Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Actueel > Nieuws - Voor en door freelancers

Mededelingen

Nieuws - Voor en door freelancers Op het freelancersvlak wil er nog wel eens wat veranderen. Lancelots verzamelt het belangrijkste freelancenieuws. Iedereen in het forum mag zich als nieuwsjager opwerpen.

Bekijk resultaten enquête: Vervangen van het urencriterium voor zelfstandigenaftrek door een glijdende omzet-/winstschaal is
Goed nieuws! 4 80,00%
Slechte zaak 1 20,00%
Boeit niet 0 0%
Aantal stemmers: 5. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 november 2011, 12:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Tweede Kamer vraagt onderzoek naar alternatieven voor urencriterium

De Tweede Kamer heeft gisteren een motie van Groenlinks aangenomen om het absolute urencriterium voor de zelfstandigenaftrek te vervangen door een glijdende schaal op basis van omzet of winst.

De aangenomen motie luidt:
Citaat:
Nr. 63
MOTIE VAN HET LID BRAAKHUIS
Voorgesteld 15 november 2011
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende, dat het urencriterium in de zelfstandigenaftrek leidt tot grote irritatie bij zelfstandig ondernemers;
van mening, dat er goede alternatieven denkbaar zijn, zoals een omzetcriterium of een winstcriterium;
overwegende, dat de SER ook heeft geadviseerd deze alternatieven nader te onderzoeken;
verzoekt de regering alternatieven voor het urencriterium in kaart te brengen en de Tweede Kamer daarover te informeren voor het overleg over de fiscale agenda,
en gaat over tot de orde van de dag.
Braakhuis
Bron: Tweede Kamer

Enkele zzp-clubs en websites melden al enthousiast als nieuwsfeit dat het urencriterium wordt afgeschaft, maar dat lijkt me voorbarig. Vooralsnog is er alleen een kamermeerderheid die verzoekt om een onderzoek.
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 november 2011, 23:42
MargreethMedia MargreethMedia is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
Standaard

Ja, ik hoorde er ook over. Ben er nog niet uit of het nu zoveel beter is. Ligt er een beetje aan hoe hoog dat omzetcriterium komt te liggen. Er zullen best ondernemers zijn die niet zo'n hoge omzet hebben, omdat ook hun kosten heel laag zijn. Laat ik het zo zeggen, als ik mijn omzet vergelijk met die van mijn vriend (tandarts) stelt mijn bedrijf weinig voor, terwijl zijn winst niet eens zoveel hoger is. Maar ja, een winstcriterium kan ook niet, want een echt bedrijf draait ook wel eens verlies...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 november 2011, 02:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MargreethMedia Bekijk bericht
Maar ja, een winstcriterium kan ook niet, want een echt bedrijf draait ook wel eens verlies...
Da's waar, maar als je verlies draait (of weinig winst) hoef je zowieso al weinig belasting te betalen, dus dan boeien de aftrekposten niet.

De verhouding tussen winst uit onderneming en (eventuele) andere inkomstenbronnen lijkt me een goed criterium. Dat werkt met name goed voor de parttime-ondernemers.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
urencriterium

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever vraagt naar contactgegevens andere opdrachtgevers thomas1983 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 12 juli 2011 12:16
Onderzoek naar de behoefte aan ondersteuning bij de administratie A. de Regt Administratie 5 10 april 2008 20:24


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon