Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 7 juli 2006, 14:42
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Het is nog veeeeel erger, Niels. Het ligt niet aan jou, volgens mij

Ik begrijp dat je ook regelmatig aan de belastingtelefoon (die je maar belt met vragen over de site) ook niet de juiste antwoorden krijgt.

De uitspraak van een fiscaal persoon (iemand met verstand van belastingen) naar aanleiding van de uitkomst van mijn telefoontje over huur en koopwoningen. "Goh, dan had je mazzel. Je had iemand aan de lijn die het wist."

kortom
Als ze het zelf ook niet snappen, waarom zou jij het dan wel doen
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #12  
Oud 7 juli 2006, 14:46
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Dus gewoon van de belasting aftrekken Marielle? En de pagina als bewijsmateriaal bewaren?

Scheelt mij weer een flinke som geld...
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #13  
Oud 7 juli 2006, 15:01
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Hmmm, interessant idee, Niels.

Zou wel geinig zijn. Er staat geen disclaimer op de site. Zo van:
"Aan deze ongein kunt u als rechtschrapen burger geen rechten ontlenen. U zoekt het maar uit met u gedoe. Boeit ons niets. Eventueel kunt u ons bellen met vragen. Maar daarbij geldt ook: we kunnen niet garanderen dat het antwoord klopt en u er dus wat aan heeft. Wel vinden we het gewoon erg gezellig om even met u te babbelen."
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #14  
Oud 7 juli 2006, 17:52
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Proef ik hier en daar angst voor de belastingdienst? Of andere emoties?


Werkruimte en auto zijn moeilijk compleet aftrekbaar als je ze privé en zakelijk gecombineerd gebruikt (auto: 19ct/km of op de zaak zetten (auto ouder dan 15 jaar = economische waarde als bijtelling, dus ga snel halen die oude Saab Cabrio), huis: splitsen).

Maar verder is er erg veel wel mogelijk. Investeringsaftrek, je privé telefoonrekening splitsen (ik voer per definitie de abonnementskosten, alle mobiele gesprekken en alle internetkosten op ten laste van mijn onderneming), je mobiele telefoonabonnement & gesprekskosten, meerdere malen lunch/diner per maand. Zo lang je agenda in lijn ligt met je aftrekgedrag kan er niet veel gebeuren. Er zijn bovendien normen en normbedragen voor wat op jaarbasis bij een freelancer aanvaard wordt (misschien weet een accountant die?).

Ondernemen is zeker leuk en je kunt vaak meer aftrekken dan je denkt. Ook je bureaustoel, dure muis, 1/3 computer per jaar (maar een tweede pc of loptap gaat ook), hotelkosten, boeken en tijdschriften. Gebruik je het niet direct, dan wel voor research doeleinden. ook accountantskosten! Een goede accountant verdient zich daarbij zelf terug.

Kunnen we niet ergens een benchmark starten, waarbij freelancers anoniem hun jaaromzet opgeven, hun kosten (onderverdeeld naar communicatie, IT, representatie, etc etc) en hun winst en inkomstenbelasting?
Enfin, iets voor René...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 7 juli 2006, 18:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix
Kunnen we niet ergens een benchmark starten, waarbij freelancers anoniem hun jaaromzet opgeven, hun kosten (onderverdeeld naar communicatie, IT, representatie, etc etc) en hun winst en inkomstenbelasting?
Enfin, iets voor René...
Ja ja...

Ik doe het eerst even zo, een kwalitatieve checklist met Kosten die je als freelancer wél kunt aftrekken. Aanvullingen graag!

Een kwantitatieve benchmark is misschien een mooi project voor later. Maar zouden mensen dat willen invullen?
__________________
René
Met citaat reageren
  #16  
Oud 7 juli 2006, 18:54
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelancer en werkruimte thuis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene

"Bij het begrip 'inrichting' moet u denken aan meubilair, stoffering en wandversiering."
Mijn administrateur en de Elsevier IB Almanak 2006 zijn het dus niet met elkaar eens. Volgens mijn adminstrateur kan ik mijn nieuwe bureau en bureaustoel gewoon aftrekken, volgens de Elsevier kan dat dus niet.

Maar goed, ik ben het roerend met Marielle eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mariëlle Schrijft
Ik zou het raar vinden als ik als redacteur niet de kosten voor mijn bureaustoel en geavanceerde muis zou mogen aftrekken, puur om het feit dat mijn kantoor geen eigen toilet heeft en geen aparte opgang.
Het klinkt toch erg onlogisch als je dat niet zou mogen aftrekken. Mijn administrateur gaf daarom als advies: "gewoon doen".
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werkruimte katsarchitecten Al die andere praktische dingen 17 19 juni 2009 17:01
werkruimte voor ontwerper/ kunstenaar katsarchitecten Marktplaats 0 23 maart 2006 12:04
Werkgever noemt mij freelancer. Help! pmi Freelancepraktijk starten 4 19 maart 2006 23:50
Van parttime freelancer naar echte zzper! mimamaartje Al die andere praktische dingen 3 3 maart 2006 11:35
Bedrijfsaansprakelijkheid freelancer Alex Al die andere praktische dingen 2 31 januari 2006 11:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon