Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 april 2009, 20:37
Hadewich Hadewich is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2009
Berichten: 3
Question Kolfrecht (borstvoeding) en urencriterium

Hallo,
Kort geleden ben ik bevallen, en het einde van mijn 'verlof' is in zicht. De belastingdienst gaat ermee akkoord dat je de weken van je verlof meetelt voor het urencriterium, op basis van het gemiddelde aantal uren p/week van het vorige jaar. Nu ik bijna weer ga werken komt bij mij een andere vraag op:
Voor werknemers bestaat het kolfrecht. Een kwart van je werktijd mag je besteden aan het afkolven van borstvoeding, of het 'live' voeden van je kind. Nu vraag ik mij af of dit door te trekken is naar zzp'ers, m.a.w. zou ik de uren die ik tijdens werktijd besteed aan het afkolven van moedermelk, mee mogen tellen voor het urencriterium, zou de belastingdienst daarmee akkoord gaan?
Misschien heeft iemand hier ervaring mee opgedaan?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 april 2009, 21:02
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kolfrecht (borstvoeding) en urencriterium

Als wel of niet mee tellen het verschil maakt, zou ik eerst navraag doen.

Als je sowieso aan je uren komt, kan je het opvoeren en de gok wagen.

Tijd voor voor kolven is privétijd (gezin/kind/zorg) en een kenmerk van ondernemerschap is dat je zelf beslist over het indelen van je eigen tijd (privetaken onder werktijd vormen bij loondienst een nadeel voor de onderneming van een ander (salaris loopt nl gewoon door), wanneer je zelf de ondernemer bent kan je kolftijd ergens anders inhalen met werktijd). Ik zou het vreemd vinden als je kolftijd mag meetellen in de uren, maar ik wens je desondanks veel succes (mijn kids zijn al iets ouder).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 april 2009, 21:51
Hadewich Hadewich is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Kolfrecht (borstvoeding) en urencriterium

Ik ga er vanuit wel mijn uren te halen, dankzij die regeling dat je de uren tijdens je zwangerschaps/bevallingsverlof mee mag tellen moet dat geen probleem zijn. Die kolfuren zouden in principe niet uit moeten maken.
Maar ik vraag het me toch af, deels uit nieuwsgierigheid, deels omdat je nooit weet wat er in een jaar voorvalt qua werk. Omdat kolven/borstvoeding in het algemeen vanuit de overheid (dmv wetgeving) gestimuleerd wordt, zou m.i. die regeling qua emancipatie en zo in theorie doorgetrokken moeten kunnen worden naar ondernemers. Terwijl ik het aan de andere kant met je eens ben dat je als ondernemer een wat andere scheiding tussen werk/privé hebt, en tijd 's avonds in kunt halen.
Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
Meer reacties zijn uiteraard welkom!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 april 2009, 23:00
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Kolfrecht (borstvoeding) en urencriterium

Ik kan me wel vinden in de reactie van erix. Er bestaan nu eenmaal (grote) verschillen tussen mensen in loondienst en ondernemers. Ik zou het krom vinden als het voordeel van zelf indelen van je werk/privétijd gepaard zou gaan met afkolven in werktijd. Werknemers die fulltime werken leggen ook in werktijd wel eens een bezoekje af aan huisarts of tandarts wat doorbetaald wordt, zou je hier als ondernemer voor het urencriterium dan ook aanspraak op willen maken? En feestdagen die doorbetaald worden, tellen die dan ook mee voor het urencriterium ook al werk je die dagen niet?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 april 2009, 23:11
Hadewich Hadewich is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Kolfrecht (borstvoeding) en urencriterium

Het verschil is natuurlijk wel dat een bezoekje aan de tandarts iets eenmaligs is en kolven dagelijks alleen al tijdens werktijd zo'n anderhalf uur kost, en 's avonds inhalen qua werken is vrij lastig (dan moet er nl. ook gewoon gevoed worden).
Maar dit lijkt me niet de plek voor een discussie daarover ik was gewoon benieuwd of iemand dit al eens bij de belastingdienst had aangekaart. Misschien moet ik ze zelf maar eens bellen hierover.
Bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 april 2009, 13:15
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Kolfrecht (borstvoeding) en urencriterium

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de belastingdienst dit een issue vindt. Als ondernemer moet je voldoen aan een urencriterium van 1.225 uur. Dat houdt in dat je 3 dagen per week voltijds zou moeten werken. Als je volledig ondernemer bent haal je dat naar mijn idee zonder meer. Zelfs als je anderhalf uur per dag borstvoeding moet geven. Je zult het misschien niet in 3 of 4 dagen halen, maar zeker wel in 5. Ofwel: goed rekenen, je uren wat uitsmeren over de dagen van de week waardoor je gewoon aan die 25-26 uur per week komt en er verder geen punt van maken.

Tenminste, dat is hoe ik er tegenaan kijk.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
urencriterium


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Urencriterium & kredietcrisis Markie Belasting 8 12 februari 2009 22:32
Zwaar urencriterium: hoeveel uur in loondienst? Kees_ASB Belasting 3 29 januari 2009 18:04
Urencriterium: mag ik studie en bijkomende activiteiten meetellen? Gertjan Belasting 3 20 mei 2007 22:02
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon