Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 februari 2010, 00:20
shuffler shuffler is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 februari 2010
Berichten: 4
Standaard Wel vormgever en DTP-er geen websitebouwer!

hallo..ben nieuw hier..en hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag met betrekking tot de Grafische wereld. Ik sta op het punt om mijn eigen bedrijfje op te zetten als DTP-er en grafisch vormgever. Ik kan alles maken qua drukwerk...echter wat ik niet aanbiedt is websites maken. En dan bedoel ik echt de technische kant ervan (programmeren dus).
Wat ik wel kan is een ontwerp maken voor een website met behulp van Indesign en Illustrator. Met dit ontwerp (dat ik bv als PDF-doc zou kunnen aanleveren) zou de opdrachtgever naar een website-bouwer kunnen gaan die naar aanleiding van het ontwerp de website kan bouwen.
Is dit een redelijk idee..of moet ik gewoon aan klanten aangeven dat ik alleen ontwerpen voor drukwerk maak?

Wie o wie kan mij advies geven?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 februari 2010, 00:38
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Wel vormgever en DTP-er geen websitebouwer!

Een website bouwer heeft meer aan een PSD sourcefile, die zet ie om naar (x) HTML, dat eventueel weer naar een template/theme en dan komt de rest ( systeem/CMS ) vanzelf !
PS: ik ben dus iemand die zoeits dagelijks doet
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 februari 2010, 00:47
shuffler shuffler is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 februari 2010
Berichten: 4
Standaard Re: Wel vormgever en DTP-er geen websitebouwer!

Ok euhm...maar hebben we het dan over een PSD als in Photoshop Document of zeg ik nu iets heel stoms?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 februari 2010, 02:15
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Wel vormgever en DTP-er geen websitebouwer!

Het beste kan je samenwerking zoeken met een programmeur (zoals Ramon). Dit is veel klantvriendelijker. Anders zadel je de klant op met werk en nu kan je meteen zeggen "ja ik maak websites!". Ook kan je dan meteen een "goede" programmeur uitzoeken en dus garant staan dat het professioneel gebeurd. Jij regelt dan alles netjes met de programmeur. Je kan zelfs 1 factuur aan je klant geven waar zowel ontwerpen als programmeren opstaat, wat ik zelf wel het netste vind. Dus de prijs die de programmeur aan jou vraagt zet jij ook op jouw factuur.

Ik doe dit zelf heel vaak voor games, dan werk ik samen met programmeurs, sounds designers, etc. De klant vind het echt super om 1 contactpersoon te hebben en zich niet druk hoeft te maken over de andere personen.

Het is handig om één of een klein aantal mensen te kiezen waarmee je samenwerkt, dan kan je ook afspraken maken zoals hoe je iets aanlevert. PSD is inderdaad gebruikelijk voor websites.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 februari 2010, 10:46
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: Wel vormgever en DTP-er geen websitebouwer!

Voor webdesign is photoshop inderdaad handiger, daarnaast is het ontwerpen voor websites toch iets anders dan dtp omdat je rekening moet houden met verschillende resoluties, dat de kleuren niet perfect hetzelfde zijn en dat mensen ook in deze omgeving moeten navigeren en het dus ook bruikbaar moet zijn.

Ik raad je ook aan om in photoshop of fireworks te werken, meer pixelgebaseerd waardoor het toch makkelijker is om te ontwerpen, en je kunt sneller (destructiever) bezig zijn.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 februari 2010, 18:02
shuffler shuffler is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 februari 2010
Berichten: 4
Standaard Re: Wel vormgever en DTP-er geen websitebouwer!

Hey bedankt voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee! ;-)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 februari 2010, 19:55
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Wel vormgever en DTP-er geen websitebouwer!

Precies, met PSD bedoel ik de Photoshop sourcefile.

Ik werk veel samen ( opdrachten heen en weer ) met o.a. webhosts, copywriters en ook designers.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 februari 2010, 17:14
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Wel vormgever en DTP-er geen websitebouwer!

Ik zou ook zeker niet aanraden om websites te ontwerpen in Illustrator (en al helemaal niet in InDesign). Beide programma's geven de persoon die het ontwerp uit mag gaan werken alleen maar veel meer werk.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen omzet, wel kosten. BTW terug te vorderen? Coen Belasting 14 18 oktober 2009 20:14
90% omzet van één opdrachtgever: wel of geen ondernemer? Gerard Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 22 september 2008 20:53
Wel of geen btw-nummer? Denise Belasting 1 30 maart 2007 12:28
DTP versus Grafische opleiding Sandy Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 28 10 februari 2007 19:27
Wel aanloopkosten maar geen omzet bij eerste btw-aangifte fiekemeijer Belasting 4 11 januari 2007 08:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon