Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 januari 2009, 12:46
Paul L Paul L is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 1
Standaard Beginnen als ondernemer terwijl nog in loondienst?

Hallo,

Ik heb wat vragen over het starten als zzp'er terwijl je nog in loondienst bent. In oude topics kon ik geen uitsluitsel vinden, hopelijk kan iemand me dat op deze manier bieden.

De afgelopen twee jaar heb ik naast mijn vaste baan bijverdiend met het schrijven van artikelen. Dat ging via een VAR winst uit overige werkzaamheden. Nu ben ik van plan om mijn vaste contract op te zeggen, en vanaf 1 april als ondernemer volledig hiermee aan de slag te gaan. Ik heb al 3 opdrachtgevers. Mijn vragen:

- Kan ik dan nu al mezelf inschrijven als zzp'er en gaan voor een VAR wuo, en de artikelen die ik tot die tijd schrijf onder die VAR 'opvoeren' ?
- Of moet 1 april als begindatum van mijn zzp'er-schap nastreven, en de extra inkomsten van de eerste 3 maanden onder een VAR winst uit overige werkzaamheden (die moet ik nog aanvragen voor 2009)?
- Of is het sowieso raadzaam om pas je baan op te zeggen als je een VAR wuo hebt binnengesleept?

Het liefst doe ik het eerste. Dan kom ik eenvoudiger aan de 1224 uur. Maar ik weet dus niet of je een VAR wuo krijgt als je nog een full time baan hebt.

Alvast bedankt,
Paul
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 januari 2009, 16:26
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Beginnen als ondernemer terwijl nog in loondienst?

Je VAR vraag je meestal aan voor een bepaald jaar. Je geeft dan aan wat je dat jaar verwacht te doen en op basis daarvan krijg je een VAR. Ik heb - naast loondienst - altijd een WUO gekregen. Wat dat betreft is er dus geen probleem. Als jij denkt voor 2009 te voldoen aan de criteria die worden gesteld voor een VAR WUO, dan moet je hem vooral alvast gaan aanvragen.

Waarom denk je dat je misschien beter kunt wachten met je baan opzeggen tot je een VAR WUO hebt? De VAR geeft meer een indicatie van de schaal waarop je bezig bent. Als het een 'beetje bijverdienen' is, dan start je waarschijnlijk geen eigen zaak en kom je meestal op een VAR ROW uit. Als je wel actief als ondernemer aan de slag gaat - loondienst erbij of niet - dan kom je meestal wel voor de WUO in aanmerking.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
starten, var, vast contract

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 10:33
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 09:50
Freelance of loondienst? Caro Omgaan met opdrachtgevers 8 18 mei 2008 18:18
Kan ik nog starten als ondernemer? Art Freelancepraktijk starten 5 5 mei 2007 18:02
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon