Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 december 2013, 18:52
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard Lionbridge stelt VAR-WUO als voorwaarde

Hallo allemaal,

Ondanks jullie fantastische guide is het me tot nog toe niet gelukt om de VAR-WUO te ontvangen die mijn 'werkgever' (ongetwiijfeld de verkeerde term) van me vereist. Ik heb zojuist de derde aanvraagpoging ondernomen, de twee vorige keren kreeg ik een VAR-row (winst uit overige werkzaamheden).

Vermoedelijk kom ik helemaal niet in aanmerking voor een VAR-WUO. "Winst uit onderneming" klinkt alsof je je eigen onderneming, dus je eigen bedrijf, moet hebben. Dat heb ik niet. Het is me onduidelijk waarom mijn werkgever keihard eist dat het een VAR-WUO moet zijn en niet een ander soort var terwijl het erop lijkt dat ze ook met een var-row geen inkomstenbelasting hoeven in te houden (waar het volgens mij allemaal om draait).

De bedoeling van deze post is om uit te zoeken of het voor mij überhaupt mogelijk is om een VAR-WUO te krijgen. In de tussentijd heb ik via een van mijn (program)managers contact opgenomen met hun recruitment department zodat ik niet permanent uit hun lijst van mensen verwijderd wordt waar opdrachten naar kunnen worden verstuurd. Hopelijk komen ze tot inzicht dat ze eigenlijk helemaal geen VAR-WUO nodig hebben en kan ik gewoon mijn VAR-row opsturen. Zo niet, dan heb ik hopelijk duidelijkheid over of ik in aanmerking kom voor een var-wuo. Klinkt vaag? Is het ook. Ben allang doodmoe van dit gedoe Laat ik mijn situatie uitleggen.

Ik ben full-time student en ben sinds 2011 een freelancer (in meerdere freelance rollen) voor een crowd-sourcing bedrijf genaamd Lionbridge. Ik verricht vooral hardware en software testwerk voor ze, en soms nog iets totaal anders zoals vertaalwerk En-Ne/Ne-En.

Een contract is er niet echt, althans niet in de zin dat ik me verplicht om zoveel uur te werken voor zoveel uur loon etc, er is alleen iets dat ze een "consulting agreement" noemen. Ik ben dus niet in loondienst.

Lionbridge stuurt mij e-mails met projecten (die van oneindig veel verschillende opdrachtgevers kunnen komen) die in een bepaalde periode vallen. Als ik tijd heb in die periode dan kan ik me opgeven voor het project. Afhankelijk van de rol waarvoor het project gemaakt is, kan het zijn dat ik bij het ene project bijv 12 euro/uur verdien en voor een ander project 15. Sommige projecten zijn enkele weken lang, of zelfs doorlopend lang, een aantal uur in de week of een aantal uur per project. Hoe dan ook sluit ik nooit een contract af met een ander bedrijf. Meestal heb ik niet eens contact met mensen die werken in dat bedrijf, hoewel dat in sommige projecten wel gebeurt.

Ehm, ja. Ik weet eigenlijk niet precies wat voor info ik nog meer moet geven. Heeft iemand enig idee of ik in aanmerking kom voor een var-wuo??
  #2  
Oud 11 december 2013, 19:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Nee, met slechts één opdrachtgever voldoe je aan geen enkele vorm van ondernemerschap (handelsregister, btw, inkomstenbelasting). Een VAR-loon lijkt me dan het meest logisch en je 'opdrachtgever' moet je gewoon als werknemer behandelen. In dit geval denk ik met een 0-urencontract of met tijdelijke arbeidsovereenkomsten.
__________________
René
  #3  
Oud 12 december 2013, 15:41
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard

Ok, dat is tenminste duidelijk. In mijn non-disclosure agreement die ik vandaag gevraagd werd te updaten kwam ik het volgende tegen:

"Do you accept that you must be registered as a self-employed individual for this role and will work as an independent contractor?"

Wat bedoelen ze met dit "registered"? Telt het hebben van een VAR als zo'n registratie of hebben ze het ergens anders over?
  #4  
Oud 12 december 2013, 16:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dit lijkt me in Nederlandse context onzin en is vermoedelijk copy-paste van een Engelse of Amerikaanse verklaring. Deze werkgever loopt een beetje te prutsen met zijn overeenkomsten.
__________________
René
  #5  
Oud 12 december 2013, 17:44
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard

Dat vermoeden kreeg ik sowieso al wel een beetje. Dan ga ik dat mooi negeren. Bedankt voor de reactis René!
  #6  
Oud 16 december 2013, 09:17
marduk's schermafbeelding
marduk marduk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 december 2013
Berichten: 3
Standaard van var wuo naar var row

Net als Siemen1234 heb ik een VAR WUO probleem.

Voor juli 2013 had ik een row bij Lionbridge en die werd niet geaccepteerd.
Sinds juli heb ik een WUO, maar na contacten met de Belastingdienst R'dam, gaan ze me een row geven.

Ik werk voor Lionbridge, al een half jaar, op de Belgische markt, raten van zoekresultaten qua afstand en treffendheid. Voorbeeld cafe Breda. Resultaat Aldi Ttilburg. Twee keer slecht.

Nu heeft die zelfde B'dienst gezegd dat Lionbridge ook met een VAR ROW geen belasting hoeft te betalen.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
  #7  
Oud 16 december 2013, 19:47
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard

Heb je een manager bij Lionbridge? Waarschijnlijk degene die het programma coördineert waar je aan deelneemt? Vermoedelijk heb je er 1 gekregen (ook als je dat niet weet) tijdens of vlak na het afronden van het recruitment proces. Doorzoek je e-mails van toen, kijk of er iets van een naam of titel bijstaat die je zou kunnen gebruiken.

Ik heb namelijk via mijn programmanager contact met de recruitment department. Rechtstreeks heb ik ook geprobeerd, maar ik kreeg niet echt een zinnige reactie terug (meer een herhaling van wat ze in hun oorspronkelijke bericht al hadden gezegd. Was een "officiële/professionele" reactie, in de zin van "bedankt voor uw e-mail, lever de VAR WUO voor die en die datum in" i.p.v. een inhoudelijke reactie).

Die manager heeft gebeld met de recruitment department en heeft mij verteld dat ik de deadline (morgen, 17 december) van het inleveren van de var wuo kon negeren en dat de recruitment department contact zal opnemen met volgende stappen. We zullen binnenkort zien of ze daar inderdaad gelijk mee had... To be continued :P
  #8  
Oud 17 december 2013, 16:41
marduk's schermafbeelding
marduk marduk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 december 2013
Berichten: 3
Standaard

Wij zitten dus in het zelfde schuitje. Als je die VAR WUO kan negeren, betekent dat dan dat je wel krijgt doorbetaald?

Voor mij zijn de betalingen pas na de VAR WUO begonnen.

Ms is contact opnemen met de Belastingdienst een goed idee voor ons beiden, want die zeggen dat in beide gevallen, zowel WUO als ROW, Lionbridge geen belasting hoeft te betalen. Dus ze hebben niks te verliezen.

Als we diezelfde Belastingdienst nou telefonisch of op welke manier dan ook in contact kunnen brengen met Lionbridge kan de kou uit de lucht worden gehaald. Misschien door een antwoord in een email dat ik kan opsturen.

Wij zijn toch niet de enigen in dit parket. Zo kreeg ik deze week wat collega's in beeld omdat ze de disagreements in beeld gingen brengen. Ze worden allemaal Judge genoemd, bv Judge481, en het zijn er tientallen.
  #9  
Oud 17 december 2013, 19:13
Siemen1234 Siemen1234 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 december 2013
Berichten: 20
Standaard

Ja, ik krijg sinds het begin gewoon betaald, ook nu nog, ook ver voordat ze ooit hadden gevraagd om een var. En ook vorig jaar, toen ik een var row inleverde terwijl ze een var wuo wilden. Daar hebben ze nooit iets over gezegd, totdat er in hun mail van dit jaar stond iets dat ik het document van 2013 "niet meer in hoefde te leveren". Ik weet niet precies hoe jij kunt declareren, maar ik kan inloggen in een systeem en mijn gewerkte aantal uren per project opgeven. Dat wordt binnen x aantal dagen (afhankelijk van project) gewoon uitbetaald.

Jij zit in het internet assessor project vermoed ik? Daar hebben enkele van mijn vrienden ook ingezeten en heb er zelf ook voor "gesolliciteerd" toen, dus ik weet ongeveer wat het inhoudt. Zit in dat specifieke project momenteel niet (en mijn vrienden ook niet meer). Die andere judges hoeven niet per se Nederlands te zijn voor zover ik me herinner. Goed mogelijk dat het mensen zijn met een andere nationaliteit waar andere regels gelden, of mensen met een eigen bedrijf die Lionbridge als een van hun opdrachtgevers hebben (die hebben dus wel een var wuo). Ze hebben in elk geval niet per se allemaal ons probleem.

Hoe dan ook, het is toch eigenlijk de taak van de recruitment department om dit te regelen voor alle Nederlandse VAR-Row'ers en niet van ons. Ik zou ook bij god niet weten hoe ik de belastingdienst (wat zou ik ze moeten vertellen? ) en Lionbridge met elkaar zou moeten koppelen, dat moet de recruitment department zelf doen als ze dat nodig vinden. Pas op het moment dat ik van de recruitment department te horen krijg dat ik tóch een var-wuo ga moeten inleveren ga ik dat uitzoeken. Voorlopig wacht ik dus een update af van mijn manager of van de recruitment department...Tenzij jij een beter idee hebt?
  #10  
Oud 18 december 2013, 04:23
marduk's schermafbeelding
marduk marduk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 december 2013
Berichten: 3
Talking

Even wat losse flodders. Wil deze job houden. De meeste tijd vind ik zelf zitten in de admie. Maak nogal veel schermafdrukken en ga dan bv ook de juistheid van mijn beslissing na. Ben idd internet assessor. Studie van pdf, video's ea materiaal. Vind de presentatie vaak heel abstract.

Heb jij contact met mede-Lionbridgers? Want jij bent de eerste waar ik een lijntje mee heb via dit forum. Forum bedankt! Verwees al naar Judges die samen met mij ws aan de slag zijn.

Je hebt het over 'internationaal'. Zit op de Belgische markt, nl taalgebied. Dus valt aan te nemen dat het gros toch nl is.

Heb ook zo'n timesheet systeem adh waarvan je uiteindelijk betaald wordt.
Houd rekening met loonbelasting afdrage. Omzetbelasting nvt. Ben benieuwd wat er uiteindelijk netto uitrolt.

Waarom moet hier uberhaupt belasting over worden betaald.
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
lionbridge, var-wuo

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verschillende diensten - geen VAR WUO - toch aftrekposten? rverheij Belasting 1 14 augustus 2012 13:55
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 10:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Intermediair stelt aansprakelijkheid tot € 500.000 als voorwaarde, hoe beperk ik mijn risico? MAEP Al die andere praktische dingen 4 25 juni 2008 21:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon