Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 december 2009, 16:50
Fantasma Media Fantasma Media is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Berichten: 25
Standaard Afschrijven nieuwe computer

Beste Lancelotters,

Begin 2010 ga ik mezelf verwennen met een nieuwe iMac. Ik zit met wat vragen m.b.t. het afschrijven (eerste investering die ik ga doen).

1) Klopt het dat je momenteel verplicht bent investeringen in (minimaal) 5 jaar af te schrijven (20% per jaar naar een restwaarde van €0,-)?

2) Volgens de BD site mag je uitgaan van de economische levensduur als deze korter is dan de technische levensduur. Ik vernieuw mijn computer iedere 3 jaar (economische reden), kan ik dan maximaal 60% afschrijven? En moet ik de restwaarde na 3 jaar optellen bij mijn inkomen na die 3 jaar?

of:

3) Kan ik gewoon in 5 jaar het volledige bedrag (100%) afschrijven en na 3 jaar een nieuwe computer erbij kopen (dus 2 jaar met twee computers zitten, terwijl je er eigenlijk maar één gebruikt).

Bonusvraag:
Hoe bepaal je de restwaarde na 3 jaar?

Hopelijk kan jullie ervaring mij op weg helpen, ik tast nog redelijk in het duister (wellicht ook op te maken uit deze post ). Alvast bedankt!

Groeten Quinten
__________________
Fantasma Media
Grafisch ontwerp, webdesign & usability advies

website
blog
twitter
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 december 2009, 22:44
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Afschrijven nieuwe computer

1. Ja, je moet in 5 jaar afschrijven dus 20% per jaar. Restwaarde voor een laptop zou ik op 0 stellen

2. De BD site beschrijft deels de oude situatie voor de economische levensduur. de "let op" onderaan het stukje geeft aan dat je de 20% afschrijving moet gebruiken.

3. Nee, je schrijft niet 5 jaar af maar slechts 3 jaar., elk jaar 20% Zodra je de nieuwe pc koopt ga je de nieuwe afschrijven. Reken voorbeeldje: PC 1 1000 euro / 5 jaar = 200 afschrijving per jaar. na 3 jaar is je PC dus 400 euro waard. Je koopt en nieuwe en de oude krijg je 50 euro voor. Je boekt de oude van de balans af naar de kosten (Verlies uit verkochte activa

de journaalpost is dan
4... Boekverlies activa 350
1... bank/kas 50
0... cum afschr gekochte pc 600
aan 0... Gekochte PC 1000

Zodra de PC niet meer gebruikt word mag/moet je de boekwaarde verminderd met de opbrengsten alsnog als kosten verantwoorden. Je mag namelijk ook geen activa op de balans hebben staan die niet bijdragen aan het resultaat.

DOel van deze maatregel is dat uitstel van winstneming word voorkomen/verminderd. Veel bedrijven gebruiken pc's wel 5 jaar maar schreven ze af in 3 jaar daardoor was in die 3 jaar de winst(belasting) lager. Door deze maatregel van 5 jaar afschrijven word de winst hoger en ontvangt de belastingdienst meer geld in de eerste 3 jaar. Pas als definitief duidelijk is dat een bedrijfsmiddel eerder buiten gebruik is gesteld mag je alsnog (in het derde jaar) de extra afschrijving t.l.v. de winst brengen.

De regeling dat je op economische levensduur korter dan technische levensduur mag afschrijven kan nog wel gebruikt worden maar alleen voor bijzondere bedrijfsmiddelen en het moet zeer goed gemotiveerd en aantoonbaar zijn.
een standaard iMac zul je niet snel in 3 jaar kunnen afschrijven tenzij je echt kunt aantonen dat hij na 3 jaar onbruikbaar is (dat is wat anders als dat jij hem verouderd vind )

tot zover duidelijk hoop ik.. maar er komt nog een staartje specifiek in 2009

Dus om het verhaal nog wat ingewikkelder te maken: wellicht heb je op de bd site ook het linkje gezien bij Tijdelijke regeling in 2009 en 2010 gezien?

Die regeling maakt het je mogelijk dat als je (nog) in 2009 je iMac aanschaft, dan mag je deze in 2009 en 2010 elk voor 50% afschrijven. Dus nog sneller als jij wilt.. maar dan moet je wel snel zijn en vandaag of morgen je PC bestellen/kopen.
Dit is een tijdelijke crisis maatregel die alleen in 2009 geld, je kunt dit dus niet toepassen als je in 2010 je iMac aanschaft.. maar bestellen (=investeringsverplichting) in 2009 is voldoende.

Zo ik hoop dat ik het duidelijker heb gemaakt en anders hoor ik het wel dan doe ik een nieuwe poging..
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 december 2009, 01:36
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Afschrijven nieuwe computer

Hmm dus ik moet snel die harde schijven bestellen als ik daar al een tijdje aan toe ben? Want die kan ik dan sneller afschrijven?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 december 2009, 02:25
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Afschrijven nieuwe computer

Nee hoor, kun je ook rustig volgend jaar doen.

Overigens: als jij aankopen doet die (excl. BTW) onder de € 450,- euro blijven, zijn het gewoon kosten die in het (boek)jaar van aanschaf als zodanig worden (af)geboekt.
Wil je ze dus in 1x afschrijven, zorg dan dat het bedrag per inkoopfactuur onder die grens blijft.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 december 2009, 13:56
Fantasma Media Fantasma Media is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Berichten: 25
Standaard Re: Afschrijven nieuwe computer

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Mooi dat de regeling een jaartje doorloopt, echter weet ik niet of het verstandig is hier gebruik van te maken, aangezien mijn winst (nog) niet enorm is. Als je het in twee jaar afschrijft, kan je het derde jaar uiteraard niets meer afschrijven (en neemt je winst toe). Wat dat betreft moet ik dus even kijken of dat gunstig is of niet. Of zie ik dit verkeerd?

Ook fijn dat het urencriterium vervalt voor MKB winstvrijstelling, scheelt een slok op een borrel
__________________
Fantasma Media
Grafisch ontwerp, webdesign & usability advies

website
blog
twitter
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 december 2009, 15:24
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Afschrijven nieuwe computer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Nee hoor, kun je ook rustig volgend jaar doen.

Groeten, Renée
Das niet eerlijk.. jij hebt tijdens de kerstdagen de vaklitratuur bijgewerkt
Leuk al die crisismaatregelen maar als je een weekje niet oplet heb je gegarandeert een paar updates gemist. Maar ja daarom hebben we gelukkig het collectief lancelots-geheugen..
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 december 2009, 20:07
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Afschrijven nieuwe computer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Nee hoor, kun je ook rustig volgend jaar doen.

Overigens: als jij aankopen doet die (excl. BTW) onder de € 450,- euro blijven, zijn het gewoon kosten die in het (boek)jaar van aanschaf als zodanig worden (af)geboekt.
Wil je ze dus in 1x afschrijven, zorg dan dat het bedrag per inkoopfactuur onder die grens blijft.

Groeten, Renée

Hmm tja die schijven gaan natuurlijk wel onder (beneden dus) dit bedrag vallen, dan heeft t niet zo heel veel nu om t nu nog effe te bestellen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachten verwerven met nieuwe kennis Remy Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 10 18 september 2009 17:41
Bedrijfsmiddelen afschrijven: minimaal 5 jaar René Nieuws - Voor en door freelancers 3 6 juli 2007 16:35
Twee nieuwe forums René Nieuws - Voor en door freelancers 0 27 juni 2007 13:40
Een nieuwe blik op je product of dienst (workshop 28-5-2007) René Nieuws - Voor en door freelancers 0 2 mei 2007 18:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon