Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 oktober 2008, 22:44
heleen5000 heleen5000 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2008
Berichten: 2
Standaard VAR-ROW 2 maanden 2008, VAR-WUO 2009: nu verlonen en straks niet?

Van de Belastingdienst kreeg ik vandaag een VAR-WUO voor 2009 en een VAR-ROW voor 2008. Ik neem aan dat dit komt omdat die van 2008 maar over 3 maanden gaat en de geschatte omzet dus veel lager is. Alle andere voorwaarden voor ondernemen (gezagsverhouding etc) zijn namelijk hetzelfde...

Hoe dan ook: ik denk dat ik bepaalde opdrachten in 2008 kwijtraak door die VAR-ROW. Ik kan eventueel de komende maanden alles laten verlonen door Payroll. Maar: iemand zei dat dat niet zonder gevolgen is voor mijn status als ondernemer bij de Belastingdienst in de toekomst. Omdat de Belastingdienst je opdrachten dan toch eerder als fictief dienstverband zal aanmerken. Begrijp ik iets verkeerd? What to do, what to do?

Heleen
  #2  
Oud 10 oktober 2008, 22:21
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR-ROW 2 maanden 2008, VAR-WUO 2009: nu verlonen en straks niet?

Je kunt (binnen zes weken na afgifte) bezwaar maken tegen de VAR-row voor 2008 en dit motiveren door aan te geven dat de omstandigheden in 2008 hetzelfde zijn als ze voor 2009 verwacht worden en dat voor 2009 wel een VAR-wuo is afgegeven. Als je erbij vermeldt dat voor 2008 het beeld slechts anders lijkt omdat je maar een paar maanden op basis van een VAR werkt en je daarom verzoekt ook voor 2008 een VAR-wuo af te geven zal de Belastingdienst, indien zij dit verzoek afwijzen, in ieder geval moeten motiveren waarom zij voor 2008 een andere VAR afgeven dan voor 2009. Geef in je bezwaar ook aan dat je gehoord wilt worden zodat je de gelegenheid krijgt e.e.a. nog eens mondeling toe te lichten.
Succes en als je nog hulp nodig hebt, meld je dan gerust.
  #3  
Oud 11 oktober 2008, 17:07
heleen5000 heleen5000 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2008
Berichten: 2
Standaard Re: VAR-ROW 2 maanden 2008, VAR-WUO 2009: nu verlonen en straks niet?

Bedankt Marjan! Begreep inmiddels dat het vrij vreemd zou zijn als opdrachtgevers de VAR-WUO voor 2009 niet als voldoende bewijs zien. En: dat bezwaar waarschijnlijk nutteloos is, omdat in de richtlijnen omzet heel zwaar weegt. Het is allemaal nieuw, maar bezwaar maken lijkt me sowieso niet verkeerd. Dag.
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 19:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon