Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 januari 2021, 22:04
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Standaard Precies €1 verschil in saldo balans en winst-/verliesrekening

Ik heb de hele administratie voor 2020 afgerond, maar nu kom ik een vervelend dingetje tegen. In de balans kloppen de activa en passiva netjes met elkaar en ook de winst-/verliesrekening ziet er goed uit.

Het saldo van de balans (activa-passiva) komt uit op €12.345,67 (fictief). Het saldo van de winst-/verliesrekening komt uit op €12.346,67. Deze wijkt dus precies €1.00 af, maar ik kan eigenlijk niet verklaren hoe dat komt.

De balans is van 31-12-2020 en de winst-/verliesrekening is over 2020. Die zijn opgebouwd uit exact dezelfde mutaties en toch is er precies een euro verschil. Ik kan dit niet verklaren, dus was benieuwd of er een manier is om dit uit te zoeken zonder alles handmatig door te worstelen.

Ik heb wel een vermoeden waar het kan zitten. De BTW aangifte werkt met hele euro's, terwijl de rest van de administratie natuurlijk met centen werkt. Voorheen rondde ik altijd de bedragen naar beneden af (dus €35,65 werd €35 en mijn boekhoudpakket rond normaal af). Pas vanaf Q4 heb ik de BTW aangifte automatisch gedaan en daar zit een correctie van €1 in (vanwege de voorgaande facturen). Kan dit het hebben veroorzaakt?

Belangrijker dan waar die euro vandaan komt is hoe ik dat recht kan trekken in mijn administratie. Die €1 heeft mij nu al 2.5 uur werk gekost
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 januari 2021, 11:51
alcohen alcohen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 januari 2021
Berichten: 1
Standaard 1 euro

zo'n verschil boek je gewoon af naar je prive account
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 januari 2021, 13:11
rdk_1973 rdk_1973 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 oktober 2008
Berichten: 20
Standaard

Het probleem was niet zozeer dat er een verschil van €1 was, maar dat er een verschil zat tussen de saldo's van de balans en winst/verliesrekening. Als ik een €1 zou overboeken naar privé, dan hield ik dat probleem gewoon.

Achteraf bleek dat ik de beginbalans verkeerd had (afrondverschillen) en daardoor kwam het uiteindelijk niet goed uit. Toen ik dat had rechtgetrokken was het opgelost.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
IB: afschrijving verschil Fiscale Winstberekening Elwinsmit Belasting 2 8 april 2014 15:22
Inkomstenbelasting saldo fiscale winst niet gelijk aan winst en verliesrekening of balans. wil Belasting 6 15 september 2011 11:31
Inkomstenbelasting Balans en winst & verlies: verschil van €12 door privé-uitgaven? droomvlucht Belasting 9 24 maart 2011 13:18
Inkomstenbelasting Winst niet onttrokken, eigen vermogen op balans én in box 3 realdaffy Belasting 1 11 maart 2011 21:37
Spaarrekening op balans .. rente = winst ? josk Administratie 1 4 januari 2010 18:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon