Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 maart 2009, 20:18
mdt mdt is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 8
Question Vragen over invullen IB voor ondernemers

Ben al een heel eind met het invullen van de IB voor ondernemers. Maar ik stuit nog op wat onduidelijkheden of komen er vragen in mij op (trouwens doe ik mijn boekhouding (nog!) met excel):
1) T/m oktober 2007 heb ik in loondienst gewerkt en daarna tot eind 2007 voor 2 payroll organisaties. Een van deze payroll organisaties heeft nu begin 2009 een jaaropgaaf gestuurd van 32 euro bruto (van de vakantiegeld dat ik in 2007 bij hun heb opgebouwd en in 2008 uitgekeerd gekregen). Voor alle duidelijkheid van 1-1-2008 heb ik voor geen een organisatie meer in dienst gewerkt. Dus ook niet voor die payroll organisatie. Ik heb ook een WUO-VAR sinds eind 2007. Ben dus volgens mij volledige ondernemer met winst uit eigen onderneming enz. enz. Mijn vraag is nu. Heeft deze vorm van loon (vakantiegeld) nog invloed op de manier waarop ik gezien wordt door de belastingdienst? Moet ik gewoon Aangifte IB voor ondernemers blijven doen? Veranderd nog iets mbt. aftrekmogelijkheden ondernemers.
2) Ik betaal per kwartaal omzetbelasting en heb nu in jan. 2009 voor Q4 al OZB betaald. Later kwam ik achter dat ik ook in aanmerking kom voor de KOR regeling en dat ik nog wat foutjes had gemaakt met 2 van de 4 OZB's. Daarvoor moet ik nu een suppletie versturen. Door de KOR krijg ik dus geld terug en dat is in de som meer dan ik in eerste instantie voor Q4 betaald heb. In mijn balansrekening had ik de OZB van Q4 als passiva staan en de suppletie als een negatieve passiva. Bijvoorbeeld:
Activa:
Bank € 800
Debiteuren € 100
Totaal € 900
Passiva:
Eigen vermogen €1000
OZB Q4 2008 € 200
Suppletie 2008 €-300
Crediteurs € 0
Totaal € 900
Mijn vragen hierover zijn:
a) Is dit boekhoudkundig juist? Ik weet trouwens al wel dat de KOR als opbrengst in de winst/verliesrekening gebruikt moet worden.
b) Uitgaande dat dit goed is probeerde ik nu dit over te nemen in de Aangifte IB voor ondernemers. Echter lukte het mij niet de OZB gerelateerde bedragen in de "Schulden en overlopende passiva" op te voeren. Daar kun je bij "Omzetbelasting" geen negatief bedrag (nl. €200 + €-300=€-100) invoeren. Daarom heb ik het uiteindelijk in "Vordering en overlopende activa" opgenomen. En daar lukte het wel. Alleen heb ik dan "Vordering omzetbelasting" (€300 - €200=)€100 en bij "Omzetbelasting van laatste kwartaal van dit boekjaar" €-200 opgevoerd. Op dit manier kreeg ik alles kloppend. Alleen weet ik niet of dit zo mag?
3) In welke concrete situaties heb ik te maken met de "Niet- of gedeeltelijk aftrekbare kosten". Zoals ik al eerder aangaf vroeg ik af of en hoeveel nutskosten je mag opvoeren onder (overige) bedrijfskosten. Hier het volgende voorbeeld: Ik heb prive een energierekening van €300 over 2008 en €240 voor internet abonnement en nog eens €300 aan telefoonkosten (excl. abonnement); samen €840. Redelijkerwijs denk ik dat ik daarvan rond 10% zakelijk gebruik. Mag ik dan de €84 als overige bedrijfskosten in mijn winst/verliesrekening opnemen? Of moet ik ook nog iets met "Niet- of gedeeltelijk aftrekbare kosten"? Zo ja wat/hoe?
4) Bij de inkomensvoorziening kan ik de hoogte van mijn lijfrentepremie opgeven. Echter mijn partner heeft ook een lijfrente afgesloten. Hij is in loondienst en moet daarom apart aangifte doen. Moeten we hier nu bij beide aangiften het totaal van beide premies opgegeven of bij elk alleen de premie die van toepassing is? In het eerste geval veranderd daardoor ook "Te betalen inkomstenbelasting" tot mijn gunsten en in het laatste geval hebben we daardoor verschillende drempels voor ander aftrekposten in beide aangiften. Wat is hier de juiste manier? Ik denk de eerste, maar weet het dus niet zeker.

Nu dat was het weer. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Gr,
Manon
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer: Inschrijven belastingdienst vragen kdr Al die andere praktische dingen 3 20 november 2008 21:48
Eerste aangifte omzetbelasting: hoe invullen? Sabrina Belasting 2 12 mei 2008 13:56
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 23 maart 2008 00:17
KvK inschrijfformulier - een paar vragen B.Aalbers Al die andere praktische dingen 2 18 maart 2008 19:36
Hoe vragen 10a, 10b en 10d invullen? erik08 Belasting 5 19 juni 2007 23:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon