Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 oktober 2011, 10:07
Mitel Mitel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2011
Berichten: 3
Standaard Richtlijnen omschrijving financiële administratie

Beste,

Ik ben sinds kort voor mezelf begonnen. Nu weet ik dat de administratie van mijn oude werkgever vrij onoverzichtelijk was. Het inboeken van boekingsregels gebeurde niet echt verfijnd, de ingevulde omschrijvingen van bijvoorbeeld een ingekomen inkoopfactuur gingen echt alle kanten op. Ik wil niet dezelfde fout maken en ben eigenlijk op zoek naar wat richtlijnen wat betreft het boeken in een financiele administratie.

Is er bijvoorbeeld een handige, eenduidige vaste opbouw die ik kan hanteren voor de omschrijving bij inkomende facturen?

Bij voorbaat dank,
K.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 oktober 2011, 11:19
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Mitel,

Vaste richtlijnen zijn er niet echt. Het is vooral wat jij zelf handig of belangrijk vind, ook ligt het een beetje aan het pakket wat je gebruikt en welke informatie die al geeft in een boekingsregel.

En het is inderdaad slim een vaste "format" aan te houden.
Ik zelf gebruik exact online en daar zie je in de boekingsregel standaard al de crediteur, het boekstuknummer, de referentie (factuurnummer crediteur) en bij mij is de omschrijving dan meestal omschrijving van de factuur, er zit dus niet echt extra informatie de omschrijving, maar verhoogd wel de herkenbaarheid.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 oktober 2011, 11:32
Mitel Mitel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2011
Berichten: 3
Standaard

Beste Roel,

Bedankt voor de vlotte reactie! Ik ben er zelf nog niet helemaal uit welk pakket ik ga gebruiken. Heb 'Exact' al vaker voorbij horen komen dus die mogelijkheid ga ik eens verder uitzoeken!

Ja bij die omschrijving ging het iedere keer mis, die ging van de hak op de tak en schoot echt alle kanten uit. Er werd net ingevuld waar men op dat moment zin in had. Hier zou dus geen vaste opzet voor zijn?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 oktober 2011, 12:08
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik ken geen vaste opzet, ik heb al veel bedrijven gezien als boekhouder en op veel klussen was het altijd een van de dingen die ik wilde verbeteren om die omschrijvingen inzichtelijk te krijgen. Maar voor mij hangt het dus ook vooral af welke info je al uit het systeem kan halen en welke info nog waarde toevoegt. Daarnaast hangt het ook af van het soort factuur.

Bijvoorbeeld facturen van uitzendbureau's als je meerdere uitzendkrachten hebt is naast het weeknummer ook de naam van de uitzendkracht belangrijk

Ik heb ook wel eens een bedrijf gezien dat wel voorraad (niet zo veel) had maar zijn voorraadadministratie apart bijhield in excel. Daar heb ik uiteindelijk in alle omschrijvingen van zowel inkoop- als verkoopfacturen toch het artikelnr en aantal in de omschrijving laten opnemen zodat ook via het grootboek toch de voorraad makkelijker gereconstrueerd kon worden. Dat heeft gezorgd dat fouten er makkelijker uit gehaald konden worden en er ook minder verschillen kwamen tussen de waarde in de excelsheet en de waarde op de balans.

Kortom wat mij betreft bestaat een standaardomschrijvingsmethodiek niet echt. Het belangrijkste criterium is dat het (zoveel mogelijk) extra info oplevert die je kunnen helpen bij het analyseren van je kosten.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 oktober 2011, 13:20
Mitel Mitel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 26 oktober 2011
Berichten: 3
Standaard

Kijk hier kan ik wat mee! Naar dergelijke voorbeelden (uitzendkrachten/voorraad) was ik opzoek. Het is inderdaad ook afhankelijk welke informatie het gekozen pakket al genereerd! Thanks
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorgeschoten kosten & administratie Elbird Administratie 6 21 maart 2011 19:50
Omschrijving werkzaamheden VAR Verwijderd account Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 4 mei 2009 21:26
Gratis templates voor administratie in Excel? Inge88 Administratie 1 4 december 2008 10:07
Allemaal vragen over het opzetten administratie Anoniem Administratie 10 17 oktober 2007 09:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon