Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 maart 2007, 02:05
Johnnepon Johnnepon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2
Exclamation Freelance bijverdiensten van twee studenten: rechtsvorm, btw?

Wellicht niet helemaal volgens de definitie die door veel leden bij het begrip 'freelancer' gehanteerd wordt, maar ik weet niet tot wie ik me moet wenden!

Zaak is het volgende:

Ik ben een student met als hobby fotografie. Dat fotograferen gaat me de laatste tijd goed af en verschillende (potentiele) opdrachtgevers hebben me benaderd om foto's voor ze te maken. Nu heeft mijn huisgenoot dezelfde hobby en vinden we het beiden leuk om (samen of los van elkaar) zo nu en dan wat te verdienen met foto's hier en daar.

Dit is naast onze studies en meerdere bijbaantjes.

Jullie snappen dat we het liefst zo min mogelijk administratie voeren, en veel aftrekbare kosten maken we niet dus ook daar hebben we geen behoefte aan. We willen simpelweg (nogmaals: samen of als dat makkelijker is apart van elkaar) bedrijven onze dienst aan kunnen bieden en max 200,- per maand bijverdienen.

Misschien kan het later uitgroeien, maar zolang we beiden nog studeren zullen we de komende twee jaar hooguit een paar uur per maand hieraan besteden.

-> Horen we dan een BTW-nummer te hebben? Of mogen we ook een factuur maken, zonder btw, en dan straks de boel opgeven bij de belastingaangifte?
-> Is het verstandig als twee freelancers te werken of juist als maatschap?
-> Vinden bedrijven het niet onprettig als ik geen BTW-nummer heb? Ik wil natuurlijk niet als de kat in de zak overkomen!

Tips? Richtlijnen? HELP! Ik lees me dood maar niets lijkt specifiek op ons van toepassing te zijn.. En een snelle reactie is ook gewenst, de eerste opdrachtgever is bereid op me te wachten!

Alvast vriendelijk bedankt!

John
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 maart 2007, 13:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance bijverdiensten van twee studenten: rechtsvorm, btw?

Bij zo'n bescheiden start en lage omzet zou ik het geen onderneming noemen, maar het gewoon als particulier doen. Dat wil zeggen:
  • geen rechtsvorm (eenmanszaak, maatschap) en kvk-inschrijving
  • niet aanmelden als ondernemer bij de belastingdienst (en dus: geen btw-nummer)
  • nauwelijks administratie
  • factureren zonder bedrijfsnaam, zonder kvk-nummer, zonder btw
  • de inkomsten voor de inkomstenbelasting opgeven als "resultaat uit overige werkzaamheden"
Voor bedrijven kom je dan minder professioneel over, dat is nu eenmaal zo. Je kunt niet voor een paar uur en 200 euro helemaal professioneel overkomen.

Houd wel in het achterhoofd dat als het gaat groeien een kvk-inschrijving, btw, administratie etc. onontkoombaar zijn. Waar precies de grens ligt is moeilijk aan te geven, dat is een weging van het hele complex van factoren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 maart 2007, 14:29
Johnnepon Johnnepon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Freelance bijverdiensten van twee studenten: rechtsvorm, btw?

Hey Rene,

Hardstikke bedankt! Latere administratie zal geen probleem zijn. Na een jaar willen we bekijken wat we doen met ons 'projectje'.

Bedankt in ieder geval voor de snelle en duidelijke reactie!

Groetjes,

John
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 mei 2007, 19:53
Botter
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Freelance bijverdiensten van twee studenten: rechtsvorm, btw?

Tot hoeveel mag je verdienen als je jezelf particulier noemt?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 mei 2007, 00:49
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Freelance bijverdiensten van twee studenten: rechtsvorm, btw?

Zover ik weet is hier geen grens voor. Bij de bepaling of je al dan niet een onderneming bent spelen veel meer factoren een rol dan alleen omzet/winst/inkomsten.
Toen ik indertijd inlichtingen ging inwinnen bij de BD vertelde een medewerker van het regiokantoor mij (letterlijk) "een slager is een ondernemer en een bakker is een ondernemer maar als u als organisatie adviseur klussen aanneemt bent u geen ondernemer. U stuurt gewoon een factuur op persoonlijke titel zonder BTW".
Tsja, blijkbaar zitten de niet-inhoudelijk met kennis behepte figuren niet alleen achter de belastingtelefoon....
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 16 28 oktober 2007 16:56
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27
Freelancer en werkruimte thuis alfred Belasting 15 7 juli 2006 18:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon