Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 december 2018, 15:44
MaaikeS MaaikeS is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 december 2018
Berichten: 1
Standaard Opdrachtgever geeft geen ordernummer, hoe factureren?

Hallo,

Ik heb een vraag, hopelijk is er hier iemand die het antwoord weet.

Ik heb een kleine opdracht verricht (aantal gastlessen) voor een HBO. De samenwerking verloopt erg stroef. Nu wil ik graag factureren (opdracht is afgerond) maar ik krijg het benodigde ordernummer niet. Ze willen eerst eoa procedure starten, terwijl dat eerder (bij acceptatie opdracht) nooit is gemeld.

Als een factuur laat betaald wordt kun je rente in rekening brengen. Maar hoe handel je als opdrachtgever het je moeilijk maakt om überhaupt te factureren? Kan ik gewoon een factuur sturen zonder dit nummer erop? Hoe kan ik hen verplichten om er vaart achter te zetten?

Ik hoor graag of mensen hier ervaring / ideeën over hebben! Dank alvast.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 december 2018, 13:52
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik zou een zinnetje op de factuur toevoegen als "uw opdrachtnummer heeft u ondanks herhaald herinneren niet aan ons verstrekt en ontbreekt daarom op deze factuur".

Vervolgens gewoon factureren en incasseren.

Mijn rechtsgevoel zegt dat elke rechter zo'n vordering gaat toewijzen (mits je het werk geleverd hebt en de factuur verder klopt). Ik zou wel wat bewijsstukken bewaren (bijv e-mail) van dat herhaald herinneren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 december 2018, 19:46
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het vermelden van een opdrachtnummer is op geen enkele manier verplicht.

veel opdrachtgevers doen hier onterecht heel moeilijk over.



Dus gewoon de factuur sturen, dat zinnetje waar Rene het over heeft vermelden uit service oogpunt. Zelfs als ze de factuur terugsturen is er weinig aan de hand en kun je gewoon gaan aanmanen om druk te zetten



Ze kunnen niet achteraf verzinnen dat er een andere procedure gevolgd moet worden. en achterhouden van een opdrachtnummer is geen rechtsmiddel waarmee ze kunnen verhinderen dat jij mag factureren voor uitgevoerde werkzaamheden.



Gewoon strak op de bal blijven zitten. vandaag nog een factuur sturen.

Ze gaan ongetwijfeld mekkeren dat er komende maand niks gebeurd door de kerstvakantie maar dat is hun probleem en niet het jouwe.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 januari 2019, 23:55
PrimagoAdvies PrimagoAdvies is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 januari 2019
Berichten: 5
Standaard

Hoi Maaike,

Voordat ik aan een opdracht begin als freelance docent of trainer, maak ik afspraken per mail, telefoon of in een live gesprek. Deze afspraken laat ik dan door de opdrachtgever schriftelijk bevestigen. Of ik typ ze uit en vraag dan een reactie per mail.

Deze afspraken vermeld ik op de factuur. Afspraken zijn o.a. de dagen dat ik gewerkt heb (+voorbereidingsuren), de tijden dat ik lessen/trainingen gegeven heb en mijn reiskosten. En de datum wanneer de factuur betaald dient te worden. Ook check ik vooraf wie over de betaling gaat en aan wie ik mijn factuur moet sturen/mailen.

Heb jij dergelijke gegevens ook op papier? Dan zou je die kunnen gebruiken voor je factuur.

Succes! En hopelijk krijg je snel betaald.

Groeten van Hetty Dalsheim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
factuur; factureren; te laat betalen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik - Recruiter - opdrachtgever: Hoe werkt het? Francesca Omgaan met opdrachtgevers 2 24 maart 2015 15:30
Hoe student inhuren, niet in loondienst en geen ZZP'er? ddofborg Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 11 juli 2011 22:12
Opdrachtgever geeft spontaan extra bonus: hoe boeken? Schrijver Administratie 7 4 juli 2011 15:08
Kan opdrachtgever pas na 3 maanden factureren: hoe fiscaal correct boeken? Peter1957 Administratie 4 6 april 2011 17:28
Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR krelis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 15 juli 2008 01:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon