Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 juli 2009, 22:31
herrputti herrputti is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 6
Standaard Privé gefactureerde telefoonkosten declareren

hallo allemaal,

ik heb al een tijd een prive-telefoonabonnement, en ben daarmee toch ondertussen zo'n 75% zakelijk aan het bellen.

nu wil ik graag de facturen die op mij prive zijn gefactureerd opvoeren als telefoonkosten. kan dat? of moet ik daarvoor per se een zakelijk mobiel abonnement hebben?

en moet ik ze dan via het inkoopboek als inkomende factuur kopen, of kan ik ze direct vanuit mijn bankboeking als kosten opvoeren?

hoop dat mijn vraag duidelijk is en alvast bedankt!

groeten,

tom
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 juli 2009, 22:50
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: prive gefactureerde telefoonkosten declareren

Moet gewoon kunnen, al moet je wel aan kunnen tonen dat je die kosten zakelijk hebt gemaakt. Denk dan aan een specificatie per maand.

Ik ( en een handjevol anderen ) hebben twee mobiele abonnementen ( en dus 2 telefoons ). Zo heb je precies je scheiding waar je m wil hebben. De zakenlijk abonnementen zijn bij mijn weten alleen handig als je bv 5 werknemers hebt en die ook onderling gratis wil laten bellen. Op iedere rekening zit toch altijd een BTW specificatie.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 juli 2009, 22:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Privé gefactureerde telefoonkosten declareren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door herrputti Bekijk bericht
ik heb al een tijd een prive-telefoonabonnement, en ben daarmee toch ondertussen zo'n 75% zakelijk aan het bellen.
Uit mijn hoofd is de regel dat je de zakelijke gesprekskosten zakelijk mag boeken, maar de abonnemenstkosten privé moet nemen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 juli 2009, 00:14
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Privé gefactureerde telefoonkosten declareren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Uit mijn hoofd is de regel dat je de zakelijke gesprekskosten zakelijk mag boeken, maar de abonnemenstkosten privé moet nemen.
DAt klopt.. maar weer een linkje naar de belastingdienstsite over aftrek van (bedrijfs)kosten
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 juli 2009, 11:34
herrputti herrputti is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 6
Standaard Re: Privé gefactureerde telefoonkosten declareren

dank voor de snelle antwoorden!

is het dan toegestaan om een soort vuistregel aan te houden voor de verdeling zakelijk-prive gesprekskosten? als ik alle nummers moet gaan nalopen dan heb ik het idee dat ik mijn inspanning beter ergens anders voor kan gebruiken.

en een wat meer technische vraag: als ik bijvoorbeeld 60,00 aan mijn rekening heb betaald, en ik boek dit vanaf mijn bankboek, voer ik dan in alsof ik bijvoorbeeld (bij 20 euro abonnementskosten en een 50%-50% verdeling van mijn gesprekskosten) 20+20 euro prive heb opgenomen en 20 euro zakelijk?

groet en weer alvast bedankt,

tom

PS om mijn laatste vraag duidelijk te maken: waar splits ik die telefoonkosten op? doe ik dat direct in mijn bankboek? of op een andere manier? bedankt!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 juli 2009, 15:19
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Privé gefactureerde telefoonkosten declareren

In verband met het recht op btw aftrek zou je de telefoniefactuur moeten inboeken in het inkoopboek. Dan word de zakelijke BTW direct meegenomen in de aftrek voorbelasting.

De betaling van de factuur via de bank matched dan gewoon met de openstaande crediteur en dat maakt de bankboeking eenvoudig.

Bij het inboeken van de factuur in het inkoopboek bepaal je wat naar welke kostenrekening gaat en welk deel van de BTW mag worden afgetrokken.

De boeking ziet er dan zo uit.

1... Crediteur KPN.................................... 60,00 (credit) op de balans als schuld aan crediteur
4... Zakelijke kosten telefoon.... 16,80 ............... (debet en ex btw) in de bedrijfskosten
1... Te vorderen BTW................ 3,20 ................. (debet) op de balans als vordering op de belastingdienst
1... Priveonttrekkingen............. 40,00 ................ (debet) op de balans als vordering van het bedrijf op jou



Maar mogelijk kan het dus voordelig zijn toch ook een zakelijk abonnement te nemen naast je prive abonnement omdat je dan gewoon alle abonnementskosten ten laste van je bedrijfsresultaat mag brengen wat leid tot een lagere winst en dus minder belasting en ook nog eens de btw mag aftrekken in je btw aangifte.

uitgaande van 40 euro zakelijke kosten (20 euro gesprek + 20 euro abo) incl btw. kost je telefoon je dan een stuk minder.

- over 40 euro mag je 6,38 btw aftrekken
- en de 33,62 als kosten boeken.
- stel dat je gemiddeld 35% belastingbetaald dan betaal je 11,70 euro minder inkomsteninkomstenbelasting
- de echte kosten voor jou zijn dan ineens nog maar ca 22 euro op een factuur van 40 euro

- Terwijl je nu over 20 euro 3,20 btw mag aftrekken
- je 16,80 als kosten boekt
- en bij 35% belasting dus 5,90 euro belasting bespaart
- per saldo krijg je nu dus ongeveel 8 euro terug op een factuur van 60

terwijl je met een gescheiden abo ruim 18 euro van de 60 terugkrijgt. niet genoeg om een nieuw huis van te kopen ofzo maar is toch geld x12 toch weer een aardige besparing..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto privé of zakelijk Markie Al die andere praktische dingen 7 14 oktober 2014 13:41
Kosten vliegticket gedeeltelijk zakelijk en gedeeltelijk privé? Sebastiaan... Administratie 2 13 juli 2009 10:39
Prive en zakelijk scheiden, welke rekening? mik Al die andere praktische dingen 15 11 augustus 2008 20:55
Lening van prive aan de BV Richardw Al die andere praktische dingen 7 1 juli 2008 12:57
[eenmanszaak] Facturen op prive naam mguntenaar Al die andere praktische dingen 1 31 maart 2006 16:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon