Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 27 april 2006, 17:41
MAL MAL is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Berichten: 2
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anneke
Ik heb een ww-uitkering en wil graag voor mezelf beginnen. De wet-en regelversoepeling juich ik dan ook toe. Maar: helaas per 1 juli. Ik ben me gaan orienteren en zie daar binnen 3 dagen al de mogelijkheid een opdracht binnen te halen. De wetgeving en bureaucratische rompslomp houden me nog tegen (de opdracht is in mei). Zou de optie via payroll een escape kunnen zijn of waag ik me dan op glad ijs? Ik zou de inkomsten dan gewoon netjes op mijn werkbriefje invullen. Wie weet raad?
Dag.Ik zit beetje met hetzelfde probleem. Ben per half april werkeloos en heb nu ww aangevraagd. Ik heb de afgelopen weken gewerkt aan plannen voor een eigen bedrijf en ben eigenlijk klaar om over enkele weken te starten. Natuurlijk wil ik ook graag van die regeling gebruik maken die per 1 juli waarschijnlijk in werking treed.

Ik heb geprobeerd meer info in te winnen bij het UWV, maar die weten nog van niks. Het zou toch raar zijn als ik nu met mijn plannen moet gaan zitten wachten tot het 1 juli is, lijkt me? In elk geval heb ik reeds schriftelijk de orientatiefase aangevraagd.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 27 april 2006, 18:03
anneke anneke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 april 2006
Berichten: 13
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Tja....ik vind onderhand niets meer raar.
Let wel goed op wat je rechten en plichten! zijn op dit moment vwb de orientatiefase. De regelgeving mbt de orientatiefase heeft er namelijk mede voor gezorgd dat de wet aaangepast gaat worden. Deze fase beperkt je namelijk heel erg. En is het niet zo dat juist van een ondernemer gevraagd wordt snel en slagvaardig te opereren?

Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je plannen.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 27 april 2006, 19:06
Monique Monique is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 april 2006
Berichten: 5
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Er werd hier gezegd dat je als je vanuit de ww voor jezelf gaat werken je direkt je ww kwijt raakt, dat is niet altijd zo.
Als je bijvoorbeeld een winkel begint wel ja, omdat je dan de hele dag aanwezig zult zijn, maar als je vanuit huis iets opzet worden alleen de uren die je aan het werk bent ingehouden.
Straks gaat het er dus om wat je winst is, nu de uren die je werkt.
Het lijkt me er eigenlijk niet beter op te worden.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 27 april 2006, 22:28
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Hi mensen, als ik de discussies hier hoor over de WW dan is het de discussie die je vaak ziet tussen een adviseur en zijn klant. Daarbij is het UWV net als de adviseur. Je vertelt iets aan een leek maar blijkbaar is het niet helder en trekt de klant verkeerde conclusies ... en de adviseur maar denken dat ie z'n zaakjes goed voor mekaar heeft zo ook met de WW.

Alle mooie praat van de Geus ten spijt maar op zich is starten vanuit de WW geen probleem je moet er echter wel even helder over nadenken. Wat dat betreft sluit ik me bij Monique aan.

Ik kom wel vaker starters tegen die in de WW zitten. Waar het om gaat is dat als je een dag freelanced je die ene dag WW kwijtraakt. Maar zo kun je het wel opbouwen. Die dag krijg je weliswaar niet meer terug maar ja als je een bedrijf wilt starten moet je nu eenmaal wat risico's nemen. Het is dus zeer zeker niet zo dat je direct je hele uitkering kwijtraakt.

Het valt me op dat het UWV (en dat is net als bij de belastingdienst) vaak mensen zitten die uit onervarenheid dingen zeggen waardoor hun klant (de starter dus) verkeerde conclusies neemt.

Ik heb zelfs 1 klant die een paar jaar lang 29 uur uitgekeerd krijgt en toch een freelance onderneming heeft opgestart. De uitkering loopt na een jaar of 2-3 na de zomer af in die periode heeft ze risico genomen want het had fout kunnen gaan met het bedrijf maar inmiddels loopt het wel.

Ondernemen/Freelancen is risico nemen heerlijk om over te filosoferen met elkaar

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
  #15  
Oud 27 april 2006, 23:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Wat Alfred vertelt wist ik nog niet. Als het zo ligt dan lijkt het me simpel: start officieel 1 dag per week en blijf 4 dagen per week beschikbaar voor de arbeidsmarkt. De uitkeringscontroleurs komen echt niet kijken of je slechts 8 uur acquireert en 32 uur werkeloos beschikbaar zit te zijn. Pas als de omzet begint te lopen bouw je dan je uitkering af.

Tsja Alfred, wat je eerder zei over ww-'gesubsidieerde' starters die de 'gewone' starters oneerlijke concurrentie aandoen, daar zit wel wat in. Aan de andere kant heb ik alleen maar veel respect voor iemand die zich op eigen kracht uit de ww werkt, en wie weet op termijn zelfs werkgelegenheid voor anderen creëert.
__________________
René
Met citaat reageren
  #16  
Oud 28 april 2006, 14:20
anneke anneke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 april 2006
Berichten: 13
Standaard advies de Geus:nu al versoepeling

Beste mensen,


Op de site van szw staat de volledige tekst van de vragen ,gesteld door leden van de commissie sociale zaken en werkgelegenheid, aan Minister de Geus. Ook de antwoorden staan vermeld.
Nu in ieder geval een aantal uitspraken zwart op wit.

Mocht je het niet kunnen vinden, laat het weten, stuur ik je een mailtje.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 28 april 2006, 15:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Hier staat de brief van minister De Geus, met zijn antwoorden op de kamervragen. Is dit wat je bedoelt Anneke, of staat er nog meer informatie op de site van SZW?
__________________
René
Met citaat reageren
  #18  
Oud 28 april 2006, 17:09
MAL MAL is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Berichten: 2
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monique
Er werd hier gezegd dat je als je vanuit de ww voor jezelf gaat werken je direkt je ww kwijt raakt, dat is niet altijd zo.
Als je bijvoorbeeld een winkel begint wel ja, omdat je dan de hele dag aanwezig zult zijn, maar als je vanuit huis iets opzet worden alleen de uren die je aan het werk bent ingehouden.
Straks gaat het er dus om wat je winst is, nu de uren die je werkt.
Het lijkt me er eigenlijk niet beter op te worden.
Nou dat ben ik niet met je eens eigenlijk.
Een onderneming starten en er vol voor gaan zal in mijn geval best kunnen betekenen dat ik er 60+ uur tegenaan moet per week.
Dat zou in geval van de oude regeling betekenen dat ik geen uitkering meer ontvang, terwijl de inkomsten bij 60 uur werken niet gegarandeerd zijn.

Het omgekeerde vind ik uitstekend en ik hoop van harte dat ik reeds in maand 1 genoeg winst maak om geen beroep meer te hoeven doen op die uitkering.

Toevoeging:
(Ik wil nog even toevoegen dat ik geen freelancer ben of ga zijn, maar een handelsonderneming wil starten)

Laatst gewijzigd door MAL; 28 april 2006 om 17:25
Met citaat reageren
  #19  
Oud 28 april 2006, 19:27
Monique Monique is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 april 2006
Berichten: 5
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

In mijn geval is de oude regeling beter.
Ik ben ook begonnen vanuit een (vervolg) ww uitkering en heb momenteel een klus voor twee dagen in de week.
Mijn uitkering is dusdanig laag dat ik deze met één dag werk al direkt kwijt zou zijn.
Omdat ik op projectbasis werk houdt dat in dat deze klus maar tijdelijk is.
Als ik daarna nog niets anders heb heb ik geen inkomsten en ook dat kleine beetje geld van de ww ben ik dan kwijt, want de uren die je hebt gewerkt ben je definitief kwijt.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 1 mei 2006, 18:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Ik heb de brief van minister de Geus aan de Tweede Kamer en de voorgestelde wetswijziging maar eens doorgeploegd en (hopelijk leesbaar) samengevat in het geheel herschreven artikel "Starten vanuit een uitkering"

De gebruikte bronnen staan in de voetnoten gelinkt, dus wie het allemaal nog eens rustig na wil lezen
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon