Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 2 december 2007, 22:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: ROW maar eigenlijk WUO

De kunst is om uit de twijfelzone te geraken door zelf duidelijkheid te creëren. Presenteer je als ondernemer, gedraag je als ondernemer, handel als ondernemer, meld je aan als ondernemer, registreer (voldoende) uren als ondernemer en doe aangifte als ondernemer.
__________________
René
Met citaat reageren
  #12  
Oud 3 december 2007, 01:21
Kampioen Kampioen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 november 2007
Berichten: 12
Standaard Re: ROW maar eigenlijk WUO

Rene,

Helemaal gelijk! Dank voor de helderheid...

Iemand nog iets toe te voegen?

Groet,

Rolf
Met citaat reageren
  #13  
Oud 3 december 2007, 08:49
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: ROW maar eigenlijk WUO

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kampioen Bekijk bericht
Iemand nog iets toe te voegen?
Kijk op de klok en slaap als een ondernemer
Met citaat reageren
  #14  
Oud 3 december 2007, 08:50
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: ROW maar eigenlijk WUO

Aan de andere kant....wat wil je er mee bereiken? Als je dit jaar je opleiding afrond en vervolgens voltijd als freelancer aan de gang gaat. Startersaftrek e.d. is voor dat beetje omzet wat je nu binnen haalt niet interessant. Dat kan je beter komende 3 jaar pakken als je voltijd onderneemt lijkt me.

Misschien dat je eens de belastingdienst zou kunnen bellen om iemand te spreken over je stage uren. Ik blijf erbij dat het in mijn ogen persoonlijke ontwikkeling is en niet veel met je bedrijf te maken hebt, zeker ook als je het in relatie gaat bekijken met je omzet.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
Met citaat reageren
  #15  
Oud 3 december 2007, 13:55
Kampioen Kampioen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 november 2007
Berichten: 12
Standaard Re: ROW maar eigenlijk WUO

Dank voor de reacties.

Ik ga de Belastingdienst nog bellen over de stage, maar verwacht hier weinig van. Zeker ook gezien de discussies die ik hier en met andere ervaringsdeskundigen inmiddels heb gevoerd. Conclusie: voor dit jaar ben ik nog ROW-er en volgend jaar volle bak WUO (daar kan ik dan nu al de voorbereidingen voor treffen).

Als ROW-er heb ik dit jaar al wel flink geinvesteerd (van lettertypen voor de huisstijl van mijn bedrijfje, tot aan een laptop en beeldscherm, al met al toch zo'n 3000-4000e). Al deze investeringen trek ik dan allemaal dit jaar af. Daar komen nog studiekosten en andere kleinere kostenposten bij.

Als ik dan de keuze heb de paar grote facturen die ik voor dit jaar nog moet schrijven volgend jaar factureer, dan los ik het aardig op volgens mij. Of zit er nog een addertje onder het gras?

Ik hoor van jullie, dank alvast!

Groet,

Rolf
Met citaat reageren
  #16  
Oud 3 december 2007, 14:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: ROW maar eigenlijk WUO

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kampioen Bekijk bericht
Als ik dan de keuze heb de paar grote facturen die ik voor dit jaar nog moet schrijven volgend jaar factureer, dan los ik het aardig op volgens mij. Of zit er nog een addertje onder het gras?
Omzet moet voor de winst- en verliesrekening worden toegeschreven aan het jaar waarop het betrekking heeft. Je mag het niet naar believen een jaartje later boeken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #17  
Oud 3 december 2007, 16:00
Kampioen Kampioen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 november 2007
Berichten: 12
Standaard Re: ROW maar eigenlijk WUO

Dank voor de reactie.

Ik heb net de Belastingdienst gebeld en het volgende kwam uit het gesprek:

-stage kun je niet zien als een bedrijfsactiviteit, het heeft te maken met je persoonlijke ontwikkeling - om een lang verhaal kort te houden. Cursussen om bijvoorbeeld binnen je vakgebied nieuwtjes te kunnen bijhouden vallen wel onder je bedrijfsactiviteiten.

-computers ed boven de ca450e moet je, tenzij je startend ondernemer bent, gespreid aftrekken/afschrijven. Maar als ROW-er ben je dus geen ondernemer

-ik kan een brief schrijven naar de Belastingdienst, dat ik per 2007 als winstnemer gezien wordt. Met een goed verhaal is de kans aanwezig dat ik dat dan alsnog wordt.

Reacties?

Groet,

Rolf
Met citaat reageren
  #18  
Oud 3 december 2007, 16:11
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: ROW maar eigenlijk WUO

Ik weet niet precies wanneer je je laptop e.d. aangeschaft hebt maar als dat recent is kan je volgens mij per januari starten als ondernemer en deze als aanloopkosten nog steeds volgend jaar meenemen als bedrijfskosten.

De vraag is dan wel wanneer je de kosten hebt gemaakt en of je dit hard kan maken. Waar het omslagpunt ligt in maanden kan ik je zo in ieder geval niet vertellen. Ik neem aan dat je toch een boekhouder gaat zoeken en dan kan je het daar eens voorleggen.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gefactureerd maar betaalt maar niet? Jens Omgaan met opdrachtgevers 6 30 oktober 2007 11:15
ROW versus WUO M&M Al die andere praktische dingen 3 5 september 2007 22:14
Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag? Art Belasting 7 12 augustus 2007 01:31
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 17:22
Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ? Gertjan Freelancepraktijk starten 4 20 april 2007 16:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon