Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 november 2011, 14:47
ekerskes ekerskes is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 november 2011
Berichten: 3
Standaard Eerst zzp'er, toen tijdelijk in dienst, nu weer zzp'er bij dezelfde opdrachtgever?

Als 1 mans bedrijf vanuit Microsmart ICT al minimaal 8 jaar als Freelancer/ZZP-er werkzaam in de ICT branche. Ik laat mij meestal inhuren als Storage Engineer en Consultant op het gebied van Business Continuity, High Availability en Data Management.

Nu ben ik om privé redenen tijdelijk in dienst geweest van een opdracht waar ik eerst 9 maanden als ZZP-er heb gewerkt. Was te verwachten dat dit tijdelijk zou zijn en had daar mijn redenen voor. Ik heb daarnaast mijn bedrijf behouden o.a. ook omdat ik een aantal MKB bedrijven internet diensten verleen. Na 4 maanden heb ik besloten weer als Freelancer te gaan werken omdat ik hier gewoon gelukkiger mee was en de uitdaging miste. Nu wil deze “ex-werkgever” mij toch weer gaan inhuren. Kom ik hiermee in de problemen en wat is hier de beste constructie voor? Misschien is het advies ook wel niet doen om te voorkomen dat er mogelijk verkapt dienstverband ontstaat. Graag verneem ik dat ook als dit zo is.
B.v.d.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 november 2011, 09:27
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Of er sprake is van een verkapt dienstverband heeft ook te maken met de arbeidsverhoudingen die je met het bedrijf hebt (in hoeverre jij zelf de uitvoering van je werk kunt bepalen). En je moet natuurlijk ook andere opdrachtgevers hebben, dan zou het geen probleem moeten zijn.
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 november 2011, 12:40
ekerskes ekerskes is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 november 2011
Berichten: 3
Standaard Var

1 van de vragen op de VAR is of je werkzaamheden gaat verrichten voor een ex werkgever vandaar deze start van discussie/vraag. Ik krijg mijn VAR automatisch omdat de antwoorden de afgelopen 5 jaar niet verandert zijn. Dit zou als ik dit wel doe gewijzigd moeten worden en vraag mij de consequenties af. Het blijft mist omtrent de duidelijkheid van zelfstandige zijn. Ik voldoe aan alle voorwaardes, maar de verhouding verdiensten van klanten is niet altijd gelijkwaardig verdeeld. In dit vak, in mijn geval ICT consultancy maar ook uitvoerend beheerder gebeurt het wel eens dat ik 80 a 90% van mijn inkomsten verdient bij 1 klant. Men moet met regels omdat het regels zijn wel voldoen maar ook creatief en voorzichtig zijn. Zie de discussie op Computable maar weer eens over: VAR verklaring creëert onzekerheid, met name voor de zelfstandige zelf. De belastingdienst kan tot 5 jaar na aangifte de verklaring anders beoordelen. Ik hoop snel dat er knopen worden gehakt op dit gebied want het beschermt de werkgevers maar niet mijn zelfstandige ondernemerschap.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
korte periode in dienst


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meer dan 70% bij 1 opdrachtgever Markie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 12 28 december 2015 13:20
tijdelijk in dienst bij opdrachtgever Eva @ open.txt Al die andere praktische dingen 4 4 oktober 2008 20:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon