna uitsluitend om particulieren gaan maar sluisdeuren schoonmaken, onderwaterfilters vervangen, inspecties van onderwaterconstructies, beveiliging van evenementen en dat soort ongein zal meer aan bedrijven plaatsvinden. Ik wacht maar even met de VAR aanvraag, Belgische opdrachtgevers vragen er niet om en als het een keer aan de orde is zien we nog wel hoe we het kunnen doen.
  #8  
Oud 12 september 2007, 20:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Tweede VAR voor andere werkzaamheden?

Mede naar aanleiding van deze vraag hebben we een FAQ toegevoegd op de site: Kan ik verschillende diensten aanbieden met één eenmanszaak?
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aanvraag VAR, omschrijving werkzaamheden? sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 23 september 2008 15:23
Freelance en Var dennisessink Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 11 januari 2008 12:16
Lastige vragen VAR Mark Sluymers Al die andere praktische dingen 7 23 mei 2007 00:01
VAR en ziekenfonds 2005 Richard Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 24 september 2006 22:13
VAR ontbinden? Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 2 28 augustus 2006 02:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon