Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Bekijk resultaten enquête: Ik ben
freelancer 10 45,45%
ondernemer 7 31,82%
zelfstandige 6 27,27%
zzp'er 2 9,09%
vrij beroepsbeoefenaar 0 0%
vrije jongen (m/v) 5 22,73%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 mei 2006, 11:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Question Freelancer, ondernemer, zelfstandige?

Ik kreeg van iemand als (positief) commentaar op de site dat er hele goede dingen op staan voor ondernemers, maar dat hij die info niet zou zoeken op een site voor freelancers.

Tsja, we hebben de insteek "voor en door freelancers" nu juist gekozen om de categorie zelfstandige dienstverleners aan te spreken, die niet zozeer bezig zijn met de ondernemingsdingen als investeren in onroerend goed en grote apparatuur, personeel, exporteren etc., maar met de persoonlijke kant van je beroep uitoefenen als zelfstandig ondernemer (/ vrije beroepsbeoefenaar).

Dus vroeg ik me af, welk 'label' plak jij op jezelf?
__________________
René
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 mei 2006, 13:38
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Freelancer, ondernemer, zelfstandige?

René, hierover loopt al een onderwerp. Daarin heb ik dit gepost:

Wat het idee achter het verschil tussen freelancer en ondernemer volgens mij meer is, is dat je als ondernemer echt helemaal voor eigen risico iets gaat creëren dat je kunt verkopen. Je kunt voor een uitgever op projectbasis tegen een X-aantal uren een website of een boek ontwikkelen, maar je kunt ook helemaal zelf die website financieren en er dan ook de winst van cashen. Dat kan heel veel meer zijn dan wat je ooit tegen een uurtarief zou kunnen verdienen, maar ook heel veel minder als men het niet vreet.
In het werk dat ik voor Carrieretijger doe ben ik de freelancer en is René de ondernemer.
In de nabije toekomst ga ik ook een beetje ondernemen. Daar horen jullie later nog wel meer over. Ik vind het lekker eng, zoals de Python op de Efteling...
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 mei 2006, 16:12
R.J.Sloep
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelancer, ondernemer, zelfstandige?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Tsja, we hebben de insteek "voor en door freelancers" nu juist gekozen om de categorie zelfstandige dienstverleners aan te spreken, die niet zozeer bezig zijn met de ondernemingsdingen als investeren in onroerend goed en grote apparatuur, personeel, exporteren etc., maar met de persoonlijke kant van je beroep uitoefenen als zelfstandig ondernemer (/ vrije beroepsbeoefenaar).
Misschien is het een optie de doelgroep te vergroten tot freelancers en zzp'ers (of heel algemeen, het kleinbedrijf)? De problematiek is nagenoeg identiek en juist omdat het toch een andere doelgroep is kunnen er misschien wel hele nieuwe ideeën naar voren komen.
Wellicht dat het wel aan te bevelen is om binnen de site dan een splitsing aan te brengen, gericht op de richting. Bijvoorbeeld administratie, marketing, organisatie en regelgeving zijn grotendeels identiek en kunnen dus door beide groepen benut worden. Specifiek kan dan inkoop, garantiekwesties voor de zzp'ers zijn en zakelijke dienstverlening voor de freelancers.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 mei 2006, 22:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer, ondernemer, zelfstandige?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.J.Sloep
Misschien is het een optie de doelgroep te vergroten tot freelancers en zzp'ers
Euh, dat ís de doelgroep (met als afbakening: zakelijke dienstverlening).

Citaat:
of heel algemeen, het kleinbedrijf
Maar er verschijnt al zoveel voor het mkb. Zou Lancelots daar nog iets aan kunnen toevoegen?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 mei 2006, 12:15
R.J.Sloep
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelancer, ondernemer, zelfstandige?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Maar er verschijnt al zoveel voor het mkb. Zou Lancelots daar nog iets aan kunnen toevoegen?
Is dat niet precies het probleem? Vóór het MKB, niet namens of vanuit het MKB. Ik denk dat daar dus wel een mogelijkheid ligt. Met name voor het klein-bedrijf denk ik dat er nog zat te pionieren valt. Ofschoon in de zakelijke dienstverlening er wellicht meer gekeken en gedaan wordt met internet, gunnen velen binnen het kleinbedrijf zich daar de tijd niet voor. En onbekend maakt onbemint. Nogmaals, met een aanpassing in de doelgroep, namelijk niet alleen de zakelijke dienstverlening maar het hele MKB, opgezet vanuit het MKB en vervolgens zoals al eerder aangegeven intern gesegmenteerd, zal Lancelots weldegelijk een toegevoegde waarde kunnen vertegenwoordigen. Een andere optie is wellicht het opzetten van een site vanuit het MKB waar Lancelots direct mee verbonden is.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 september 2006, 01:23
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Freelancer, ondernemer, zelfstandige?

Misschien is Lancelots nog te klein om te bepalen waar de exacte grenzen liggen. ZZP'ers, zelfstandigen, tsja, dan komen ook mijn loodgieter, mijn vorige boekhouder en de celloleraar van mijn dochter hier terecht.

M.a.w. is dit niet een marketingvraag? Op welke doelgroep richt Lancelots zich eigenlijk? Rene, heb je al een profiel van de gemiddelde bezoeker?

MKB en Lancelots, daar zit nog wel heel veel tussen, al vormen alle Lancelots een onderdeel van het MKB.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 september 2006, 18:14
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer, ondernemer, zelfstandige?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
M.a.w. is dit niet een marketingvraag? Op welke doelgroep richt Lancelots zich eigenlijk? Rene, heb je al een profiel van de gemiddelde bezoeker?
De hoofddoelgroep is freelancers/zelfstandig ondernemers (zonder personeel) in de zakelijke dienstverlening. Dus wel jouw boekhouder, maar niet de celloleraar en de loodgieter.

Maar ik zeg er voor de lezers meteen bij dat dit doelgroepdenken vanuit het uitgeefconcept niet wil zeggen dat mensen die buiten de doelgroep vallen niet welkom zouden zijn. Het blijft een open internetgebeuren waar iedereen wat van zijn gading kan halen. Ik sprak vorige week een rijksambtenaar die de training relatiemanagement erg nuttig had gevonden

ZZP'ers vallen inderdaad onder het MKB, daar vergiste ik me in. Bij MKB dacht ik ten onrechte alleen aan winkels, bedrijven met personeel e.d. Maar [in koor] wij zijn MKB'ers!
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 23:59
Wie zou je als freelancer eens willen horen spreken? Isabelle Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 0 5 mei 2006 22:39
Werkgever noemt mij freelancer. Help! pmi Freelancepraktijk starten 4 19 maart 2006 23:50
Van parttime freelancer naar echte zzper! mimamaartje Al die andere praktische dingen 3 3 maart 2006 11:35
Bedrijfsaansprakelijkheid freelancer Alex Al die andere praktische dingen 2 31 januari 2006 11:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon