Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 juni 2011, 12:15
Susan Susan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Berichten: 12
Standaard BTW over "per diem"-onkostenvergoeding in ontwikkelingssamenwerking?

Hallo,

Ik heb het forum en website al doorgespit op zoek naar een antwoord, maar kan geen vergelijkbare situaties vinden. Ik werk als consultant in ontwikkelingssamenwerking. Voor opdrachten in het buitenland krijg ik vaak een vergoeding die in onze sector "per diem" wordt genoemd en die bedoeld is voor eten, accommodatie, kleine onkosten etc. Daarnaast kan ik onkosten declareren voor dingen als een visum, treinkaartjes naar Schiphol e.d. Meestal werk ik voor Europese of Amerikaanse organisaties waarbij de BTW verlegd of niet van toepassing is. Op dit moment ben ik echter aan de slag voor een Nederlandse organisatie en vraag ik mij af of ik ook over de per diem BTW in rekening moet brengen. Wat onkostenvergoedingen betreft is het duidelijk, maar voor per diem niet. Heeft iemand hier ideeen over? (Aan dit verhaal gaat al een lange discussie met de opdrachtgever vooraf over ex. of incl. BTW van mijn dagtarief... die voor mij slecht heeft uitgepakt... het zou dan ook mooi zijn als per diem op de een of andere manier niet onder de BTW zou vallen....)

Alvast bedankt!
Susan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 juni 2011, 13:15
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Susan Bekijk bericht
Op dit moment ben ik echter aan de slag voor een Nederlandse organisatie en vraag ik mij af of ik ook over de per diem BTW in rekening moet brengen. Wat onkostenvergoedingen betreft is het duidelijk, maar voor per diem niet.
De basisregel is dat de omzet van bijkomstigheden die onlosmakelijk onderdeel zijn van de eigenlijke dienst, met hetzelfde btw-tarief belast worden als de hoofddienst. Bij de "per diem"-regeling zoals je die hier beschrijft lijkt me dat bij uitstek het geval en moet je volgens mij dus btw in rekening brengen.

Een vluchtroute is misschien om alleen je reguliere omzet in rekening te brengen en onkosten als privépersoon bij de organisatie te declareren, zoals ook werknemers dat daar doen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 juni 2011, 17:43
Susan Susan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Berichten: 12
Standaard

Bedankt voor het antwoord. Ik ben er ook bang voor en zal dus in conclaaf moeten met de opdrachtgever over het declareren van het per diem ipv in rekening brengen...

Susan
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 juni 2011, 18:59
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

let wel op dat je geen fictieve of vaste bedragen rechtstreeks mag declareren! want dan ontwijk je de btw alleen maar en dat mag niet.
Je moet dan dus ipv per diem bedragen de werkelijke kosten (bonnetjes) declareren, dat lijkt mij binnen Nederland ook goed te doen.

Tot slot: dit soort organisaties soms afspraken heeft met de belastingdienst over per diem bedragen die voor werknemers gelden, maar meestal niet voor freelancers / zpp-ers. Dus als men toch claimt dat het ook voor freelancers geld dat je een kopie van die "ruling" krijgt van de belastingdienst.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW BTW op onkostenvergoeding ook verleggen? REXTRA Belasting 6 6 januari 2011 08:10
BTW kleine ondernemersregeling en teruggaaf BTW marlies84 Belasting 5 17 november 2010 12:52
Incl. BTW of Excl. BTW? jotrys Marketing en acquisitie 5 25 mei 2010 18:15
Btw en belasting over onkostenvergoeding? bokma80 Belasting 3 24 april 2009 09:10
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 01:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon